Bostadsrätt från sent 2010-tal. Ingen isolering i innerväggarna. Dubbelgips som gör klar skillnad för ljudet. Innerdörrarna är ju däremot av papp med rejäla glipor för överluft, så det är ju inte direkt ljudtätt mellan rummen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Shit, verkar som jag byggt helt fel och hade dessutom kunnat spara en del slantar genom att slippa isolering på köpet! 😆
 
  • Haha
  • Gilla
JonEkstra och 11 till
  • Laddar…
Ingen isolering i våra väggar heller 60 tals hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
Vi hade enkelgips oisolerat på regelstomme 45x45 cc 60 i vårt hus från -77. Rev ned alla innerväggar och ersatte med regelstomme 45x70 cc45 med isolering, osb och gips. Tyst 👍🏻
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Isolerade innerväggar värdesätts inte av hyresgäster och därför byggs det inte. Om man nu ska lyssna på logiken i nuvarande hyressättningssystem...
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Däremot tycker alla hyresgäster att elektriska handdukstorkar är kattens potatis, så en sån har du säkert fått.
 
  • Gilla
  • Haha
Lostmoose och 9 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Det du kan göra är att kontrollera via BBR vilka ljudkrav som gäller mellan olika rum, man måste uppfylla BBRs minimikrav för akustik.
 
  • Gilla
JonEkstra och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det du kan göra är att kontrollera via BBR vilka ljudkrav som gäller mellan olika rum, man måste uppfylla BBRs minimikrav för akustik.
Gäller det verkligen i samma Lgh? Ljudkrav finns annars mellan olika Lgh.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Är väl mer ovanligt idag tänker jag men det handlar väl främst om pengar som vanligt. Annars tänker jag att en fördel iaf är kanske lite jämnare värme i bostaden?
 
Det gjorde de bra i vår förra lägenhet, var isolering, osb samt dubbelgips i innerväggarna mellan sovrum samt sovrum mot vardagsrummet (Nybyggd BRF). Dörrarna var ju tyvärr samma ihåliga skit som alltid så lite overkill kanske.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller det verkligen i samma Lgh? Ljudkrav finns annars mellan olika Lgh.
Absolut, det finns tydliga riktlinjer kring ex installationsljud mellan kök och v-rum/sovrum.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Absolut, det finns tydliga riktlinjer kring ex installationsljud mellan kök och v-rum/sovrum.
Vem mäter och följer upp detta vid en nyproduktion?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem mäter och följer upp detta vid en nyproduktion?
Det brukar (inte alltid men oftast) finnas en akustikbeskrivning framtagen i projekteringen, sedan utför akustikern mätningar när det är färdigbyggt, men jag tror tyvärr att de som oftast utför enbart stickprovsvisa stegljuds- och transmissionsmätningar just mellan lägenheterna.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det brukar (inte alltid men oftast) finnas en akustikbeskrivning framtagen i projekteringen, sedan utför akustikern mätningar när det är färdigbyggt, men jag tror tyvärr att de som oftast utför enbart stickprovsvisa stegljuds- och transmissionsmätningar just mellan lägenheterna.
Det jag anade, det gäller enbart flerfamiljshus va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det jag anade, det gäller enbart flerfamiljshus va?
Ja och LSS-boenden och dyl. De interna ljudkraven enl bbr gäller såklart även småhus, typ villor. Du kan ju alltid prova att skicka ett mejl till en konsultfirma med akustiker och med lite frågor så kanske du kan få lite snabb gratis rådgivning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.