D djac skrev:
Hur ska Sverige styra Tysklands politiska arena tänker du?
Jo vi är ju medlem av EU.... lierar man sig med rätt länder så måste ju Tyskland till slut ge sig.

Sen angående utsläpp så ska vi ju givetvist se det med ett EU perspektiv eftersom vi är medlem.
 
D
P paralun skrev:
Jo vi är ju medlem av EU.... lierar man sig med rätt länder så måste ju Tyskland till slut ge sig.

Sen angående utsläpp så ska vi ju givetvist se det med ett EU perspektiv eftersom vi är medlem.
Jag tror nog att det försöks och har gjorts så länge.

Jag köper inte alls in på argumentationen att eftersom vi är ett litet land så kan vi göra som vi vill medan större länder ska minska, vi ser redan att vi tappat den lilla påtryckningsmöjlighet vi haft genom att nu gå fram med 10-20% ökningar av våra egna utsläpp. Något jag tycker är förståeligt för övrigt.

Det bidrar också starkt till att ta bort incitamenten för att investera i dyr kärnkraft, för oss och för andra. (för att komma tillbaks till tråden)
 
D djac skrev:
Jag tror nog att det försöks och har gjorts så länge.

Jag köper inte alls in på argumentationen att eftersom vi är ett litet land så kan vi göra som vi vill medan större länder ska minska, vi ser redan att vi tappat den lilla påtryckningsmöjlighet vi haft genom att nu gå fram med 10-20% ökningar av våra egna utsläpp. Något jag tycker är förståeligt för övrigt.

Det bidrar också starkt till att ta bort incitamenten för att investera i dyr kärnkraft, för oss och för andra. (för att komma tillbaks till tråden)
Jo nu är Tyskland den stora motorn i Europa men skulle man håddra det och backa tiden hundra år så stog vi nog i randen av en större konflikt. Spanien har äran att vara ordförande land i höst och energifrågan ska vara högprioriterad. Löser man inte det här är det högrisk att hela EU spricker. Frankrike kommer aldrig att ge sig om kärnkraft!
 
Låt oss inte glömma att många länder värmer hus med gas direkt, ett nytt gaskraftverk för att generera el som sen driver värmepumpar ger ca 3ggr mer värme än att elda gasen direkt.
Så att bygga nya gaskraftverk under en period där man har incitament för att installera värmepumpar hos hushållen kan fortfarande ge minskat beroende på tex Ryssland, och sedan långsiktigt göra kärnkraft mer attraktivt när samhället drivs på el i större utsträckning.
 
A ajn82 skrev:
Låt oss inte glömma att många länder värmer hus med gas direkt, ett nytt gaskraftverk för att generera el som sen driver värmepumpar ger ca 3ggr mer värme än att elda gasen direkt.
Så att bygga nya gaskraftverk under en period där man har incitament för att installera värmepumpar hos hushållen kan fortfarande ge minskat beroende på tex Ryssland, och sedan långsiktigt göra kärnkraft mer attraktivt när samhället drivs på el i större utsträckning.
Jovisst, det senaste i den tyska desperationen att hitta på åtgärder.
https://www.euractiv.com/section/en...ctricity-tax-by-95-to-boost-heat-pump-uptake/
 
D djac skrev:
Elisabeth Svantesson
D djac skrev:
Dagens Lördagsintervju
Ok, nu har jag lyssnat, och Elisabeth Svantesson sade inget sånt.

Däremot ställde Cecilia Strömberg Wallin en fråga (ca 21 minuter in) som innehöll det påståendet vilket varken bekräftades eller dementerades. Men det är förstås en annan sak än att Elisabeth Svantesson sagt det.

Så då är vi tillbaka där vi började: Du har ingen källa för det du påstår. Väntar med spänning på att du hittar något i budgeten.

Edit: rättat namn på journalisten.
 
Redigerat:
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, nu har jag lyssnat, och Elisabeth Svantesson sade inget sånt.

Däremot ställde Monica Saarinen en fråga (ca 21 minuter in) som innehöll det påståendet men det varken bekräftades eller dementerades. Men det är förstås en annan sak än att Elisabeth Svantesson sagt det.

Så då är vi tillbaka där vi började: Du har ingen källa för det du påstår. Väntar med spänning på att du hittar något i budgeten.
Det står i budgeten och många externa har bekräftat att det är rimligt, vet inte riktigt vad du är ute efter faktiskt.

Om ingen regeringsrepresentant säger exakt orden så händer det inte, eller?
 
Nu var det du som påstod att hon sade det, inte jag som sa att det var den enda rimliga källan, så blanda inte in mig i att du hävdar något du inte har stöd för.

Du får som sagt var gärna komma med vilken trovärdig källa som helst, men påståendet i sig är inte ett bevis.

Jag räknade exempelvis lite själv i inlägg #982, precis som Ekoredaktionen hävdar att den gjort, och jag kom som sagt fram till 1–1,5 %.

För att utsläppen skulle öka med 10 % skulle utsläppen från trafiken behöva öka med 30 % (då den står för ca 1/3-del av fossilutsläppen). Det synes rätt orimligt på en oelastisk marknad, utöver att det inte rimmar med de påstådda utsläppsökningarna i absoluta tal.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan väl bara uppmana dig om att följa med i europeisk nyhetsförmedling, precis som när det vankas nationella val så följs detta av medier och deras rapportering är offentlig, detsamma gäller de "fredsströmningar" som sprids i Europa, vi är i ett ganska unikt hörn där samsynen är stark, så ser det inte ut om du rör dig söderut.
Det tycker jag att jag gör, kan du kanse peka på några specifika artiklar eller likannde som styrker det du skriver ?
 
GlennB GlennB skrev:
Det tycker jag att jag gör, kan du kanse peka på några specifika artiklar eller likannde som styrker det du skriver ?
Svarar på det...

De viktiga flödena är som jag ser det Euroactiv samt Politico.
Man skapar enkelt ett gratiskonto hos Euroactiv, Politico är gratis.
https://www.euractiv.com/
https://www.politico.eu/

Sen finns då Europaportalen men de är mycket PK och verkar i svensk anda att inte våga skildra allt som händer i maktens boning Bryssel.
http://europaportalen.se/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
I Sverige produceras inte el på det sättet så där kan du somna om
Nu var det ju inte det du påtstod heller dock. Du specificerade till att börja med inte att det var i sverige, och även i sverige så orsakar elproduktion förbrukade av fossila bränslen, och vi eldar olja på topplast och importerar kolkraft när det behövs.

D djac skrev:
och även om det vore så så är det effektivare att använda elbil än fossilbil.
Kan vara så, eller inte, det beror på hur man räknar, eller snarare hur elen produceras och vad man räknar med i totalkalkylen.

Men helt oavsett var dina påståenden felaktiga.

Intressant f.ö att du så lägligt helt hoppade över min fråga om E-fuel och HVO100.

D djac skrev:
Att du inte tror på att priset spelar någon roll för konsumtionen kan jag inte hjälpa dig med, det finns gott om varor du kan använda för att förstå sambanden men frågan är om du vill bli upplyst eller om det är bekvämare att inte veta?
Vad du verkar ha lite svårt att ta in är att det inte finns ett linjärt statiskt samband, jag tog mej som ett exempel, jag nöjeskör i princip ingenting med min bil, det jag kör är till och från jobbet och när jag handlar, alltså påverkar inte priset på bränsle hur mycket jag kör och därmed utsläppen.

Den lilla "nöjeskörning" jag gör med MC och bil (oftast för att hälsa på folk) är så marginell att jag knappast minskar den bara för att priset går upp.

Jag är knappast ensammen om det. Samma sak med många företagsbilar, tror du verkligen dom körs mindre om priset på bränsle går upp ? ..Nej, dom fakturerar kunden mer, och kunden som får en faktura på 9030kr istället för 9000 kommer inte att sluta anlita företaget för det.

Frågan är ju om du inte vill förstå eller faktiskt inte förstår ? ..om man ska använda samma typ av taffliga härskarteknik som du gör.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Sen för att förenkla det för nya nyfikna så har då Euractiv olika ämnesområden man kan välja.
Nyhetsflödet är högt just nu.
"Buildings", "Electricity", "Hydrogen" och "Nuclear" brukar jag kolla in.
 
  • En webbsida med en meny om energi och miljö. Innehåller ämnen såsom förnybar energi och klimatförändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det du som påstod att hon sade det, inte jag som sa att det var den enda rimliga källan, så blanda inte in mig i att du hävdar något du inte har stöd för.

Du får som sagt var gärna komma med vilken trovärdig källa som helst, men påståendet i sig är inte ett bevis.

Jag räknade exempelvis lite själv i inlägg #982, precis som Ekoredaktionen hävdar att den gjort, och jag kom som sagt fram till 1–1,5 %.

För att utsläppen skulle öka med 10 % skulle utsläppen från trafiken behöva öka med 30 % (då den står för ca 1/3-del av fossilutsläppen). Det synes rätt orimligt på en oelastisk marknad, utöver att det inte rimmar med de påstådda utsläppsökningarna i absoluta tal.
Jag tror helt inte att detta är något av vikt för vare sig regeringen eller deras sympatisörer och därför väljer de helt enkelt att bara hoppa över det, annat än i dokument där det måste vara med men dessa läser inte deras väljare ändå. Det som är värt att notera är ju att ingen representant bemöter de uppskattningar som gjorts, jag gisaar att det är för att de är rimligt korrekta.

Om det sen blir 10 eller 20% får vi väl inte reda på förrän Klimatpolitiska rådet kommer med en utvärdering, som det är nu är ju allt bara kvalificerade bedömningar baserat på budgetar och förändringar, men att det ska ökas står det ju inga tvivel om och att det inte är en sak man tar hänsyn till är ju tydligt, det spelar ju ingen roll. I slutändan är det ju logiken att iom att vi är ett litet land så spelar det ingen roll.

Men jag fortsätter hålla ögonen öppna, det kommer nog uppmärksammas löpande.
 
D djac skrev:
Jag tror helt inte att detta är något av vikt för vare sig regeringen eller deras sympatisörer och därför väljer de helt enkelt att bara hoppa över det, annat än i dokument där det måste vara med men dessa läser inte deras väljare ändå. Det som är värt att notera är ju att ingen representant bemöter de uppskattningar som gjorts, jag gisaar att det är för att de är rimligt korrekta.
Jag tror det spelar roll för rätt många väljare. Att politiker som Elisabeth Svantesson inte är mer pålästa än vad de är är ett problem för regeringen. Och om journalister räknar så fel som jag tror utan att det finns ett kollegialt ifrågasättande är det ett problem för oss alla.

Jag tror som sagt inte alls att siffrorna vi ser snurra runt nu är rimligt korrekta. Men jag tror inte heller att det lönar sig för politiker att efteråt påtala journalistiska fel.

Och som sagt, är det de 6–10 megaton CO2 som det handlar om så är det 1–1,5 % höjning och inget annat.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.