Alfredo Alfredo skrev:
Hur ofta kan man det på en vanlig garageuppfart?
Nästan aldrig. Gissar att det hela är taget från väglagen (eller en text om den), vilken @Claes Sörmland förnämligt visat inte är tillämplig här.

Det finns helt enkelt inga sådana krav i ett vanligt villaområde. Eller radhusområde för den delen.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Statistik från 2020 ger att mer än var 10e fosilbilsbrand uppstår vid laddning eller fel på elanläggning..
[länk]
Det finns fler bensin/dieselbilar än elbilar. Det måste man ta hänsyn till i brandstatistiken.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Det finns fler bensin/dieselbilar än elbilar. Det måste man ta hänsyn till i brandstatistiken.
Det är gjort
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Det finns fler bensin/dieselbilar än elbilar. Det måste man ta hänsyn till i brandstatistiken.
Det gör man när man beräknar sannolikheten. Men däremot tar man inte hänsyn till fordonens ålder. Om man tittar på lika gamla bilar blir det nog andra siffror.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej, växelriktare för solpaneler genererar inte hälsofarliga magnetfält.

Det finns inte heller någon växelriktare i själva laddstationen.
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.

Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Synd att de slagit ihop rena batteribilar med hybridbilar i summan 34 bränder under 4 år.

Hybridbilar är ju också fossilbilar ur brandsynpunkt, då de har generator, högspänningsdel som kan ge gnistbildning samt stora mängder bränsle.

Min erfarenhet är att de som har rena elbilar i mycket stor utsträckning laddar dessa med en laddbox avsedd för ändamålet medan de med hybridbilar, som ju har mindre batterier och därmed inte behöver laddas med så hög effekt, oftare nöjer sig med att ladda i ett vanligt schukouttag. Dessa är inte avsedda för den typen av laddning och detta orsakar troligen de flesta laddrelaterade bränderna.
Så TS mor ska vara glad för att grannen satsar på en brandsäkrare lösning.
Om man som förklaring till att bensinbilar brinner, för att de har en högspänningsdel och gnistbildningar Det är ingen risk för höga spänningar när bilen står parkerad. Däremot är bensintanken ett problem.
sen har du extremt höga spänningar i en elbil. som kan bilda gnistor som...
Men du har mycket högre spänningar och ström i en elbil bensintanken sitter längst bak. Vilket kan ställa till det i brandspridningen. Risken är att kup`en börjar brinna innan. och brinner kupen så är det stor risk att även en elbilar börjar brinna Batterier och värme är långt ifrån bra kombo.
Men nu är jag ute och flyger. För höga strömmar ger inte automatiskt blixtar. Det måste till något.
Sen kan det finnas massa andra orsaker till att en bensinbil börjar brinna.

Men när det laddning av elbilar har jag sett lite andra laddningar än via en laddstation. Desto vanligare det blir med elbilar desto vanligare kommer det bli med laddning med massa skarvsladdar sladdar och slitna vu. För att inte tala om alla ellindor
 
sunnis
G gabbo skrev:
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.

Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
Finns massor att läsa om 5G, kraftledningar, dammsugare, elöverkänslighet, mikrovågsugnar, WiFi, induktionsspisar, LED-lampor men ingen forskning de senaste 40åren kan koppla negativa hälsoeffekter med elektrisk och magnetiska fält från apparater som finns i vår vardag. Och då är det många forskare som har försökt att hitta samband.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Japp skitsnack. Finns mycket statistik du kan googla fram om detta. Minns att det är i häraden 20 gånger mer sannolikt att en fossilbil spontant börjar brinna än att en elbil gör det.
Fossilbilar bör därför endast få tillåtas att parkeras i sjöar.
Edit: Ser att @falmark precis skrev 19 gånger. Minnet fungerar! 😇
Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G gabbo skrev:
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.

Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
Nej det är inget argument. Det finns många seriösa undersökningar som visar att det inte skulle vara någon fara i den situationen. Tänk på att även en vägg från 70- talet isolerar ganska bra
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
G gabbo skrev:
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.

Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
Det är inte hennes yttervägg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.
Man har tagit hänsyn till antalet redan. Om minnet inte svika så var det 0.08 % för förbränningsmotor och 0.004 % för elbilar. Det är procent av totala beståndet av respektive fordons typ.
https://teknikensvarld.expressen.se.../msb-brand-i-elbil-ovanligare-an-i-fossilbil/

Elbilsbrand:
https://alltomelbil.se/msb-slacker-...r-brandman-tonar-ner-faran-med-brand-i-elbil/
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Finns massor att läsa om 5G, kraftledningar, dammsugare, elöverkänslighet, mikrovågsugnar, WiFi, induktionsspisar, LED-lampor men ingen forskning de senaste 40åren kan koppla negativa hälsoeffekter med elektrisk och magnetiska fält från apparater som finns i vår vardag. Och då är det många forskare som har försökt att hitta samband.
Precis. Men man kan ju försöka undvika att utsätta sig i onödan så att säga. Jag såg i ett annat svar att det inte var deras yttervägg så mitt nästa tips är att lusläsa detaljplan :)
 
Mabs Mabs skrev:
Det är inte hennes yttervägg.
Den detaljen missade jag.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Kolla med kommunen vad som gäller.
kan vara bygglovspliktig. Här i vårt område är det så.

Från Boverkets sida:
Kommunen får i vissa fall, i en detaljplan eller i områdesbestämmelser, bestämma att bygglov krävs för parkeringsplatser. Det innebär att undantaget från lovplikt för parkeringsplats inte gäller för det område som planbestämmelsen omfattar. Det krävs då bygglov för parkeringsplatsen trots att den uppfyller alla förutsättningar för lovbefrielse.

Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 8 §
 
G gabbo skrev:
Den detaljen missade jag.
Du missade att den detaljen har inte heller någon betydelse. Jag är ganska övertygad om att magnetfältet är bra mycket högre vid hennes huvudände än vad det magnetfältet skulle vara från laddboxen med bara glaset emellan.
Sen sitter inte laddaren i väggen. Den sitter i bilen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.