83 045 läst · 337 svar
83k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Trenden verkar dock vara att plocka bort kvalitetsalternativet. Jula m.fl. har ju annars historiskt haft en hel del märkesprylar parallellt med Meck-tools, hard head, anslut och vad de nu heter.Alfredo skrev:
Inte bara recensioner de hanterar själva. Har några gånger råkat ut för att företag "bestrider" recensioner på t.ex. prisjakt. Inte specifikt Jula då, utan generellt.V Vector skrev:
Ver bara att det var enredarn skrev:
ställskruv och att den var repad efter Julabesöket och att det behövs ett specialverktyg för att ändra den.
I manualen hänvisas alltid till verkstads-service vid eventuella problem som inte kan åtgärdas med de ordinarie reglagen. Naturligtvis inte att användaren själv ska ändra förgasarinställningarna.S sblixten skrev:
Då föredrar jag Stihl eller Hq som har riktiga bensindrivna. 😊K K. L skrev:Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.
Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
I detta fallet behövde jag en "lågprismaskin" som komplement. Det är inte kvaliten som sådan som jag vänder mig mot utan Julas oseriösa och falska hantering av ett klart garantiärende.
Jag blir så less när jag läser sånt här!M Mortsken skrev:Framför mig på Bauhaus för ett tag sedan var det en som lämnat in en Ryobi gräsklippare som inte fungerade. Tydligen hade serviceverkstaden inte gjort något och menade att den fungerade. Detta ville de ha 650 (tror jag) kronor för.
Kunden var inte helt nöjd direkt. Stannade länge och ringde till och med verkstaden och pratade med dom. Till slut var det någon ansvarig för detta på Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men då får han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite märkligt förvarande kan jag tycka.
Jag jobbade en sommar på ett ÖoB. Butikschefen där var otroligt noga med en grej, kom någon in med något som gått sönder och att de hade kvittot med sig, ge tillbaka pengarna utan att fråga en enda fråga.
För det som hände då i 99% av fallen var att kunden blev nöjd, tog sina pengar och gick in och köpte nytt. Dessutom slapp butikschefen lägga onödiga kostnader på att vi i butiken skulle hantera ärendena.
Då tänker ni att folk missbruka detta? Nej, inte en enda gång hände det under min tid där. Det enda som hände var att vi fick nöjda kunder!
Sådant bemötande lönar sig självklart bättre än att göra som Jula att ljuga kunderna i ansiktet och mjölka dem på 250 kr /styck.O Ossian K Olsson skrev:Jag blir så less när jag läser sånt här!
Jag jobbade en sommar på ett ÖoB. Butikschefen där var otroligt noga med en grej, kom någon in med något som gått sönder och att de hade kvittot med sig, ge tillbaka pengarna utan att fråga en enda fråga.
För det som hände då i 99% av fallen var att kunden blev nöjd, tog sina pengar och gick in och köpte nytt. Dessutom slapp butikschefen lägga onödiga kostnader på att vi i butiken skulle hantera ärendena.
Då tänker ni att folk missbruka detta? Nej, inte en enda gång hände det under min tid där. Det enda som hände var att vi fick nöjda kunder!
Naturligtvis skall en röjsåg/trimmer vara grundjusterad vid leverans. Sen så är detta säkerligen motorer från nåt exotiskt lågprisland med rätt lång skeppningstid/lagerhållning. Den är uppstartad med en skvätt soppa med risig olja i fabrik, sen avdunstar bensinen och det ligger ett lager olja kvar som initialt kan ge lite trött motor tills man löst upp det.... inget som ändrar din upplevelse av att den var kass out of the box men en eventuell förklaring till varför den var det.F frasen_36 skrev:
Men "specialmejsel" känner inte igen det från nån förgasare? Det brukar vara en smal spårmejsel för både tomgång och munstycket. Sen vet jag inget om vilken erfarenhet eller vana du har av motorer i allmänhet eller små 2T-motorer i synnerhet men på alla, även Stihl eller Husqvarna så är det frekvent justering av blandningsförhållandet och det är just justering, inget som är fel.
Låter orimligt, allt på Jula av digniteten trimmer, svets, kompressor mm skickas till centrallagret och deras reklamationsbedömning/reparation.E etompau skrev:
Jag köpte en kompressor för ett år sen som hade ett krossat hörtrycksrör som pissade ut luft. Kompressorn fungerade (den är två-cylindrig) men ena cylindern gick på extremt reducerad kapacitet vilket resulterade i att den fick långa gångtider när den fyllde tanken. Då jag är ytters medveten om att Julas reklamationshantering generellt suger så var jag noga med att märka upp det läckande röret och bifoga en beskrivning exakt om vad problemet var. Fick också veta att om detta inte accepterades som reklamation så skulle det kosta mig 250kr. Jag lämnade in den dagen efter inköp, begärde i första hand pengarna tillbaka vilket jag faktiskt tror dom enligt sin egen policy är skyldiga att acceptera (öppet köp), i andra hand ny kompressor direkt och det som hände var att jag fick tillbaka skiten reparerad efter 3 veckor. Då jag inte är överdrivet imponerad av Stanleys kompressor så blänger vi ofta på varandra i garaget och jag ångrar varje gång att jag inte stod på mig om öppet köp, dubblade pengarna och köpte nåt riktigt istället.
Har en jula trimmer. Var också rätt kass i driften, tills jag började justera luftskruven. man får pröva sig fram. beror på bränsleblandning, luftfuktighet och temp. På min var det en vanlig kryssmejsel. Men skruven ser ut som om det är special, då den är smal och lite hög. behöver ju inte vara samma skruv som TS dock.namnbyte skrev:
I min värld är nog detta tveksamt om det är Garanti. Men kasst av Jula att ta betalt oavsett. Min erfarenhet är annars att få slår Jula avseende garanti och återbetalning.