F Fideliox skrev:
Vilka djur äter isolering, rådjur? Fåglar? Möss?

Såhär gjorde installatören hos oss.
Mitt ser likadant ut hemma. Armaflex runt allt. Visste inte ens de va ”fel” att ha de så.

Känns som alla luft/vatten är såhär. Bara luft/luft har kanal vad jag sett.
 
  • Gilla
MH7405
  • Laddar…
Oskyddad armaflex blir med tiden spröd och smulas sönder. Fåglar pickar gärna sönder det också.
 
  • Gilla
kingen101 och 22 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vilka djur äter isolering, rådjur? Fåglar? Möss?

Såhär gjorde installatören hos oss.
Det jag sett mest är fåglar som tar med för bobygge. Men även gnagare som lämnat spår i armaflexen.
 
  • Gilla
AMR74 och 8 till
  • Laddar…
F
L Lechuza skrev:
Mitt ser likadant ut hemma. Armaflex runt allt. Visste inte ens de va ”fel” att ha de så.

Känns som alla luft/vatten är såhär. Bara luft/luft har kanal vad jag sett.ma
Ja samma här. Kanske olika beroende på plats? Bor i skåne.

Gnagare och fåglar fixar nog våra katter.
🙄

Kanske håller tillräckligt tills det är dags att byta pumpen? Annars får man byta själv men det är rent ut sagt sviniga priser mot privatkunder. Tänkte nämligen köpt och isolerat inomhus men lutar åt vanlig skum som finns på Biltema. Står dock i uppvärmt utrymme så spillvärmen tillkommer ju huset ändå. Men på t ex sommaren har jag hellre värmen i VV än i rummet...
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
Anar jag lite förutfattade meningar:)
Läs på inna åsikt kanske? Vaillant är ett av de äldsta tyska märken och en marknadsledare inom industrin.

Utdrag från boilercentral
Founded by John Vaillant in 1874, this brand, like Worcester Bosch, is a market leader when it comes to heating products, having pioneered the development of the combi boiler in the 1960s
 
  • Gilla
janusz_w och 16 till
  • Laddar…
Det ser ut som de har använt rostfria solrör (som man har till bla solfångare) i installationen, eller så ser jag fel? Många sådana kommer med färdig isolering som inte ens tål uv-ljus.
 
  • Gilla
Barunder
  • Laddar…
Inte jätte snyggt. Men det beror på saker som inte nödvändigtvis kan lastas entreprenören. Nu har de valt någon form av slang, mjuk koppar eller Plast??? Då blir det inte spikrakt. Utsidan så har man gjort vad man kan, undantaget en inbyggnad av allt skrot på väggen.
Men hur skall en sån gå till? Det går stuprör, elkablar Eluttag, luftventil mm. Klart allt går att lösa med kluriga inbyggnader. Men att det skall ingå ser jag som osannolikt. Att värme rör ligger utvändigt vid luft/vatten värmepumpar ser man efter en Google sökning är mer regel än undantag. Vid luft/luft ligger det i princip alltid i kanal. Men då handlar det om tunna hetgasrör inte tjockare isolerade vattenrör. Så även om TS förväntade sig inklädnad, så är det nog inget man egentligen skall förvänta sig. Då skulle han vid offert sagt att han hade sådant önskemål.

I efterhand kan man dock undra varför han inte gick igenom väggen lågt och lät röret gå upp på innerväggen istället. Dock svårt att veta hur väggen ser ut innanför dörren.
Beträffande insidan så kan jag tycka att man kanske hade kunna göra lite tightare böjar i hörnen. Det ser ju inte bra ut. Samtidigt är ju inte miljön i rummet lysande heller, pannrum, det ligger intill en utan påliggande avlopps stam etc. Även om de hade dragit Kopparrör som skulle varit spikraka, som kanske varit snyggare, men fortfarande skitfult. Utanpåliggande isolerade rör blir aldrig snyggt. Att utan speciella önskemål förvänta sig plast kanaler eller inbyggnad i ett pannrum förråd tycker jag faktiskt är att be om för mycket. det är absolut inte någon standard.
Jag tror inte det går att göra dragningen utvändigt på annat sätt, undantaget om man kan vända ner rören på insidan och gå ut lågt.

Invändigt tycker jag att det är upp till TS att bygga en slits eller fälla in i taket. om han vill dölja rören. Men som alltid, står det något specifikt i avtalet?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Alltså ..... det är klart att det där inte är snyggt men gissningsvis har TS köpt en standardinstallation. Standardinstallation innebär sannolikt att maskinen ska fungera och att resultatet inte ska se ut som skit. Villkoren för installation har TS sannolikt fått.

När jag har kollat runt med dom billiga näthandlarna så har det varit förhållandevis tydligt vad som ingår i en standard resp. +-installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alltså ..... det är klart att det där inte är snyggt men gissningsvis har TS köpt en standardinstallation. Standardinstallation innebär sannolikt att maskinen ska fungera och att resultatet inte ska se ut som skit. Villkoren för installation har TS sannolikt fått.

När jag har kollat runt med dom billiga näthandlarna så har det varit förhållandevis tydligt vad som ingår i en standard resp. +-installation.
Under inga omständigheter är det någon standard att lämna det så fult och amatörmässig! Alla installationer ska vara raka, snygga och profesionella. Är dem inte det får man göra om, bara att stå på sig.
 
  • Gilla
Svedde och 7 till
  • Laddar…
Katastrof, inte ens bemödat sig om att klamra kabeln.

Detta är amatörmässigt. Det ser ut som att Stefan & Krister installerat.
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
Anar jag lite förutfattade meningar:)
Läs på inna åsikt kanske? Vaillant är ett av de äldsta tyska märken och en marknadsledare inom industrin.

Utdrag från boilercentral
Founded by John Vaillant in 1874, this brand, like Worcester Bosch, is a market leader when it comes to heating products, having pioneered the development of the combi boiler in the 1960s
Jur tänker du om grundig då?
 
Har du lagt ett vattenpass på utomhusdelen förresten? Går ju inte att avgöra utifrån bilden såklart. Men jag blir nyfiken.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Katastrof, inte ens bemödat sig om att klamra kabeln.

Detta är amatörmässigt. Det ser ut som att Stefan & Krister installerat.
Nu har dom som installerat mycket mer svåruttalade namn (nej jag är inte rasist).

De har antagligen yrken som lärare eller sjukvårdspersonal i sitt hemland. Nu har de fått chansen att tjäna betydligt bättre hos en svensk husägare.

Jag har varit med om detta själv precis som tusentals andra.
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Under inga omständigheter är det någon standard att lämna det så fult och amatörmässig! Alla installationer ska vara raka, snygga och profesionella. Är dem inte det får man göra om, bara att stå på sig.
Titta på hans utevägg, och försök göra den rak. Han skall nog snarare vara glad att de inte vände och sa att platsen är inte installationsbar, samt debiterar bom körning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Titta på hans utevägg, och försök göra den rak. Han skall nog snarare vara glad att de inte vände och sa att platsen är inte installationsbar, samt debiterar bom körning.
Nja, ska man vara lite petig så kan håltagningen varit lite längre ner och då kan man gå rakt åt höger och sen rakt ner.
undrar mest hur rören sitter fast i taket inomhus då jag inte ser någon form av klammer eller så är jag blind !!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.