P
U Uffe-Nacka skrev:
Det är möjligt att du kan nå framgång via ”köra över kommunens trottoar”
Det gör väl typ 95 % av alla villa ägare. Dvs kör över en trottoar för att komma till sin infart, vet inte riktigt hur du tänker där, nu bor jag på landet nu för tiden där vi inte har några trottoarer🧐
Nog finns det många villaområden som saknar trottoarer eller har trottoarer som inte ägs av kommunen? Mer än 5 % tror jag.
 
Gamla Björlanda vägen, Göteborg
 
  • Radhus med carport, bilar parkerade, asfaltsväg, soligt, bvitt staket, gröna soptunnor, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
M maxmsm skrev:
Jag har inte satt upp en fast laddare till sambons bil hemma utan vi använder en mobil 3-fas laddare så jag slipper att fråga försäkringsbolaget.
Täcker inte försäkringsbolagets krav mobila trefasladdare?
 
P
R Roffetakkupa skrev:
Det finns en aspekt till, placeringen nära din mors sovrum och det är hur den den höga strömstyrkan och induktionen därifrån påverkar din mor, en del människor är elöverkänsliga.
Induktion innebär att elektrisk ström alstras av att en ledare rör sig i ett magnetfält. Knappast aktuellt i det här fallet.
Elöverkänslighet är psykosomatisk, så den avhjälps främst med psykoterapi av något slag.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
P
Kilrain Kilrain skrev:
Hur stor är risken att en bensin- eller dieselbil som står i garaget ska självantända, kontra risken att en elbil som står och laddar i garaget ska självantända?
Det kanske finns statistik för det? Svaret går knappast att få fram med intuition.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det är samma dimensionering till laddboxar som till vanliga uttag.
Inte alltid. Matningen till en 16A trefasladdare är annorlunda dimensionerad än matningen till ett vanligt 10A enfasuttag.
 
P
D Dilato skrev:
Jag tror att Anna_H menade inklusive kontakter/uttag/anslutningsdon.
Och kabeldimension, hoppas jag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Noell skrev:
I det här fallet vi diskuterar spelar det ju ingen roll om det är allmän väg med Trafikverket som väghållare eller allmän plats i detaljplan med kommunen som väghållare. Personen i TS behöver oavsett väghållarens tillstånd för att skapa en ny utfart..
Och inte ens om det skulle vara samfällighetens väg så ändrar det inte på kravet på medgivande från väghållaren för ny utfart. Om det sen alltid efterlevs är en annan sak, särskilt inte vad gäller vägar förvaltade av samfällighetsföreningar.
 
P pmd skrev:
Vanligen sitter likriktaren i bilen, ja, men s.k. snabbladdare ger likström till bilen.
Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.
Det var därför jag informerade dig. Nu borde du med andra ord veta.
P pmd skrev:
Inte alltid. Matningen till en 16A trefasladdare är annorlunda dimensionerad än matningen till ett vanligt 10A enfasuttag.
Jo, det är exakt samma dimensioneringsregler. Det resulterar naturligtvis i olika dimensioner beroende om man avskärmar med 10A eller 16A till uttaget.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en samfällighetsförening i TS fall. Varken styrelse eller årsmöte lär ha mandat att besluta om att sätta upp laddplatser, utan det lär kräva omförrättning av gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet.
Inte bara "lär kräva" utan "kräver". Det tar tid, kostar en slant men är möjligt.
 
Vi vet inte hur anläggningsbeslutet ser ut, därför skrev jag som jag gjorde. Det finns inget skäl att uttala sig tvärsäkert när man egentligen inte vet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad användes för slags laddanordning?
Vet inte. Pentylstubin, kanske.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vet inte. Pentylstubin, kanske.
Riktig snabbladdning med andra ord.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och inte ens om det skulle vara samfällighetens väg så ändrar det inte på kravet på medgivande från väghållaren för ny utfart. Om det sen alltid efterlevs är en annan sak, särskilt inte vad gäller vägar förvaltade av samfällighetsföreningar.
Nej absolut! Men med tanke på att personen i TS var ordföranden och hur situationen beskrevs i TS så får man väl anta att det finns goda möjligheter till medgivande ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Noell skrev:
Nej absolut! Men med tanke på att personen i TS var ordföranden och hur situationen beskrevs i TS så får man väl anta att det finns goda möjligheter till medgivande ;)
Haha, jag noterade också det i tråden i tidigare. Lite som när någon enskild ger sig på att kommunen har byggt utan bygglov. Det brukar snabbt lösas i efterhand utan att PBL står i vägen...

Jag har en känsla av att det anläggs och flyttas infarter mot kommunala gator rätt friskt utan kommunens inblandning. Men efter digitaliseringen av kartmaterial och allt detta ortofoto så lär nog regelefterlevanden vara högre idag än den var t ex 1975. Medelklassen är också så väldigt välartad numera, det var lite si och så med det 1975.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.