Maria T
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Firade en helt vanlig torsdag :D
Fin Tapastorsdag!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Inga pannkakor till lunch då det blev färsbiffar med rostad potatis och beasås istället.

Men till kvällen stod han vid spisen i närmare 45min.
Tillagning av pannkakor på spishäll, stapel på tallrik, syltburk och redskap närvarande. Hygienpapper vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 12 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Inga pannkakor till lunch då det blev färsbiffar med rostad potatis och beasås istället.

Men till kvällen stod han vid spisen i närmare 45min.
[bild]
Vajjert! jag börjar allvarligt fundera om tiden det tar att steka en rimlig hög tunna pannkakor är bättre än ugnspannkaka? Såklart helt skiljda rätter. Men, jag brukar ju göra våfflor till fem, sex glada släktningar varje Vårfrudag, står i oset och tycker det är rätt rimligt, och gott när jag äntligen (!!!) får sätta mig ner och äta kalla våfflor...

Nej men, nu ska jag inte vara en trulig person som dissar utan jag säger, verkligen, gott jobb och hoppas det smakade ljuvligt. Olika sylter, grädde och kanske glass?
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vajjert! jag börjar allvarligt fundera om tiden det tar att steka en rimlig hög tunna pannkakor är bättre än ugnspannkaka? Såklart helt skiljda rätter. Men, jag brukar ju göra våfflor till fem, sex glada släktningar varje Vårfrudag, står i oset och tycker det är rätt rimligt, och gott när jag äntligen (!!!) får sätta mig ner och äta kalla våfflor...

Nej men, nu ska jag inte vara en trulig person som dissar utan jag säger, verkligen, gott jobb och hoppas det smakade ljuvligt. Olika sylter, grädde och kanske glass?
Mor sa alltid att hon inte ville ha stekos i huset så jag fick alltid ungspannkaka. Inget minne alls av att jag någonsin åt tunna pankisar hemma under min uppväxt :D
 
  • Ledsen
  • Wow
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Ungspannkaka...Njaaa...Jag tar hellre vanliga tunna pannkakor stekta i en gammal väl inkörd gjutjärnspanna med massvis med smör till stekningen. :)
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vajjert! jag börjar allvarligt fundera om tiden det tar att steka en rimlig hög tunna pannkakor är bättre än ugnspannkaka? Såklart helt skiljda rätter. Men, jag brukar ju göra våfflor till fem, sex glada släktningar varje Vårfrudag, står i oset och tycker det är rätt rimligt, och gott när jag äntligen (!!!) får sätta mig ner och äta kalla våfflor...

Nej men, nu ska jag inte vara en trulig person som dissar utan jag säger, verkligen, gott jobb och hoppas det smakade ljuvligt. Olika sylter, grädde och kanske glass?
Jordgubbssylt och grädde, tror även nån av oss hade hallonsylt till. 🙂

Blir oftare våfflor än pannkakor här hemma, då frun föredrar att laga våfflor och jag pannkakor och hon lagar mat oftare. 😇
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jordgubbssylt och grädde, tror även nån av oss hade hallonsylt till. 🙂

Blir oftare våfflor än pannkakor här hemma, då frun föredrar att laga våfflor och jag pannkakor och hon lagar mat oftare. 😇
Och se'n tar man dom som blir över dagen efter kalla med enbart smör och socker på!
Det fick jag hos mormor, har älskat det se'n dess :)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ungspannkaka...Njaaa...Jag tar hellre vanliga tunna pannkakor stekta i en gammal väl inkörd gjutjärnspanna med massvis med smör till stekningen. :)
Samma här. Åh vad jag saknar pappas pannkakor, som med fördel åts tillsammans med hans hallonsylt!

Dagen där på skar man upp den sparade kylskåpskalla pannskakshögen i kuber som sedan stektes i lagoma mängder smör! Mmmmums!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och se'n tar man dom som blir över dagen efter kalla med enbart smör och socker på!
Det fick jag hos mormor, har älskat det se'n dess :)
Lite smör, mjölk, socker och kanel.. klippta (pannkakorna..) och kokade på svag värme i stekpannan/kastrullen.. 😍
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och se'n tar man dom som blir över dagen efter kalla med enbart smör och socker på!
Det fick jag hos mormor, har älskat det se'n dess :)
Haha, precis som min pappa, bredde smör och sockrade vek ihop till ett litet kuvert. Kul att såna traditioner lever vidare.
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Haha, precis som min pappa, bredde smör och sockrade vek ihop till ett litet kuvert. Kul att såna traditioner lever vidare.
Jag tycker det är nästan godare än nygräddade med sylt och grädde :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker det är nästan godare än nygräddade med sylt och grädde :)
Ger dig en hemlis här - jag gillar inte sötsaker så mycket så överblivna pannkakor kan bli smörade och få en ostskiva på, som en enchilada typ. Det är jättegott, lova att inte föra detta vidare 😉
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Haha, precis som min pappa, bredde smör och sockrade vek ihop till ett litet kuvert. Kul att såna traditioner lever vidare.
Samma här i unga barnsben med kalla pannkakor som mellis: bredde på bregott samt strödde mycket socker och kanel, rullade ihop & åt med händerna 👌
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Trevligt i solen varje dag nu, inte fel

Ostron på is med citron och sås, person i grönt, uteservering, blå tallrik, träbord, vattenglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kantarellrisotto

Risrätt med persilja, citronskiva, rostad lök; rödvin, andras maträtter i bakgrunden; utomhusmiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
En trälåda med ostronskal och sjögräs, färsk skaldjursskörd, redo för tillagning eller konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.