101 009 läst · 515 svar
101k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 389 inlägg
Nästan aldrig. Gissar att det hela är taget från väglagen (eller en text om den), vilken @Claes Sörmland förnämligt visat inte är tillämplig här.Alfredo skrev:
Det finns helt enkelt inga sådana krav i ett vanligt villaområde. Eller radhusområde för den delen.
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.sunnis skrev:
Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Om man som förklaring till att bensinbilar brinner, för att de har en högspänningsdel och gnistbildningar Det är ingen risk för höga spänningar när bilen står parkerad. Däremot är bensintanken ett problem.Eriksgatan skrev:Synd att de slagit ihop rena batteribilar med hybridbilar i summan 34 bränder under 4 år.
Hybridbilar är ju också fossilbilar ur brandsynpunkt, då de har generator, högspänningsdel som kan ge gnistbildning samt stora mängder bränsle.
Min erfarenhet är att de som har rena elbilar i mycket stor utsträckning laddar dessa med en laddbox avsedd för ändamålet medan de med hybridbilar, som ju har mindre batterier och därmed inte behöver laddas med så hög effekt, oftare nöjer sig med att ladda i ett vanligt schukouttag. Dessa är inte avsedda för den typen av laddning och detta orsakar troligen de flesta laddrelaterade bränderna.
Så TS mor ska vara glad för att grannen satsar på en brandsäkrare lösning.
sen har du extremt höga spänningar i en elbil. som kan bilda gnistor som...
Men du har mycket högre spänningar och ström i en elbil bensintanken sitter längst bak. Vilket kan ställa till det i brandspridningen. Risken är att kup`en börjar brinna innan. och brinner kupen så är det stor risk att även en elbilar börjar brinna Batterier och värme är långt ifrån bra kombo.
Men nu är jag ute och flyger. För höga strömmar ger inte automatiskt blixtar. Det måste till något.
Sen kan det finnas massa andra orsaker till att en bensinbil börjar brinna.
Men när det laddning av elbilar har jag sett lite andra laddningar än via en laddstation. Desto vanligare det blir med elbilar desto vanligare kommer det bli med laddning med massa skarvsladdar sladdar och slitna vu. För att inte tala om alla ellindor
Finns massor att läsa om 5G, kraftledningar, dammsugare, elöverkänslighet, mikrovågsugnar, WiFi, induktionsspisar, LED-lampor men ingen forskning de senaste 40åren kan koppla negativa hälsoeffekter med elektrisk och magnetiska fält från apparater som finns i vår vardag. Och då är det många forskare som har försökt att hitta samband.G gabbo skrev:
Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.Eriksgatan skrev:Japp skitsnack. Finns mycket statistik du kan googla fram om detta. Minns att det är i häraden 20 gånger mer sannolikt att en fossilbil spontant börjar brinna än att en elbil gör det.
Fossilbilar bör därför endast få tillåtas att parkeras i sjöar.
Edit: Ser att @falmark precis skrev 19 gånger. Minnet fungerar! 😇
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Nej det är inget argument. Det finns många seriösa undersökningar som visar att det inte skulle vara någon fara i den situationen. Tänk på att även en vägg från 70- talet isolerar ganska braG gabbo skrev:
Man har tagit hänsyn till antalet redan. Om minnet inte svika så var det 0.08 % för förbränningsmotor och 0.004 % för elbilar. Det är procent av totala beståndet av respektive fordons typ.roland53 skrev:Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.
https://teknikensvarld.expressen.se.../msb-brand-i-elbil-ovanligare-an-i-fossilbil/
Elbilsbrand:
https://alltomelbil.se/msb-slacker-...r-brandman-tonar-ner-faran-med-brand-i-elbil/
Precis. Men man kan ju försöka undvika att utsätta sig i onödan så att säga. Jag såg i ett annat svar att det inte var deras yttervägg så mitt nästa tips är att lusläsa detaljplansunnis skrev:Finns massor att läsa om 5G, kraftledningar, dammsugare, elöverkänslighet, mikrovågsugnar, WiFi, induktionsspisar, LED-lampor men ingen forskning de senaste 40åren kan koppla negativa hälsoeffekter med elektrisk och magnetiska fält från apparater som finns i vår vardag. Och då är det många forskare som har försökt att hitta samband.
Kolla med kommunen vad som gäller.C Coccodrillo62 skrev:Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
kan vara bygglovspliktig. Här i vårt område är det så.
Från Boverkets sida:
Kommunen får i vissa fall, i en detaljplan eller i områdesbestämmelser, bestämma att bygglov krävs för parkeringsplatser. Det innebär att undantaget från lovplikt för parkeringsplats inte gäller för det område som planbestämmelsen omfattar. Det krävs då bygglov för parkeringsplatsen trots att den uppfyller alla förutsättningar för lovbefrielse.
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 8 §
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Du missade att den detaljen har inte heller någon betydelse. Jag är ganska övertygad om att magnetfältet är bra mycket högre vid hennes huvudände än vad det magnetfältet skulle vara från laddboxen med bara glaset emellan.G gabbo skrev:
Sen sitter inte laddaren i väggen. Den sitter i bilen.