Hej!

Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
 
  • Värmepumpsenhet utanför hus, öppen dörr, ledningar och rör längs vägg, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusinstallation med vit kabel, vägggenomföring och eluttag, vid husvägg nära takränna och vit utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Sopor som utfört detta, framförallt utomhusbiten... klart man kan göra det snyggare! Antingen kanaler eller styva lödade rör så det blir rakt. Be dem göra om men specificera hur du vill ha det.
 
  • Gilla
Hellwiz och 14 till
  • Laddar…
Hej, jag har bett den göra något/snygga till men de vill inte göra något åt det. Svaret jag får är att det görs på samma sätt vid alla installationer av luft-vatten pump.
 
  • Gilla
Crippe_Crull
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Hej, jag har bett den göra något/snygga till men de vill inte göra något åt det. Svaret jag får är att det görs på samma sätt vid alla installationer av luft-vatten pump.
Jag ser att du hade en CTC innan, såg installationen lika slarvig ut då? Jämför med den eller googla fram bilder på andra installationer.

De försöker bara blåsa dig då de inte orkar göra om rördragningen...
 
  • Gilla
Bygget 52 och 5 till
  • Laddar…
Jag hade ingen värmepump till ctc:n, den användes som elpanna.
Tips på hur man kan ta det vidare?
 
  • Gilla
Krillekrull77 och 1 till
  • Laddar…
Vi har 7 pumpar på jobbet och all är draget i någon form av kanal, plast inv och plåt utv.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
A
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
Robert Alfven och 11 till
  • Laddar…
Risken som jag ser på utsidan är att djur kommer att "stjäla" isoleringen på alla rör utan någon kanal som skydd
 
  • Gilla
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
har du glyckolblandat?, annars vid strömavbrott kan det bli dumt...

jag skulle nog få på mer isolering på dom som går på utsidan, för där är en betydande förlust på den sträckningen .. och om man vill ngt plåtigt utanpå det...
 
  • Gilla
Robert Alfven och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
Jag vet inte vilken skit från Kina du syftar på?
 
  • Gilla
Franken. och 9 till
  • Laddar…
F
P PatrickA skrev:
Vi har 7 pumpar på jobbet och all är draget i någon form av kanal, plast inv och plåt utv.
De flesta här har bara kanal på luftluft. Luftvatten har oftast bara tjock isolering, typ armaflex.
 
  • Gilla
Opus och 2 till
  • Laddar…
Är det en seriös firma som bryr sig om sitt rykte så skulle jag börjat sätta lite press på dem. Säg att du inte vill behöva gå vidare med detta. Vägrar de fortsatt inte göra något åt denna installation så är det bara att börja mata upp bilder på deras kanaler och sprid denna dynga.

Vad är det för företag?
 
  • Gilla
Bygget 52 och 5 till
  • Laddar…
Ordentligt isolerat, plåt runt om för att inte djur ska äta/ta med. Invändigt är det lika men plastat och hårda rör. Din firman har gjort det snabbast möjligt, inte estetisk. Ser inte vad det är för dim på rören. Men du kan se i manualen rördim på panna inne samt de på utedelen.
 
  • Industriell utrustning, slangar, kablar, metallrör, ventiler, skogsområde med löv på marken i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Kudazai och 28 till
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
Är det en seriös firma som bryr sig om sitt rykte så skulle jag börjat sätta lite press på dem. Säg att du inte vill behöva gå vidare med detta. Vägrar de fortsatt inte göra något åt denna installation så är det bara att börja mata upp bilder på deras kanaler och sprid denna dynga.

Vad är det för företag?
Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.

Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 10 till
  • Laddar…
F
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Ordentligt isolerat, plåt runt om för att inte djur ska äta/ta med. Invändigt är det lika men plastat och hårda rör. Din firman har gjort det snabbast möjligt, inte estetisk. Ser inte vad det är för dim på rören. Men du kan se i manualen rördim på panna inne samt de på utedelen.
Vilka djur äter isolering, rådjur? Fåglar? Möss?

Såhär gjorde installatören hos oss.
 
  • Hand håller tumstock framför värmepump och röd vägg; mäter avstånd för installation eller kontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pl2 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.