C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där är en grov övergeneralisering. Bägge affärerna har både "skit" och klart prisvärda produkter.
Trenden verkar dock vara att plocka bort kvalitetsalternativet. Jula m.fl. har ju annars historiskt haft en hel del märkesprylar parallellt med Meck-tools, hard head, anslut och vad de nu heter.

V Vector skrev:
Nu var det snack om jula här men jag är övertygad att företag som själv hanterar recensioner inte alltid släpper igenom kundrecensioner som är för dålig för produkt eller företag.
Inte bara recensioner de hanterar själva. Har några gånger råkat ut för att företag "bestrider" recensioner på t.ex. prisjakt. Inte specifikt Jula då, utan generellt.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
F
redarn redarn skrev:
Plomberingslack?

Det som justerades var luftskruven?

Tror det är krav i EU att små förgasare ska ha den plomberad så användaren inte för lätt kan ställa förgasaren fel.
Ver bara att det var en
ställskruv och att den var repad efter Julabesöket och att det behövs ett specialverktyg för att ändra den.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
S sblixten skrev:
Jag har själv enbart positiva erfarenheter av garantiärenden hos Jula, men detta låter illa.
Såvida det inte står något i manualen om justering av ställskruven?
I manualen hänvisas alltid till verkstads-service vid eventuella problem som inte kan åtgärdas med de ordinarie reglagen. Naturligtvis inte att användaren själv ska ändra förgasarinställningarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Frågan är varför du inte justerade förgasaren själv? Krävs bara en specialmejsel som kostar typ 80 spänn.
Varför skulle jag försöka åtgärda ett fel på en nyköpt maskin och riskera förlora "garantin" vid en eventuell inlämning för service senare?
 
  • Gilla
Kristian Ask och 6 till
  • Laddar…
F
K K. L skrev:
Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.

Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Då föredrar jag Stihl eller Hq som har riktiga bensindrivna. 😊
I detta fallet behövde jag en "lågprismaskin" som komplement. Det är inte kvaliten som sådan som jag vänder mig mot utan Julas oseriösa och falska hantering av ett klart garantiärende.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
O
M Mortsken skrev:
Framför mig på Bauhaus för ett tag sedan var det en som lämnat in en Ryobi gräsklippare som inte fungerade. Tydligen hade serviceverkstaden inte gjort något och menade att den fungerade. Detta ville de ha 650 (tror jag) kronor för.
Kunden var inte helt nöjd direkt. Stannade länge och ringde till och med verkstaden och pratade med dom. Till slut var det någon ansvarig för detta på Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men då får han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite märkligt förvarande kan jag tycka.
Jag blir så less när jag läser sånt här!

Jag jobbade en sommar på ett ÖoB. Butikschefen där var otroligt noga med en grej, kom någon in med något som gått sönder och att de hade kvittot med sig, ge tillbaka pengarna utan att fråga en enda fråga.

För det som hände då i 99% av fallen var att kunden blev nöjd, tog sina pengar och gick in och köpte nytt. Dessutom slapp butikschefen lägga onödiga kostnader på att vi i butiken skulle hantera ärendena.

Då tänker ni att folk missbruka detta? Nej, inte en enda gång hände det under min tid där. Det enda som hände var att vi fick nöjda kunder!
 
  • Gilla
  • Älska
Sporris och 17 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Då föredrar jag Stihl eller Hq som har riktiga bensindrivna. 😊
Och där kollar säljaren att den fungerar innan leverans
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F
O Ossian K Olsson skrev:
Jag blir så less när jag läser sånt här!

Jag jobbade en sommar på ett ÖoB. Butikschefen där var otroligt noga med en grej, kom någon in med något som gått sönder och att de hade kvittot med sig, ge tillbaka pengarna utan att fråga en enda fråga.

För det som hände då i 99% av fallen var att kunden blev nöjd, tog sina pengar och gick in och köpte nytt. Dessutom slapp butikschefen lägga onödiga kostnader på att vi i butiken skulle hantera ärendena.

Då tänker ni att folk missbruka detta? Nej, inte en enda gång hände det under min tid där. Det enda som hände var att vi fick nöjda kunder!
Sådant bemötande lönar sig självklart bättre än att göra som Jula att ljuga kunderna i ansiktet och mjölka dem på 250 kr /styck.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Se till att tanka den med akrylatbensin. Jula vägrade mig garanti för att jag tankat med blyfri 95 med korrekt oljeinblandning, enligt instruktionerna i manualen...
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Lahabo och 4 till
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
Se till att tanka den med akrylatbensin. Jula vägrade mig garanti för att jag tankat med blyfri 95 med korrekt oljeinblandning, enligt instruktionerna i manualen...
Som jag redan nämnt flera gånger: Efter Julas reparation så går den ok.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Varför skulle jag försöka åtgärda ett fel på en nyköpt maskin och riskera förlora "garantin" vid en eventuell inlämning för service senare?
Naturligtvis skall en röjsåg/trimmer vara grundjusterad vid leverans. Sen så är detta säkerligen motorer från nåt exotiskt lågprisland med rätt lång skeppningstid/lagerhållning. Den är uppstartad med en skvätt soppa med risig olja i fabrik, sen avdunstar bensinen och det ligger ett lager olja kvar som initialt kan ge lite trött motor tills man löst upp det.... inget som ändrar din upplevelse av att den var kass out of the box men en eventuell förklaring till varför den var det.

Men "specialmejsel" känner inte igen det från nån förgasare? Det brukar vara en smal spårmejsel för både tomgång och munstycket. Sen vet jag inget om vilken erfarenhet eller vana du har av motorer i allmänhet eller små 2T-motorer i synnerhet men på alla, även Stihl eller Husqvarna så är det frekvent justering av blandningsförhållandet och det är just justering, inget som är fel.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Har kanske haft 3-4 garantiärende hos Jula, alla hantera över disk i affären. Bemötande har varit neutral till lite negativt och ifrågasättande, men alla ärenden har hanterats OK i slutändan.
Låter orimligt, allt på Jula av digniteten trimmer, svets, kompressor mm skickas till centrallagret och deras reklamationsbedömning/reparation.

Jag köpte en kompressor för ett år sen som hade ett krossat hörtrycksrör som pissade ut luft. Kompressorn fungerade (den är två-cylindrig) men ena cylindern gick på extremt reducerad kapacitet vilket resulterade i att den fick långa gångtider när den fyllde tanken. Då jag är ytters medveten om att Julas reklamationshantering generellt suger så var jag noga med att märka upp det läckande röret och bifoga en beskrivning exakt om vad problemet var. Fick också veta att om detta inte accepterades som reklamation så skulle det kosta mig 250kr. Jag lämnade in den dagen efter inköp, begärde i första hand pengarna tillbaka vilket jag faktiskt tror dom enligt sin egen policy är skyldiga att acceptera (öppet köp), i andra hand ny kompressor direkt och det som hände var att jag fick tillbaka skiten reparerad efter 3 veckor. Då jag inte är överdrivet imponerad av Stanleys kompressor så blänger vi ofta på varandra i garaget och jag ångrar varje gång att jag inte stod på mig om öppet köp, dubblade pengarna och köpte nåt riktigt istället.
 
  • Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som jag redan nämnt flera gånger: Efter Julas reparation så går den ok.
Än så länge...
 
F
T Troberg skrev:
Se till att tanka den med akrylatbensin. Jula vägrade mig garanti för att jag tankat med blyfri 95 med korrekt oljeinblandning, enligt instruktionerna i manualen...
Hur lyckades dom ta reda på det?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Beror kanske på hur special verktyget behövde vara, är det bara ovanligt är det en sak. Är det julas egna hittepå eller dylikt kan jag nog se det som garanti pga felaktig injustering från start/bristande kvalitetskontroll vid tillverkning
Har en jula trimmer. Var också rätt kass i driften, tills jag började justera luftskruven. man får pröva sig fram. beror på bränsleblandning, luftfuktighet och temp. På min var det en vanlig kryssmejsel. Men skruven ser ut som om det är special, då den är smal och lite hög. behöver ju inte vara samma skruv som TS dock.

I min värld är nog detta tveksamt om det är Garanti. Men kasst av Jula att ta betalt oavsett. Min erfarenhet är annars att få slår Jula avseende garanti och återbetalning.
 
  • Gilla
Andreasek och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.