M Förstagångsköparen skrev:
Men när jag läser i denna tråden så ska man ha ett visst grus med ett visst friktion. Sen ska man ha sättsand. Sen säger någon att man inte ska ha sättsand. Sen ska det vara kapillärbrytande grus. Det ska paddas. Sen säger några att det inte behöver paddas. Det är 70 olika förslag och en del säger emot varandra. Jag har fler frågor nu än jag hade innan jag startade tråden. Varför är detta så svårt?
Om det är för dränerings skull, enplanshus utan källare , gräv ner till dränerings röret 30cm ut sen å lägg 8-16. Är de för ogräs intillhus vägg ? Eller bara för synes skull?
 
R Rickard.lj skrev:
Om det är för dränerings skull, enplanshus utan källare , gräv ner till dränerings röret 30cm ut sen å lägg 8-16. Är de för ogräs intillhus vägg ? Eller bara för synes skull?
Det är ett 1,5-planshus utan källare. Det var en rabatt med massa buskar där tidigare. Jag har tagit bort alla buskar och lagt toppdressjord där istället nu. Jag vill bara lägga stenplattor längst in för att det ska vara snyggt och för att robotgräsklipparen ska komma åt utan att ha en kant att fastna på.

Men såklart vill jag inte göra så att det samlas vatten och blir problem. Tappar motivationen när det skrivs så svåra saker som jag inte kan svara på i tråden. Blir övermäktigt. Känns som att hur jag än gör så kommer jag göra fel.
 
Köp Stenmjöl å lägg 10cm av de å klappa till , sen plattor .räcker gott till de de skall användas till, svåerare än så behöver de inte vara
 
R Rickard.lj skrev:
Köp Stenmjöl å lägg 10cm av de å klappa till , sen plattor .räcker gott till de de skall användas till, svåerare än så behöver de inte vara
Kommer det verkligen hålla i längden då?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ja, men tänk på vilket material du väljer. Inte för genomsläppligt.
Just nu är det bara jord hela vägen ner. Har varit så sedan det byggdes 75.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Gör det inte krångligare än det är. Huset verkar vara från 80 talet så jorden har satt sig. Och du ska inte belasta stenarna vilket underlättar enormt. Gräv ut 10-5 cm under stenarnas undre nivå ochstampa det som finns där t ex med en tung träkubb. Sedan fyller du på med 0/8 så jämt som möjligt. Till sist stensättningssand som du drar av, det har du säkert sett på YT. Skit i dukar mm, det hjälper inte mot ogräs.
Sedan är det lätt att lägga stenarna på den avdragna ytan och stenarna ska få ett "lycka till" med gummiklubban som även justerar den sista millimetern.
Du verkar ha bra koll. Vad säger du om vatten och detta jobbet? Just nu är det bara jord intill huset och så har det alltid varit. Måste jag göra något för att förändra det i samband med stensättningen?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Kommer det verkligen hålla i längden då?
Håller några år, oavsett så om du lägger en uppgång elller en ute plats gjort på alla konstens regler så är de alltid några Sten som sjunker å så, men den lilla raden du ska lägga så är de inte svårt att justera något om de slår sig . Så mitt tycke är att gör de inte krångligare än va de behöver vara , med kapilär brytande, padda stenflis padda stenmjöl raka ut, plattor, foga , överkurs för detta projekt kan jag tycka ,
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vet inte vad kapilärbrytande material är. Ska detta verkligen vara så svårt? Att sätta några plattor intill huset?
Nej, det är inte svårt. Släng bara ditt plattorna. Det är inte så noga som du tror. Somliga här verkar tro att du ska anlägga en infart till bilar. Dina plattor är bara för dekoration. Du har snart lagt mer tid på att tveka och läsa än vad själva arbetet kommer att ta.
 
  • Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Nej, det är inte svårt. Släng bara ditt plattorna. Det är inte så noga som du tror. Somliga här verkar tro att du ska anlägga en infart till bilar. Dina plattor är bara för dekoration. Du har snart lagt mer tid på att tveka och läsa än vad själva arbetet kommer att ta.
Men är jord direkt mot huset ok? Måste jag inte oavsett gräva ur och hälla i grus?
 
wildeside
M Förstagångsköparen skrev:
Det där med dragrören i steg 5-7 fattar jag inget av. Men får fundera lite på det. Tack för ditt inlägg!

Så bergkross skulle jag kunna använda?
Du nämnde inte sättsand? Behöver man inte ha det?
Här kan du läsa om dragrör och hur man går tillväga.
https://www.benders.se/globalassets...n-lagga-marksten-och-plattor-2020-juni-LU.pdf
För så liten yta skulle jag inte beställa sättsand pga kostnaden
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är så svårt att göra rätt när alla säger olika. I Byggmax video säger de att 0-32 funkar bra.

Stenbolaget.se har inte ens bergkross som är mindre än 0-32
Du får inte olika besked.

0-32 lägger du längst ned.
Sen lägger du 0-8.
Men du kan hoppa över 0-32 för du har så låga krav på stenläggningen.
Men om du hade försökt lägga en sten på 0-32 så hade du direkt förstått varför det är sämre än 0-8.

Om du tycker det är svårt och du inte kommer längre genom att läsa och diskutera här så köp en mindre mängd 0-32 och 0-8 (du hittar båda dessa på vilket lokalt grustag eller liknande som helst, de finns överallt).

Så googla fram närmsta gruscentral/grustag/nån som säljer grus. Hyr en släpkärra och köp med dig olika grovlekar och gå hem och kläm, känn och testa.

Jag tror att du har uttömt möjligheten att lära dig detta utan att praktiskt ta dig an det.
 
  • Haha
  • Gilla
Chokladmonster och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Ring till grustaget och fråga om du får komma som privatkund och köpa grus.
Häromkring får inte privatpersoner köra in på områdena längre pga säkerhetsaspekten.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men är jord direkt mot huset ok? Måste jag inte oavsett gräva ur och hälla i grus?
Det är inte det bästa, men det ser inte ut som att du har haft problem med det innan (när du hade rabatter längs med huset)

Gruset skulle vara för att
1) ha en stark underlag som inte tjälskjuter eller sjunker.
2) motverka att husets grund drar i sig vatten (gruset säger inte till sig vatten och möjligheten för vatten att blöta ner grunden minskar)

MEN tänker du verkligen att gräva ner till tjälfri djup, dränera, markisolera osv osv. Eller vill du bara ha 1 rad 28 cm bred marksten längs med huset.

Krångla inte till det, du har inte haft någon missfärgningar på grunden när du hade rabatter längs med den och du lär se det i god tid om det uppstår.

För att få en fin bädd för stenen att ligga i underlättar det att trampa jorden ordentligt och lägga lite sand eller något liknande under. Detta eftersom det är enklare att finfördela. Det nuvarande rådet med 3-8 bergkross ar för att myrorna tydligen inte gillar det lika mycket som sand. I ditt fall fungerar det dock bättre med tex mursand eftersom det är mycket enklare att finfördela.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Jag ringde ett företag som har grus. De sa såhär:

"Gräv ner till grunden och häll i Makadam 8/11 eller 8/16 (Det är dränerande) Tryck till med fötterna.

Sista 5 cm lägger jag 2/4 flis och "stryker av" och lägger sedan plattorna."

Låter det korrekt?
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag ringde ett företag som har grus. De sa såhär:

"Gräv ner till grunden och häll i Makadam 8/11 eller 8/16 (Det är dränerande) Tryck till med fötterna.

Sista 5 cm lägger jag 2/4 flis och "stryker av" och lägger sedan plattorna."

Låter det korrekt?
Ja det behöver inte vara svårare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.