D
J Jeppson skrev:
Intressant med tanke på att det inte ska vara möjligt att producera KK lönsamt men samtidigt mycket bra att gå ifrån kolkrafts eldad elproduktion!
Kommer det vara lönsamt då?
 
D djac skrev:
Kommer det vara lönsamt då?
Frågan man kanske bör ställa är; lönsamt för plånboken eller lönsamt för klimatet?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Kommer det vara lönsamt då?
Det kan inte jag svara på men anser för egen del att det är bra att de bygger KK och minskar fossil el när det är klart för drift
 
D Dayangel skrev:
Frågan man kanske bör ställa är; lönsamt för plånboken eller lönsamt för klimatet?
..Och vilket tidsspann, kärnreaktorer är långsiktiga investeringar.
 
GlennB GlennB skrev:
..Och vilket tidsspann, kärnreaktorer är långsiktiga investeringar.
En AP-1000 är licensierad för 60 års drift. (nu tror man att nyare gen3 reaktorer kan köras i 80 år)
https://www.nrc.gov/docs/ML1122/ML11221A073.pdf
 
Ja, man kan ju se på våra befintliga hur mycket pengar dom ahr tjänat in under sin livstid.

Men det är lätt för skeptiker att peka på att det tar lång tid innan man har lönsamhet.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Ja, man kan ju se på våra befintliga hur mycket pengar dom ahr tjänat in under sin livstid.

Men det är lätt för skeptiker att peka på att det tar lång tid innan man har lönsamhet.
Jo jag är ganska säker på att det blir en smärre katastrof med alla dåligt byggda vindsnurror när de är runt 10 år.
 
ledsen att behöva förstöra partyt för er, men ni verkar ju inte förstå det som ni själva länkar till

Polen har INTE beställt några reaktorer – däremot är de på en bana som har det som slutmål

det man har skrivit kontrakt på är ett 18 månaders ingenjörsarbete – inte en enda kubik betong ingår

det man ska göra under de kommande 18 månaderna är att arbeta fram en detaljerad design för det nya kärnkraftverket och spendera uppskattningsvis 2 miljoner mantimmar på detta (kanske ungefär lika många miljarder, två)

slutprodukten från den här "ordern" blir ett pappersunderlag för vidare planering, för att söka bygglov och för att beräkna kostnader och formulera offert inför nästa steg – som då (tidigast år 2025) kan ligga till underlag för investeringsbeslut och beställning av en eller flera reaktorer
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är väl motsvarande att en detaljplan blivit godkänd. Så länge man håller sig till den går det snabbt att få bygglov godkänt och börja bygga. Det är inte nån direkt osäkerhet längre utan alla parter är överrens om vad som får/ska göras (hela vägen upp till staten som ska finansiera det om jag förstått det rätt)
"a key permit obtained in the investment process, as subsequent administrative approvals, including the location decision and the construction permit, must be consistent with the terms and conditions contained in the decision on environmental conditions".
 
D
D Dayangel skrev:
Frågan man kanske bör ställa är; lönsamt för plånboken eller lönsamt för klimatet?
För klimatet och oss alla är det såklart en vinst när länder som Polen bygger kärnkraft, det ersätter ju direkt fossil elproduktion, det är toppen.

Det jag undrade över var finansieringen, hur de gör detta i Polen bryr jag egentligen kanske mig inte så mycket om, men för att kunna fundera på om detta skulle vara möjligt i Sverige hade det varit intressant att förstå.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det kan nog bli en bra affär både för polska plånböcker och miljön.
Alla beståndsdelar diskuteras i den här artikeln.
[länk]
Jag hittade ingenting om finansiering och kostnader där?
 
B Byggmarodören skrev:
Det är väl motsvarande att en detaljplan blivit godkänd. Så länge man håller sig till den går det snabbt att få bygglov godkänt och börja bygga. Det är inte nån direkt osäkerhet längre utan alla parter är överrens om vad som får/ska göras (hela vägen upp till staten som ska finansiera det om jag förstått det rätt)
"a key permit obtained in the investment process, as subsequent administrative approvals, including the location decision and the construction permit, must be consistent with the terms and conditions contained in the decision on environmental conditions".
Jovisst var det här en stor partydag, det som kan förstöra partyt är om De gröna i Tyskland med Robert Habeck i spetsen bestämmer sig att både politiskt samt handgripligt crasha partyt.

Westinghouse om den stora dagen
https://info.westinghousenuclear.co...ite-work-on-polands-first-nuclear-power-plant
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag hittade ingenting om finansiering och kostnader där?
Hur man finansierar en sådan här stor affär är en affärshemlighet, men som jag skrev så har kraftbolaget sannolikt fått mycket förmånliga amerikanska krediter.
 
D
P paralun skrev:
Hur man finansierar en sådan här stor affär är en affärshemlighet, men som jag skrev så har kraftbolaget sannolikt fått mycket förmånliga amerikanska krediter.
Jag tänker såklart inte på de kontraktsmässiga förhållanden utan på konsekvenser för skattebetalare och eventuellt kunder.

Det har nog framkommit att jag inte är så positiv till kombinationen av "marknad" och subventionsrace.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.