Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det gör de om man betalar för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Det gör de om man betalar för det.
Det var något sådant jag svarade henne, att man visst kan isolera innerväggar, om man som beställare begär det. Golv, tak väggar mot andra lägenheter är betong, så där är det bra ljudisolering. Men sonen kommer inte att kunna sitta och göra läxor om någon tittar på tv i rummet intill.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt läge, men det är att köpa bra hörlurar antingen till sonen eller den som ser på tv som är billigaste lösningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Men sonen kommer inte att kunna sitta och göra läxor om någon tittar på tv i rummet intill.
Trådlösa hörlurar går att koppla till TVn. Men man kunde ju förutsätta att man fick en bra lägenhet för vad jag antar är en saftig hyra...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
S sjoelund skrev:
Trådlösa hörlurar går att koppla till TVn. Men man kunde ju förutsätta att man fick en bra lägenhet för vad jag antar är en saftig hyra...
Fort men fel är det som gäller idag, till fullt eller premiumpris.
 
  • Gilla
  • Haha
Conqvist och 12 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Trådlösa hörlurar går att koppla till TVn. Men man kunde ju förutsätta att man fick en bra lägenhet för vad jag antar är en saftig hyra...
13.5 k per månad för en 4a.
 
  • Wow
  • Arg
JonEkstra och 9 till
  • Laddar…
Vet att inte heller på 60-talet isolerade man innerväggar i nybyggda villor om det inte beställdes extra. Bara spånskivor och träreglar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan ju säga att det var tomma gipsväggar även i en 70-talslägenhet som jag bodde i. Så det är sen gammalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
13.5 k per månad för en 4a.
Det är ju inte så farligt. Men det kan vara mer de snålat in på.

J Josth skrev:
Vet att inte heller på 60-talet isolerade man innerväggar i nybyggda villor om det inte beställdes extra. Bara spånskivor och träreglar.
Bara gips och reglar i min villa från 90-talet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fyra projekt med lägenhetsbyggen har jag varit på, och har aldrig varit med om att en innervägg blivit isolerad. Tycker inte ditt nya hus låter som nåt konstigt
Jag hör grannen nysa i 50-talshuset jag bor i. Det är lägenhetslivet ❤️
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Blir en stor skillnad med 1 lager eller 2 lager gips på väggar .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det finns inga ljudkrav mellan rum i en lägenhet.

Vissa bostadsbyggare erbjuder isolering i väggarna mot en tilläggskostnad.

Många klagar på ökade (ljud)krav och kostnader i byggandet i sverige så i det perspektivet kan jag tycka att det är sunt som det är.
 
  • Gilla
acycz och 2 till
  • Laddar…
Bostadsrätt byggd 1969 - ingen isolering i innerväggarna.
Hyresrätt byggd 1995 - ingen isolering i innerväggarna.

Mitt bidrag till statistiken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
Bott i brf från både 80 och 90 tal utan isolering så inget nytt under solen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.