M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Yale har problem som vissa andra skriver här med att dörren rör sig under olika väderförhållanden men det är inget specifikt för just yale, det har alla lås som har en hakregel om springan mellan dörr och karm blir för stor. Sen har nog tyvärr L3 haft lite för mycket barnsjukdomar och alldeles för länge. Men att ersätta med BG3000 är inte rätt väg att gå, då du måste låsa med nyckel för att få det säkert låst. I min värld tappar du hela konceptet med att ha ett kodlås om du behöver använda nyckel också!? Jobbar själv som låssmed.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
J
Kör Yale L3 sedan några år. Installerat i äldre hus som rör på sig en del med också barn som slår och slänger igen dörren i tid och otid. Dagligen.
Aldrig haft problem med det. Väldigt nöjd snarare. Det enda jag gjort är bytt batteri en gång.

Nu får jag väl problem bara för det…. :)
 
  • Gilla
Borjebus och 7 till
  • Laddar…
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Jag har 2 st Yale doorman utan problem. Men ljudet från låsmekanismen är väldigt hög.
 
  • Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Har två yale v2 en som gått i sju år ca och en som varit igång i 5,5år. Sjuåringen sitter på en dörr i söderläge och den har krånglat i sommar. Kolven hoppar tillbaks om man inte drar ner handtaget väldigt väldigt sakta. Ganska väderberoende är det också.
Annars har de fungerat otroligt bra och även via wifi men de har ju inte de starkaste antennerna så man får vara noga med placeringen av gatewayen.
Överlag de bästa smarta prylarna i hemmet!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Har sådant lås på entrédörren sedan några år tillbaka. Inga problem alls, hittills.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Har också två Yale Doorman (V2) som jag själv installerat och det jag behöver göra en gång om året, är att smörja lite och byta batterier. D v s normalt underhåll. Uppkopplat till Verisure och har aldrig strulat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L l3ff3 skrev:
Har två yale v2 en som gått i sju år ca och en som varit igång i 5,5år. Sjuåringen sitter på en dörr i söderläge och den har krånglat i sommar. Kolven hoppar tillbaks om man inte drar ner handtaget väldigt väldigt sakta. Ganska väderberoende är det också.
Annars har de fungerat otroligt bra och även via wifi men de har ju inte de starkaste antennerna så man får vara noga med placeringen av gatewayen.
Överlag de bästa smarta prylarna i hemmet!
Har tre st v2 uppkopplade. Installerade själv. Funkat kanon i 7 år tror jag. 👍
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag har använt Yale doorman i olika dörrar under minst 10 år och haft väldigt lite problem. Men Bauhaus har plockat bort dem ur sortimentet och säger att det beror på kvalitetsproblem. Så någonting är det...
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Har ett V2 och ett L3, inga problem med något av de. Däremot känns V2 robustare.
 
  • Gilla
korsriddaren och 2 till
  • Laddar…
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Vi hade ett äldre Yale i förra huset, inga problem. Skaffade den senaste varianten till nya huset vilket inte var lika lyckat. Yale låset slog till i låsläge så det varken gick att komma in…eller ut! Ingen support i världen som kunde fixa det. Låssmeden fick ta fram vinkelslipen och såga loss låset med viss åverkan på dörren. Vår låssmed hade även de slutat sälja Yale. Vi installerade ett Nimly till slut och är supernöjda med det.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fyra st Yale Doorman i 8 år. Inga problem än så länge.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V vvsarn skrev:
Installerade en Nimly touch pro i våras. Fungerar utmärkt, då finns möjlighet till både fingeravtryck och fysisk nyckel så den kan rekommenderas
Bästa, sålt flera. Rekommenderar verkligen!
 
  • Gilla
Asli67
  • Laddar…
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Jag har monterat själv och inga större problem med vare sig installation eller funktion under 3 år
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vårt krånglade. Slutade halvt fungera utan anledning. Supporten uppmanade oss att byta batteri fem gånger och sen sa de att de inte kunde hjälpa oss. Nähä? Vi satte dit ett nytt men nu har vi extranyckel till en annan dörr tillgänglig om det strular igen.
 
Jag installerade ett V2 när jag köpte huset 2016, kompletterade för 2-3 år sedan med en Verisure koppling. En lös gummilist på undersidan av dörren lägger sig ibland så att dörren inte låser med automatik, men i övrigt så fungerar låset felfritt med stabil kommunikation med vårt mesh-wifi. Tråkigt att höra att senaste generationen verkar mindre pålitlig, men hoppas att en uppdaterad version kommer inom kort.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.