Vad jag förstår har de inte ändrat på något annat än märkning och mjukvara. Det är samma produkt som tidigare.
 
Även om boxen vore helt ofarlig så är det ju risk att du köper en tekniskt avancerad produkt med mjukvara av ett företag som inte finns kvar på marknaden om en kort tid. Detta beroende på ett skadat varumärke och stora kostnader för åtgärder av befintliga installationer. Det gör att tex deras app slutar att fungera och du får en dum box du ej kan styra. Detta är såklart det värsta utfallet, men om jag skulle köpa en ny box skulle jag välja en annan leverantör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad jag förstått blir det en ny mjukvara där man kan styra boxen utan molnet ifall företaget går i putten. Även i redan installerade boxar.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
I hela denna process så har jag som kund inte fått någon som helst i formation av varken Easee eller installatören av mim box…
De borde absolut informera om detta. Och om jag förstår det rätt begränsa befintliga kunder till 11kW och eftermontera JFB.
 
K kungjohan skrev:
Intressant system ändå. Tillverkare får försäljningsförbud för en produkt. De har inte åtgärdat den ännu. De lanserar en ny produkt oklart om den är bättre, den får säljas enl gällande regelverk. Vad säger att den uppfyller kraven förutom tillverkarens intygande som visade sig vara felaktigt första gången?

Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
Vad är oklart? Man har lagt till krav på extern JFB. Man har anlitat 2 oberoende testhus i Tyskland. Ett för att utreda vilka standarder man ska följa och ett annat för att utföra tester och kontrollerera överensstämmer med krav för CE godkännande.
Så nu har man komplett dokumentation INNAN man sätter produkten på marknaden.

Den externa JFBn löser åtminstone två problem.

Styrning via öppen standard gör att den är framtidssäkrad och inte blir närmast obrukbar om Easee molntjänster försvinner pga kk.

Vad som händer med den gamla boxen är dock oklart.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att den är lika dan så blir det sannolikt ny mjukvara, en dekal och eventuellt krav på jordfelsbrytare. Men den processen är inte färdig än.
 
Logad Logad skrev:
Vad jag förstått blir det en ny mjukvara där man kan styra boxen utan molnet ifall företaget går i putten. Även i redan installerade boxar.
Det är ju jättebra och jag ser fram emot det till min Easee box.

Men:
1. Vem rättar fel i denna mjukvara i framtiden när företaget har gått i putten?
2. Man tappar en del funktionalitet om den inte kan styras i från molnet. T ex blir det svårare att styra laddning baserat på timpris.
 
K kungjohan skrev:
Det är ju jättebra och jag ser fram emot det till min Easee box.

Men:
1. Vem rättar fel i denna mjukvara i framtiden när företaget har gått i putten?
2. Man tappar en del funktionalitet om den inte kan styras i från molnet. T ex blir det svårare att styra laddning baserat på timpris.
1. Det problemet är ju inte specifikt denna produkt. Alla saker du köper som har någon form av mjukvara riskerar att stå utan buggfixar om tillverkaren/leverantören går i konken. Detsamma gäller vilken annan laddbox som helst.
2. Med lokal styrning kan det komma andra möjligheter. Och att den går att styra lokalt betyder inte att det automatiskt slutar att fungera att styra den via molnet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
1. Det problemet är ju inte specifikt denna produkt. Alla saker du köper som har någon form av mjukvara riskerar att stå utan buggfixar om tillverkaren/leverantören går i konken. Detsamma gäller vilken annan laddbox som helst.
2. Med lokal styrning kan det komma andra möjligheter. Och att den går att styra lokalt betyder inte att det automatiskt slutar att fungera att styra den via molnet.
Nej det gäller ju alla produkter med mjukvara i. Men jag skulle inte köpa en ny sådan produkt av ett företag som har ett ev stort åtgårdsprogram på befintliga produkter, visat sig inte har haft koll på regelverk för elektriska produkter, söker nytt kapital, vd:n har avgått samt har sagt upp personal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kungjohan skrev:
Det är ju jättebra och jag ser fram emot det till min Easee box.

Men:
1. Vem rättar fel i denna mjukvara i framtiden när företaget har gått i putten?
2. Man tappar en del funktionalitet om den inte kan styras i från molnet. T ex blir det svårare att styra laddning baserat på timpris.
1. Troligen ingen men fungerar produkten idag fungerar den även framåt. Buggar uppstår inte, de finns från början.
2. Easee öppnar upp sitt gränssnittt som redan är en öppen standard men som inte längre är beroende av Easees moln.

Den risk jag ser som störst är att appen slutar fungera i framtida versioner av Android och IoS om ingen uppdaterar dem.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nä, och det finns ju lyckligtvis många alternativ att välja på, så du har alla chanser i världen att göra ditt val annorlunda.

Det har väl varit många företag i historien som gjort en rejäl fadäs, och en del tvinade bort och försvann, andra lyckades vända efter en tid och kom igen.

Apple var nära att försvinna runt år 2000, Boeing hade kunnat försvunnit efter fadäsen med 737 MAX, och två flygkrascher med fullastade plan där alla omkom.
IBM persondator satsade på PS/2, fel buss, fel hårdvara, fel OS osv, och försvann så småningom (eller köptes väl av kineserna, de köpte resterna) Nokia satsade också på fel häst.
Osv, såhär är det i den verkliga världen.

Och ärligt talat, själv upplever jag inte att företag som försvinner vara det stora problemet, utan att det stora problemet är att företag skickar ut usla produkter, ej färdigutvecklade produkter, slutar att uppdatera sålda produkter eller föra reservdelar. Och det alltså hos företag som lever i högönsklig välmåga.
T.ex har jag här en bara något fåtal år gammal TCL-TV som har så otroligt mycket buggar av alla de slag, men glöm att de bryr sig om att lägga energi på att bättra på och släppa en ny firmware.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vad kommer det kosta Easee att installera jordfelsbrytare till alla sålda boxar?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat, själv upplever jag inte att företag som försvinner vara det stora problemet, utan att det stora problemet är att företag skickar ut usla produkter, ej färdigutvecklade produkter, slutar att uppdatera sålda produkter eller föra reservdelar. Och det alltså hos företag som lever i högönsklig välmåga.
T.ex har jag här en bara något fåtal år gammal TCL-TV som har så otroligt mycket buggar av alla de slag, men glöm att de bryr sig om att lägga energi på att bättra på och släppa en ny firmware.
Håller med. Man märker de som vill fixa buggar. Jag hade ett par Samsung-telefoner som jag var förbannad på. Fick en Samsung S8 på jobbet, det har varit en av de bästa telefoner jag haft, har kvar den men det börjar vara dags att byta. Skaffade privat en S22 för nåt halvår sen lite drygt. Telefonen är värdelös. Har Samsung TV som mjukvaran inte uppdateras på längre. Jag tänker att Samsung ska vara ett bra bolag, men de verkar släppa buggig SW som de sen inte åtgärdar utan istället släpper nya modeller. Sitter långt inne men jag överväger testa Apple igen, förra gången tröttnade jag efter ett år.
J JockeHX skrev:
Vad kommer det kosta Easee att installera jordfelsbrytare till alla sålda boxar?
Undrar över det också. Kan inte bestämma mig för om jag bara ska koppla om min så den sitter bakom JFB. Men om jag vill bygga ut anläggningen framöver så blir det dumt. Då måste jag ha en ext. kapsling för att få in en till JFB. Nog bättre försöka få Easee/Tibber pröjsa den extra kapslingen redan nu...
 
K kungjohan skrev:
Intressant system ändå.
Ja, det ligger väldigt mycket förtroende för tillverkaren i systemet med CE-märkning. Jag antar att när systemet togs fram så lobbade industrin mycket för att "vi kan faktiskt ta ansvar", men när det händer grejer där tillverkare gjort fel så leder det på sikt troligen till att tillverkarna får mindre ansvar och det börjar krävas mer inblandning av tredje part.

När det gäller medicintekniska produkter ledde ju den så kallade PIP-skandalen till att man tog fram ett nytt regelverk där det ställs mycket större krav och dessutom blir mycket mer av informationen offentlig. Exempelvis blir tillverkarna skyldiga att regelbundet publicera en Summary of Safety and Clinical Performance, SSCP, för vissa typer av produkter.

Man har även tagit fram en databas, Eudamed, där en massa information publiceras och mycket är sökbart för vem som helst. (Tyvärr är Eudamed inte helt färdigt och därmed inte obligatoriskt ännu, men på sikt kommer alltså alla tillverkare av medicintekniska produkter att behöva registrera sina produkter där.)

https://ec.europa.eu/tools/eudamed/#/screen/home
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
De byter nog bara ut säkringarna mot en PSA. Det gjorde de i alla fall när jag fick min Easee utbytt mot en Zaptec Go istället. ~1000kr och en kvart för elektrikern så det är ju inget de gör fören de provat alla andra alternativ. Om det nu skulle räcka och de har råd med det vilket jag tvivlar på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.