C cpalm skrev:
Tackar. Nu var jag nog lite otydlig, tänkte specifikt på surdegsfrallor. Är ju lite knepigare att få till med jäsningen.
Googla kan jag så klart göra, men nu var jag nyfiken på era tips! 🤓
Du kan göra på exakt samma vis med surdeg, byt ut jästen mot en vetesurdeg i recepten där det är vetemjöl.
Se bara till att ha en surdeg som är bra fart i och antingen kan du låta det jäsa en stund i rumstemperatur innan du sätter in dem i kylen över natten eller så kan du låta de jäsa 2 dygn i kylen.
 
Har nu testat Småländska kroppkakor.. tror jag de hette :) (nej, har inte gjort själv - köpte halvfabrikat på lidl för att just testa)

Jag testade ju palt för första gången förra julen..

Tre potatisbullar, smörbit, lingonsylt, mörk tallrik, på ett brunt bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klippa av klebrig ris med köttfyllning, på en mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skulle tydligen servera dessa med lingon och lite smör.. så det gjorde jag (även om katten fick en del av smöret.. är inte så "smörig" på det viset hehe)

Var inte lika "tungt" som palt.. men påminde ju lite om det ändå.. inte äckligt och heller inte det godaste jag smakat!

Helt okej, men troligen inget jag skulle ställa mig och göra själv (säger samma sak om palt).
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 6 till
  • Laddar…
Lite trevlig lunch, fyfan vad nice september har varit

Musslor, pommes frites, sås och vin på utomhusservering i stadsmiljö, med gatuvy och fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Moules-frites på restaurang: blåmusslor, pommes frites, majonnäs, vattenglas, utomhusmiljö, person med klocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blåis och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har nu testat Småländska kroppkakor.. tror jag de hette :) (nej, har inte gjort själv - köpte halvfabrikat på lidl för att just testa)

Jag testade ju palt för första gången förra julen..

[bild]

[bild]

Man skulle tydligen servera dessa med lingon och lite smör.. så det gjorde jag (även om katten fick en del av smöret.. är inte så "smörig" på det viset hehe)

Var inte lika "tungt" som palt.. men påminde ju lite om det ändå.. inte äckligt och heller inte det godaste jag smakat!

Helt okej, men troligen inget jag skulle ställa mig och göra själv (säger samma sak om palt).
Smöret ska vara skirat.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Smöret ska vara skirat.
Det är det flytande ”utan bottentjafset” som blir när man värmer va? 🤔😊
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Palak paneer masala. Fast med halloumi. Och lite extra chili flakes. Om ni undrar vart naanbrödet tog vägen…
Bortglömt, ligger kvar i förpackningen 🤷🏻‍♂️
Äppeltosca blev det också - till slut. Hade satt på ugnen och tyckte det luktade lite skumt men fönster o dörrar var öppna åt söder. Brandvarnaren hade inte tappat det iaf. Fick städa ur ugnen innan kakan kom in till sist. 😓
 
  • Tallrik med ris, tomat- och paneer gryta, spenat, vattenglas, bestick, mönstrad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nybakad paj med mandelspån, i kök, på diskbänk med grå handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Pisse Mugg har invaderat kastrullen 🤔
 
  • Matlagning: Stora och små fett-droppar flyter på vatten i en stekpanna bredvid kryddat kött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har nu testat Småländska kroppkakor.. tror jag de hette :) (nej, har inte gjort själv - köpte halvfabrikat på lidl för att just testa)

Jag testade ju palt för första gången förra julen..

[bild]

[bild]

Man skulle tydligen servera dessa med lingon och lite smör.. så det gjorde jag (även om katten fick en del av smöret.. är inte så "smörig" på det viset hehe)

Var inte lika "tungt" som palt.. men påminde ju lite om det ändå.. inte äckligt och heller inte det godaste jag smakat!

Helt okej, men troligen inget jag skulle ställa mig och göra själv (säger samma sak om palt).
Du kanske skulle uppskatta Öländska kroppkakor mer?…mindre vetemjöl innebär minskad stabbighets/klimp-känsla i mun & mage 😉
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Min mormors kroppkakor blev som allra godast när man skivade dem och stekte i smör! Gäller det även öländska kroppisar?
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Har nu testat Småländska kroppkakor.. tror jag de hette :) (nej, har inte gjort själv - köpte halvfabrikat på lidl för att just testa)

Jag testade ju palt för första gången förra julen..

[bild]

[bild]

Man skulle tydligen servera dessa med lingon och lite smör.. så det gjorde jag (även om katten fick en del av smöret.. är inte så "smörig" på det viset hehe)

Var inte lika "tungt" som palt.. men påminde ju lite om det ändå.. inte äckligt och heller inte det godaste jag smakat!

Helt okej, men troligen inget jag skulle ställa mig och göra själv (säger samma sak om palt).
En av min mammas paradrätter! Jisses vad hon kunde laga god mat (tror jag nämnt det här med kalops och kroppkakor i denna tråd, eller liknande så ska inte dra hela grejen).
Jag älskar småländska kroppkakor, kan även äta öländska (blandning av kokt och rå potatis så de blir grå men annars rätt lika).
För sisådär 10 år sen fanns en deli-och fiskbutik nära där jag bor som sålde hemtrillade, väldigt goda, kroppkakor. Sen kom en pop-up-restaurang för just kroppkakor, inte kvar.
De där som finns i vissa butiker i vac-pac, är rätt okej men långt från färska gjorda med omsorg. Undrar när, om, jag nånsin kommer få smaka såna igen... 😪
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
T TowaTei skrev:
Min mormors kroppkakor blev som allra godast när man skivade dem och stekte i smör! Gäller det även öländska kroppisar?
Det tror jag, jag är uppvuxen med kroppkakor, småländska och öländska och båda är mumsiga att steka.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det tror jag, jag är uppvuxen med kroppkakor, småländska och öländska och båda är mumsiga att steka.
Samma med palt också har jag för mig?
 
Ett fat med omelett, charkuterier, ostar, grönsaker och knäckebröd, serverat som måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firade en helt vanlig torsdag :D
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Du kanske skulle uppskatta Öländska kroppkakor mer?…mindre vetemjöl innebär minskad stabbighets/klimp-känsla i mun & mage 😉
Är det typ samma innehåll?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Är det typ samma innehåll?
Ja, innehållet ska vara samma - rimmat sidfläsk, gul lök och kryddpeppar (viktigt), annars är det mängden kokt/rå potatis som kan skilja dem åt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.