Har du provat öppna den enligt bilderna i tidigt i den här tråden? Det ser ju inte ut att skilja jättemycket. Det kanske är en annan tillverkare med annan kåpa men samma specar i övrigt.
 
F fredrik.johansson skrev:
Har du provat öppna den enligt bilderna i tidigt i den här tråden? Det ser ju inte ut att skilja jättemycket. Det kanske är en annan tillverkare med annan kåpa men samma specar i övrigt.
Jag har testat att öppna så jag ser kretskortet.

MEN nu har jag fått en bättre lösning.
Jag kontaktade företaget Östberg direkt, alltså de som gör Heruaggregaten. Jag fick via (support.se@ostberg.com) kontakt Magnus som arbetar på deras tekniska support. När jag beskrev mitt problem och visade på lagerproblemet med video och stillbilder gick de med på att skicka mig två nya fläktmotorer (trots att bara en lät illa) utan någon kostnad för mig. Det gick som garanti. Jag vet inte om jag bara hade tur eller om deras kundinställning är så här bra! Jag rekommenderar iallafall er som är i samma situation att kontakta dem och se vad de säger i ert fall.
Lycka till!
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Helt klart verkar deras inköpsorganisation ha prioriterat pris före kvalitet lite väl mycket under en period...
Förhoppningsvis har de förstått att man är rökt i längden om ryktet börjar sprida sig om "Made in Sweden/EU" -but with sheap china shit components...
 
G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Helt klart verkar deras inköpsorganisation ha prioriterat pris före kvalitet lite väl mycket under en period...
Förhoppningsvis har de förstått att man är rökt i längden om ryktet börjar sprida sig om "Made in Sweden/EU" -but with sheap china shit components...
Inköps organisation följer säkert specifikationen, det gör vi där jag jobbar i alla fall. Man ska följa BOM, Bill Off Material.
 
G OMathson skrev:
Inköps organisation följer säkert specifikationen, det gör vi där jag jobbar i alla fall. Man ska följa BOM, Bill Off Material.
Att lita på specifikationer är att be om problem.
 
G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att lita på specifikationer är att be om problem.
Hur menar du? Ska man inte följa BOM specen? Om det BOM står: SKF högsta kvalitet får man inte köpa "kina skit".
 
G OMathson skrev:
Hur menar du? Ska man inte följa BOM specen? Om det BOM står: SKF högsta kvalitet får man inte köpa "kina skit".
Det jag menar är att det förekommer att det köps in komponenter med en påstådd kvalitetsspecifikation. Att komponenter med påstådda materialspecar, härddjup, toleranser etc.
De SKA enligt spec vara kvalitetsmässigt identiska, dvs uppfyller kraven som konstruktionssidan har ställt på komponenten.
Inga seriösa tester utförs och sedan upptäcka ute hos kund att livslängden på de billigare komponenten är betydligt lägre.
Det är inte ovanligt att konstruktionsavdelningar idag specificerar tekniska krav på komponenter istället för fabrikat och modell som var vanligare förr.
Detta för att inköp ska ha friare händer att hitta rätt kvalitét till rätt pris.
Tyvärr litar man inte sällan blint på vad som står.
Men båda förfaranden har förekommit på de företag jag har jobbat på.

För övrigt, det finns definitivt bättre lagen än SKF idag om man känner för det.
Speciellt till småmotorer.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det jag menar är att det förekommer att det köps in komponenter med en påstådd kvalitetsspecifikation. Att komponenter med påstådda materialspecar, härddjup, toleranser etc.
De SKA enligt spec vara kvalitetsmässigt identiska, dvs uppfyller kraven som konstruktionssidan har ställt på komponenten.
Inga seriösa tester utförs och sedan upptäcka ute hos kund att livslängden på de billigare komponenten är betydligt lägre.
Det är inte ovanligt att konstruktionsavdelningar idag specificerar tekniska krav på komponenter istället för fabrikat och modell som var vanligare förr.
Detta för att inköp ska ha friare händer att hitta rätt kvalitét till rätt pris.
Tyvärr litar man inte sällan blint på vad som står.
Men båda förfaranden har förekommit på de företag jag har jobbat på.

För övrigt, det finns definitivt bättre lagen än SKF idag om man känner för det.
Speciellt till småmotorer.
Visst är det så, själv håller jag/vi på mest med elektronikkomponenter, är ett elände, massor med fejk, exempelvis från spotten. Allt från helt korrekt till komponenter som är helt tomma!
Vi försöker följa BOM och diskutera löpande med konstruktionsavd.
Ingen aning hur Östberg resonerar.
 
Har ett Heru 130 ec(ca 10 år gammalt) som för ett år sedan börja larma för "rotorfel" eller liknande, då var det rotationsmotorn som var glödhet och inte ville vara med riktigt. Jag bytte lager i den och fungerat klockrent sedan dess.

Nu sedan några veckor börjar det vina så jobbigt i ventilationen, ett högfrekvent vinande. Bytte lager i bägge motorerna (ec motorer) vilket var busenkelt köpte på remlagret för typ 30-50kr st. 608 2z tror jag det var på bägge. Lagren satt inte hårt till skillnad mot i rotationsmotorn den gången fick jag åka till mekanisk verkstad som hjälpte att byta med avdragare.

Montera tillbaks fläktarna och vinandet är kvar:( Ideer på vad det kan vara?

Har inte haft tid att krypa in och lyfta på locket för att återigen börja lyssna och felsöka.

Kan tillägga att när aggregatet var helt nytt krångla det genom att bägge motorerna la av stup i kvarten. Ringde direkt till Östberg och fick otroligt bra support, fick den gången 2 nya motorer.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
En dum fråga, hur ser filurerna ut? Kan bli ett vinande ljud om dom är jätte skitiga..
Är det i alla rum eller ventiler? Det är annars jätte svårt att säga vad det är när man inte hört ljudet. Det ka vara från nån ventil som läker i tätningen också. Kom på en sak, har du kollat om frånluftsventilerna är mycket skitiga? Om du tar ner dom och dammsuger dom kom ihåg att inte blanda ihop dom. Utan dom ska tillbaka på samma ställe och du får inte röra käglans inställnings läge. För då ändrar du injusteringen väldigt viktigt.
Kolla dessa olika saker och se om du får bort ljudet. Lycka till.
 
sjoberg sjoberg skrev:
Jag har samma problem med lager i min Heru 100 ec. Bravida som jag köpte agregatet av bytte båda mina fläktar 2021 och nu låter en av dem igen. Dock ser mina inte ut som era. Den ser ut så här. Se bifogad bild. Har jag fätt äldre motorer eller något? Är det någon som vet på rak arm vilka kullager som ska vara i mina?
Jag har samma motor som dig. Östberg skickar en ny motor men jag tänkte laga den jag har. Fattar dock inte hur jag kommer in i den.

Jag får upp elektroniken men det går kablar igenom, måste jag rycka dessa?

Om någon vet är jag mycket tacksam.
 
Köpte mitt Heru 100 2018. 2020 gav båda motorerna upp. Fick då nya på garanti. Nu 3 år senare har även de lagren gett upp. Riktigt dålig kvalite. En motor kostar 4000kr. Går ju inte betala 8000kr var 2-3 år. Riktigt dåligt kvalite på motorerna. Min gamla FTX var 37 år och forfarande tyst..

Mailat support får vi se. De måste ju hanterat detta kvalitetsproblem i produktion nu.

Ni som fått nya på goodwill, hur gamla har era varit?
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Köpte mitt Heru 100 2018. 2020 gav båda motorerna upp. Fick då nya på garanti. Nu 3 år senare har även de lagren gett upp. Riktigt dålig kvalite. En motor kostar 4000kr. Går ju inte betala 8000kr var 2-3 år. Riktigt dåligt kvalite på motorerna. Min gamla FTX var 37 år och forfarande tyst..

Mailat support får vi se. De måste ju hanterat detta kvalitetsproblem i produktion nu.

Ni som fått nya på goodwill, hur gamla har era varit?
Det är inte motorerna som är dåliga, utan det är lagrerna som är dåliga det har Östbergs erkänt till återförsäljarna. Byter man till SKF lager kommer dom att fungera.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Någon som har en idé om hur jag bryter mig in i en sådan här Heru fläktmotor?
 
  • Närbild på en högtalarkon med skador, sannolikt från en ljudenhet som hörhemma i elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastobjekt, möjligtvis en dykmask eller skyddsglasögon, fotograferad närbild med otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en trasig svart plastdel med metallplatta, skruvar och kablar, interiört objekt, bakgrund suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.