Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Granne kör lastbilar med jordmassor till ett gammalt tegelbruks bassänger? Där har du en öppning. Det är med 99% chans miljöfarlig verksamhet, precis som @hempularen nämner. Antal körningar är inte mycket att bråka om
Var såg du tegelbruk, det står gamla fiskdammar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fring skrev:
Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.
Svårligen. Att en väg används för vanliga transporter som den är avsedd för är ingen bra utgångspunkt för att hävda skadeståndsansvar. Även om jordabalken ger ett ansvar för grannen i samband med markarbeten och miljöbalken ger skadeståndsramarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Går vägen i en raksträcka förbi ert hus så att bilarna hinner få upp hastighet?
Hur "känns" det i dagsläget när en tungt lastad lastbil kör förbi ert hus? Uppstår det vibrationer som ni känner?
Vad är det för markförhållanden under huset?
Har ni några sättningar i huset idag?

Rent krasst så har du ett tegelhus som har stått på platsen i 100 år och troligtvis har utsatts för rätt många lastbilspassager genom åren, så om du inte har några problem med huset idag så är nog risken rätt låg, om än inte obefintlig.

Har ni sättningar sedan tidigare och både väg och hus ligger på lerjord så är risken givetvis högre, samtidigt så är det i så fall något som ni själva har ett högre ansvar för.

Själv skulle jag nog framförallt inrikta mig på att få någon form av hastighetssänkande åtgärd gjord. I samband med den typen av transporter är det ofta många olika åkare inblandade och instruktioner om att iakta varsamhet vid bostadshus är inte alltid hörsammade. Det kommer både minska risken för damm, vibrationer och öka säkerheten för er boende.
(Men kanske inte främst genom fartgupp. Dels så lär det skapa mer vibrationer, dels så kommer ju hälften av transporterna med tomma lastbilar som skramlar rätt bra)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hade i likhet med @Dowser4711 sett till att få hastighetsbegränsat för transporterna. Mest för att skapa mer lugn och ro och även lite bättre säkerhet. Nu drar jag verkligen inte alla chaufförer över en kam, men likväl som det finns de som tar det lugnt finns det dom som bränner på.

Beroende på jordbruket som bedrivs där har du nog redan motsvarande typ av transporter. Ett fullastat ekipage med spannmål i skördetid är inte att leka med det heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Grusvägen är i "halvbra skick" enligt ts och är det så ute i våra skogarna när det ska göras avverkning brukar det åtgärdas i förväg med vägförstärkning.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Går vägen i en raksträcka förbi ert hus så att bilarna hinner få upp hastighet?
Hur "känns" det i dagsläget när en tungt lastad lastbil kör förbi ert hus? Uppstår det vibrationer som ni känner?
Vad är det för markförhållanden under huset?
Har ni några sättningar i huset idag?

Rent krasst så har du ett tegelhus som har stått på platsen i 100 år och troligtvis har utsatts för rätt många lastbilspassager genom åren, så om du inte har några problem med huset idag så är nog risken rätt låg, om än inte obefintlig.

Har ni sättningar sedan tidigare och både väg och hus ligger på lerjord så är risken givetvis högre, samtidigt så är det i så fall något som ni själva har ett högre ansvar för.

Själv skulle jag nog framförallt inrikta mig på att få någon form av hastighetssänkande åtgärd gjord. I samband med den typen av transporter är det ofta många olika åkare inblandade och instruktioner om att iakta varsamhet vid bostadshus är inte alltid hörsammade. Det kommer både minska risken för damm, vibrationer och öka säkerheten för er boende.
(Men kanske inte främst genom fartgupp. Dels så lär det skapa mer vibrationer, dels så kommer ju hälften av transporterna med tomma lastbilar som skramlar rätt bra)
Tack för tipsen. Ja, det är en raksträcka. Upplever knappt vibration när det kör förbi traktorer fullastade med höbalar t.ex.

Sandjord vad jag har hört. Har inga synbara sättningar eller sprickor idag på huset. Låter ju lite lugnande i alla fall. Ska yttra mig om att det önskas hastighetsnedsättande åtgård. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det finns en stor risk att dessa transporter blir mindre försiktiga än normala. När man kör samma sträcka om och om igen under ett år så blir det lätt att hastigheten ökar efter hand. Dessutom med maximalt lastade lastbilar. Dessutom är det en enorm skillnad på någon bil i veckan och flera bilar om dagen, oavsett väder och väglag, chaffisarna vill ju hem lika tidigt en blöt slaskig mars-kvällsom en snustorr julikväll.

Därmed inte sagt att det blir skador på husen runtomkring.

Men dokumentera noga i förväg. Notera det till kommunen och be dem dokumentera. Fotografera huset noga. Har det stått i 100 år utan att spricka och det sedan spricker under detta år är det tydligt nog!

Gjordes en del arbete i vägen i mina föräldrars (och ett par kollegers) kvarter de senaste åren. Det var inga våldsamma arbeten men mycket tung trafik. Det var flera hus som fick sprickor och andra småproblem. Löstes med att kommun och boende var medvetna om det i förväg, dokumenterade och fick åtgärdat i efterhand. Bättre att vara öppen i förväg och påtala risker och kunna peka på detta i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Tack för tipsen. Ja, det är en raksträcka. Upplever knappt vibration när det kör förbi traktorer fullastade med höbalar t.ex.

Sandjord vad jag har hört. Har inga synbara sättningar eller sprickor idag på huset. Låter ju lite lugnande i alla fall. Ska yttra mig om att det önskas hastighetsnedsättande åtgård. :)
Det låter som du har bra förutsättningar för husets skull, så det skulle jag inte oroa mig för.
Men som sagt, att be om någon hastighetssänkande åtgärd är nog inte fel, om inte annat så är det ju trevligt att inte bli tillplattad av en 18 tons lastbil när man kommer ut från uppfarten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Tack för tipsen. Ja, det är en raksträcka. Upplever knappt vibration när det kör förbi traktorer fullastade med höbalar t.ex.

Sandjord vad jag har hört. Har inga synbara sättningar eller sprickor idag på huset. Låter ju lite lugnande i alla fall. Ska yttra mig om att det önskas hastighetsnedsättande åtgård. :)
Ska ju också noteras att ett fartgupp dels kommer skapa vibrationer när de som missar att bromsa kör över och att det kommer skapa inbromsningar (skador på grusvägen) och gaspådrag efter. Kan vara trevligare med jämn halvhög fart förbi än "skriiiiikande bromsar - bump bump bump bump - bruummm bruummm bruummm bruummm"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska ju också noteras att ett fartgupp dels kommer skapa vibrationer när de som missar att bromsa kör över och att det kommer skapa inbromsningar (skador på grusvägen) och gaspådrag efter. Kan vara trevligare med jämn halvhög fart förbi än "skriiiiikande bromsar - bump bump bump bump - bruummm bruummm bruummm bruummm"
Och som sagt, för att inte tala om ljudet av dem när de åker tomma förbi.
Avsmalningar, hastighetsmätning eller liknande är nog betydligt bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och som sagt, för att inte tala om ljudet av dem när de åker tomma förbi.
Avsmalningar, hastighetsmätning eller liknande är nog betydligt bättre.
Jordbruksfastigheten med 70% vill nog också tycka till om ev. farthinder😉 Så ni som har vägen bör ha gemensam åsikt om väghantering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Okej, många svar nu. :) Vägen är jag inte jätteorolig för då den största ägaren till vägen nog kommer ha koll på att den återställs och är farbar. De använder den till jordbruk dagligen och har bra resurser för underhåll samt eventuell återställning.

Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.

Angående vad vi ska yttra oss om är det väl att det generellt skickas ut grannhöran när det ska arbeten som kan påverka ens fastighet? Jag har dålig koll som sagt men vi är ju inte ute efter att stoppa bygget men vill ju såklart kunna kräva kompensation om det leder till stora skador på huset.
Dokumentera ditt eget hus, sätt upp sådan vibrationsmätare man har när det sprängs vid fastighetsområden.

Var glad för att grannen vill satsa och snygga upp i området.

Att börja bråka innan det finns något att bråka om brukar inte vara kul eller bra för grannsämjan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och som sagt, för att inte tala om ljudet av dem när de åker tomma förbi.
Avsmalningar, hastighetsmätning eller liknande är nog betydligt bättre.
Ja jisses, samma sak varje gång man kör släpet till tippen eller liknande. Går tyst som en mus lastat, på hemvägen vid första fartguppet får man hjärtesnörp när det skramlar och hoppar till bakom en!
 
F fring skrev:
Okej, många svar nu. :) Vägen är jag inte jätteorolig för då den största ägaren till vägen nog kommer ha koll på att den återställs och är farbar. De använder den till jordbruk dagligen och har bra resurser för underhåll samt eventuell återställning.

Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.

Angående vad vi ska yttra oss om är det väl att det generellt skickas ut grannhöran när det ska arbeten som kan påverka ens fastighet? Jag har dålig koll som sagt men vi är ju inte ute efter att stoppa bygget men vill ju såklart kunna kräva kompensation om det leder till stora skador på huset.
Om ditt hus inte klarar att det åker fem lastbilar om dagen så är det nog inte trafiken som är problemet utan snarare ditt hus. Jag antar att ni har sophämtning och andra transporter som åker regelbundet på vägen? Sedan 20-talet borde ditt hus ha påverkats om det nu är så dålig grund på det.

En väg måste ju få trafikeras.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Kan jag vara bra att ställa in sig på betydligt fler än 5 transporter, tillståndet löper över 1 år men antalet transporter var ju utslaget som ett medelvärde. Inget som säger att det begränsas till detta antal. Jag skulle snarare förutsätta att du får ca 50 transporter de dagar med bra förutsättningar. (Om inte ägaren tänker köra själv med en lastare då lär det nog bara bli 5 om dagen).
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.