Om du vill ha Yale skulle jag säga v2 alla dagar i veckan. Dom funkar riktigt bra.
L3:surprised:r plockade jag till och med bort 2st på vårat nyinköpta hus då jag inte litar alls på dom.
Vi slutade montera L3 på jobbet tidigare i år då det var så mycket strul med dom, hände lite då och då att dom till och med inte fungerade när man skulle installera dom nya hos kunder så att man fick ha med sig en extra sats för att slippa åka och byta.
Vanligaste felen som vi har upplevt med dom är att dom inte tar initieringskortet, att låshaken inte åker ut eller in, att dom suger ut batterierna väldigt snabbt (ibland några veckor, ibland ett par månader.
Jag har själv satt BG3000 med Assa 510 låshus, då drar man upp handtaget så åker hakregeln ut och gör det säkrare.
Jag har struntat i att koppla in vredet på insidan på mina för att slippa riskera att bli utelåst om någon i familjen skulle ha råkat låsa med det, ingen har tillgång till nycklarna heller.
 
  • Gilla
Linkanfixar
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Jag har två stycken Yale L3 installerade av en låssmed i november 2021 och de har fungerat klockrent sedan dess. Har dem ihopkopplade med Verisure.
Samma här - Yale L3 + låssmed + Verisure. Fungerar perfekt, integrationen med Verisure har alltid fungerat
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
MrJay
Jag som bygger nytt ville helst ha nya Yale Doorman L3S, v2 är enligt min personliga tycke och smak jätteful. BG3000 är marginellt snyggare men nyckelhålets utformning kunde faktiskt ha gjorts bra mycket bättre.
Nu kanske det får bli Nimly med Nimly Connect Module.
 
Redigerat:
  • Gilla
joje20
  • Laddar…
Instämmer i låg kvalite på Yale Doorman L3. Har haft två lås i tre år, en ny dörr och en gammal dörr. Egen installation, godkänd svårighetsgrad för normalhändig.
  • Båda lås tvekar att låsa om dörren står det minsta fel, och hälften av gångerna måste dörren tryckas till efter att ett irriterande röstmeddelande gått igång. Misslyckas ofta med automatisk låsning vilket leder till att rösten pratar för sig själv.
  • Låsmekanismen är högljud.
  • Lacken på ett av handtaget släppte efter bara ett år.
  • Utomhus är högtalarljudet för anvisningar svagt och svårt att höra. Dålig hörsel gör sig icke besvär.
  • Wifi-bryggan tappar ofta kontakten med låset och kräver kort avstånd, mindre än två meter.
  • Det är svårt att se siffrorna på tangenterna för en normallång person.
  • Tangenterna är små och vingliga, och svåra att pricka med stora fingrar.
  • Handtaget är helt fast i låst läge och det händer ofta vid brådska att man springer in i dörren inifrån då låset inte automatiskt låser upp när man tar tag i handtaget, vilket också hänger ihop med att:
  • Låsvredet på insidan reagerar ofta dåligt, och man får låsa upp flera gånger och dra i dörren innan handtaget går att trycka ned.
  • Appen är högst bristfällig. Det saknas exempelvis möjlighet att ställa in automatisk låsning vid olika tider enligt schema: på vardagarna önskas automatisk låsning och på helger vill man slippa att den låser sig då hela familjen är hemma och springer ut och in. Appen uppdateras titt och tätt men det sker inga funktionsförbättringar.
  • Batteriet tar slut på 6 månader, efter att låset tjatat i två månader om att batteribyte behövs.
  • Appen varnar ständigt för att blåtandsuppkoppling krävs om den är avslagen på telefonen, men för de flesta handhavandefunktioner behövs inte blåtand.
  • Under försommaren 2023 utlovades med buller och bång en ny app som krävde nyinstallation och omregistrering. Hoppet om stora förbättringar grusades totalt när nya appen såg den exakt likadan ut!
Överväger starkt att flytta Doorman till landstället och ersätta med något bättre. Vilka konkurrenter uppfyller ovan behov?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Yale Doorman..
Om man ska sätta upp ett doorman så sätter man upp ett Classic och inte L3s.
Doorman är ingen dum ide alls om man har en alternativ ingång till fastigheten. Tex altandörr eller liknande där det går att öppna med nyckel. Bor man i lägenhet så har man Yale Linus att tillgå. Ett motoriserat vred samt trådlös knappsats som tillval. Du har med andra ord cylindern kvar.. blev lite off topic nu..
Varför vissa låssmeder inte säljer Doorman kan väll ha med flera saker att göra.
Priserna från grossist är löjligt höga.
Kvaliteten verkar vara väldigt ojämn på L3/L3s.
Och när Assa tar tillbaka en hel lås del så drar man öronen åt sig..
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
S
B bosonspace skrev:
Instämmer i låg kvalite på Yale Doorman L3. Har haft två lås i tre år, en ny dörr och en gammal dörr. Egen installation, godkänd svårighetsgrad för normalhändig.
  • Båda lås tvekar att låsa om dörren står det minsta fel, och hälften av gångerna måste dörren tryckas till efter att ett irriterande röstmeddelande gått igång. Misslyckas ofta med automatisk låsning vilket leder till att rösten pratar för sig själv.
  • Låsmekanismen är högljud.
  • Lacken på ett av handtaget släppte efter bara ett år.
  • Utomhus är högtalarljudet för anvisningar svagt och svårt att höra. Dålig hörsel gör sig icke besvär.
  • Wifi-bryggan tappar ofta kontakten med låset och kräver kort avstånd, mindre än två meter.
  • Det är svårt att se siffrorna på tangenterna för en normallång person.
  • Tangenterna är små och vingliga, och svåra att pricka med stora fingrar.
  • Handtaget är helt fast i låst läge och det händer ofta vid brådska att man springer in i dörren inifrån då låset inte automatiskt låser upp när man tar tag i handtaget, vilket också hänger ihop med att:
  • Låsvredet på insidan reagerar ofta dåligt, och man får låsa upp flera gånger och dra i dörren innan handtaget går att trycka ned.
  • Appen är högst bristfällig. Det saknas exempelvis möjlighet att ställa in automatisk låsning vid olika tider enligt schema: på vardagarna önskas automatisk låsning och på helger vill man slippa att den låser sig då hela familjen är hemma och springer ut och in. Appen uppdateras titt och tätt men det sker inga funktionsförbättringar.
  • Batteriet tar slut på 6 månader, efter att låset tjatat i två månader om att batteribyte behövs.
  • Appen varnar ständigt för att blåtandsuppkoppling krävs om den är avslagen på telefonen, men för de flesta handhavandefunktioner behövs inte blåtand.
  • Under försommaren 2023 utlovades med buller och bång en ny app som krävde nyinstallation och omregistrering. Hoppet om stora förbättringar grusades totalt när nya appen såg den exakt likadan ut!
Överväger starkt att flytta Doorman till landstället och ersätta med något bättre. Vilka konkurrenter uppfyller ovan behov?
Måste du trycka till dörren har du nog fel plösmått på slutblecket. Justera eller byt ett till ett med mindre plösmått.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Många här klagar på att blecket kärvar. Men det står i manualen klart och tydligt. Låset som blecket levereras med funkar i flesta fall men vid tjockare dörrblad ska man byta bleck. Efter att jag gjort det har det fungerat i ett år utan problem. Kolla upp det för er som inte fungerar Slutbleck 1487 Connect (1487-1)
 
  • Gilla
TheDEF och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Måste du trycka till dörren har du nog fel plösmått på slutblecket. Justera eller byt ett till ett med mindre plösmått.
Har justerat låsblecken flera gånger utan förbättring. Problemet är den kraftiga gummilisten på moderna täta dörrar som gör att spannet mellan igenskjuten stängd dörr och låsbart läge för stängd dörr är för stort, och att tryckesfallet går för nära låsregeln.
 
  • Gilla
Peder Groth
  • Laddar…
P Patric Sandström skrev:
Har installerat 2 st Yale Doorman L3 på egen hand och är på sin höjd "normalhändig".
Funkar utmärkt både sommar och vinter. Inkl styrning via WiFi. Jag är nöjd.
Det var dock lite meck med installation. Finns utvecklingspotential i mjukvaran. Krävde lite tålamod vid uppdateringar i samband med installation.
Har 2 st V2 installerade och uppkopplade mot larmet. Har fungerat jättebra i fem år, även från telefonen.
 
Vi köpte ett classic i juli, för 2 veckor sen slutade siffrorna 3,6,9 att fungera. Efter varit i kontakt med Yale (som svarade rätt snabbt) så fick jag en kod. Sen var jag tvungen att skruva loss låset, åka till Bauhaus, få ett nytt lås, installera det igen..... känns väl inte helt ok, har varit mer nöjd med att få låset först, ta loss det gamla och sen lämna det defekta, så man slapp vara utan lås ett par timmar med 2 hundar hemma.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag killgissar på att de slutat för att de ringts ut XX gånger för att efterjustera redan installerade....Och det är det svårt att få betalt för.

Är det minsta fel på avstånd blad/karm pga årstiderna så fungerar inte låset. Vissa har aldrig några problem, vissa hela tiden.
En dörr på framsidan i söderläge och en dörr på baksidan i norrläge.
Låset i dörren på framsidan i södeläge har jag fått byta till ett vanligt nyckellås. Dörren rör sig i värmen och då slutar Yale fungera.
 
MrJay
P Peder Groth skrev:
Jag har använt Yale doorman i olika dörrar under minst 10 år och haft väldigt lite problem. Men Bauhaus har plockat bort dem ur sortimentet och säger att det beror på kvalitetsproblem. Så någonting är det...
Webbsida med Yale Doorman elektroniska lås och tillbehör, prisinformation och sökfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
P Peder Groth skrev:
Jag har använt Yale doorman i olika dörrar under minst 10 år och haft väldigt lite problem. Men Bauhaus har plockat bort dem ur sortimentet och säger att det beror på kvalitetsproblem. Så någonting är det...
Bauhaus har inte alls plockat bort Yale Doorman.

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=yale+doorman
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag har ett Yale Doorman och tycker att låset har fungerat bra, men mjukvaran är riktigt dålig.
Att ansluta låset till ett nätverk är bara att glömma.
Kolla så du inte anslutit mot 5GHz
 
D
E Emanuel01 skrev:
Jag körde på BG3000 och har inte haft några problem än. Installera själv, behövde bara borra ett hål för strömkabeln och byta medbringare då den gamla var för kort. Passa med min gamla låskista.
Men det som jag inte fatta när jag köpte det är att den gamla låskistan inte används till de elektroniska låset. Utan det är kolven till handtaget som används(handtaget på utsidan funkar ej när det är låst).
Så om man låser med vredet på insidan går det inte att låsa upp dörren utifrån annat än med nyckel.
Men tryckesfallet blir ju inte förreglat med ett vanligt standardlåshus så det innebär ju att man kan öppna de dörrarna med en typ glasspinne när inte regeln används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.