Huddingebo Huddingebo skrev:
Vinden, spår av fuktproblem. Hur mycket lutar golven? Markförhållanden?Sättningsskador? Kan skilja oerhört mycket lokalt.

Räkna med att avlopp, inkommande vatten kan behöva åtgärder. Snedtak med icke inspekterbart yttertak kan vara en risk.
Tack! Bra tips
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vinden, spår av fuktproblem. Hur mycket lutar golven? Markförhållanden?Sättningsskador? Kan skilja oerhört mycket lokalt.

Räkna med att avlopp, inkommande vatten kan behöva åtgärder. Snedtak med icke inspekterbart yttertak kan vara en risk.
Tack! Bra tips
 
Tyvärr var det inte så spännande när vi väl kom dit. Vet inte xakt vad, men känslan fanns inte där helt enkelt… Så vi letar vidare!
 
  • Gilla
Drömtroll och 7 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tyvärr var det inte så spännande när vi väl kom dit. Vet inte xakt vad, men känslan fanns inte där helt enkelt… Så vi letar vidare!
Att ha med dig: Det är en livsstil att äga ett äldre hus. Att-göra-listor tar aldrig slut. Ett hälsosamt upplägg är att skynda långsamt och ha karaktär att kunna må bra och låta bli även om det finns rost, sprickor, hål och färgflagor som vinkar åt dig.

Vi är inne på år tre nu och jag har nog knåpat på i lite för hög takt. Stressymptom. Svårt när man ser att saker blir till det bättre, inget slarv, tar lite mer tid men ger många nya år på huset innan man behöver peta just där.

Lycka till på nästa husvisning! Ta det lugnt och sansat. En viktig affär som måste passa er på så många sätt.👌🥳
 
  • Gilla
Bittanbej och 2 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tyvärr var det inte så spännande när vi väl kom dit. Vet inte xakt vad, men känslan fanns inte där helt enkelt… Så vi letar vidare!
Det är ett bra beslut. Infinner sig inte WOUWkänslan är det fel hus. När jag ffg gick in i mitt 20-talshus blev jag förälskad. Förälskelsen började bli krass verklighet 24 år senare då det var dags för nytt tak, ny värmeanläggning och nytt badrum. Men jag var mycket lycklig under alla dessa år!
 
  • Gilla
Bittanbej och 2 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Att ha med dig: Det är en livsstil att äga ett äldre hus. Att-göra-listor tar aldrig slut. Ett hälsosamt upplägg är att skynda långsamt och ha karaktär att kunna må bra och låta bli även om det finns rost, sprickor, hål och färgflagor som vinkar åt dig.

Vi är inne på år tre nu och jag har nog knåpat på i lite för hög takt. Stressymptom. Svårt när man ser att saker blir till det bättre, inget slarv, tar lite mer tid men ger många nya år på huset innan man behöver peta just där.

Lycka till på nästa husvisning! Ta det lugnt och sansat. En viktig affär som måste passa er på så många sätt.👌🥳
Tack. Goda råd! Hur gör du nu, om du fått stressymtom?
 
yonna yonna skrev:
Det är ett bra beslut. Infinner sig inte WOUWkänslan är det fel hus. När jag ffg gick in i mitt 20-talshus blev jag förälskad. Förälskelsen började bli krass verklighet 24 år senare då det var dags för nytt tak, ny värmeanläggning och nytt badrum. Men jag var mycket lycklig under alla dessa år!
😊
 
Som ägare till ett 20-talshus med källare så skulle jag kolla på följande:

*Källaren. Är den dränerad? Inredd? Målad med rätt färg på väggarna?
*Isolering. I dessa tider med höga elpriser kan det vara värt att kolla isoleringen. Antagligen är huset från början byggt med oisolerade väggar och sågspånsisolering i vindsbjälklaget. Kan vara värt att tilläggsisolera vinden om det finns möjlighet till det.
*Värmesystem. Hur värms huset upp och om man vill byta system, vad kostar det?
*Fönstren. Skick på dessa? Behöver de renoveras? Bytas?
*Taket. Skick på detta? Behöver det bytas?
*Avloppssystemet. Är det bytt eller är det gamla betong- eller gjutjärnsrör? Behöver källargolvet bilas upp för att byta?
*Elsystemet. Är det uppfräschat i modern tid eller är det riktigt gammal (och därmed potentiellt farligt)?
*Vatten och avlopp från egna anläggningar. Är huset anslutet till det kommunala avloppsnätet? Om inte, hur gammal är slambrunnen? Vilken typ av avloppsanläggning är det? Grävd eller borrad vattenbrunn?

Jag håller med någon föregående talare om att om du är ute efter ett hus med "modern" design och planlösning bör du inte köpa ett 20-talshus. Det där med öppen planlösning finns sällan där och jag tycker att man förstör huset om man förändrar för mycket av det ursprungliga.

Detta är som sagt mina tankar och reflektioner. De flesta av dessa punkter är ju lika aktuella oavsett vad för hus man köper men med tanke på att detta hus är nästa 100 år gammalt så kan det ju finnas väldigt mycket som behöver fixas och det drar gärna iväg kostnadsmässigt om det är många större grejer.

Lycka till!
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tack. Goda råd! Hur gör du nu, om du fått stressymtom?
Vi ska bara…


Vi grundar lite fönsterkarmar och sätter in tätningslister. Vi har avbrutit helrekond på fönstren med kitttning osv pga tid på året/trött. Idag började ett projekt med att isolera källargolv och bygga upp tvättstuga samt bygga ett kontor (mycket jobb utlagt, jag har bara grävt ur). Klart sista oktober senast. Sen är det vila till i april/maj med husbygget. Vi får nog också reflektera över vad som är rimligt att göra/år. Vi siktar för högt. Gör inte allt. Men vi gör mycket mer än vad som är friskt. Lite av problemet är att vi har en morfar som är en fantastiskt tillgång. Byggare och konstruktör. Han älskar byggandet och vi låter honom köra på. Och vi hakar på.. 😀

Vi har inte velat stå i en renovering hela livet. Det som hände/händer är då att vi gjort för mycket på kort tid. Lång flytt. Samtidigt Nya jobb. Ta hand om barnen. Ta hand om relationen. Ja, sånt som ingår i livet utanför bibehålla linneskåp, beställa päronfoder el slipa trapp och ta bort 70-talsrenoveringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bittanbej
  • Laddar…
är också ägare att ett 1920-tals hus och jag uppfattar att de flesta hus är välbyggda!

Hus med källare byggdes inte med dränerande bottenplatta, vilket ofrånkomligt innebär att viss fukt varandra upp under ifrån, så ha inga illusioner om att göra mysiga källarrum, med trä-väggar o -golv. det är bara ha koll på fuktnivåerna och ventilera mycket, kompletterat med avfuktare.

Många hus har fina originaltegelpannor, som jag tycker man ska vara rädd om. Är teglet helt så håller de uppemot 200 år till. Underlagspapp kan ju vara kass o fukt kan ju ändå komma in pga bristande underhåll.

grundisolering av huset är med dagens mått inget vidare och man kan fundera hur man kan göra detta på ett sätt, som inte förstör huset.
 
  • Gilla
Byggtok
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Hej
Hoppas ni kloka personer har idéer.
Vi ska på visning idag på ett hus från 1929 som inte har besiktigats och har en friskrivningsklausul.
Priset är lägre pga av det.
Några frågor:
  • Vad tänker ni är extra viktigt att tänka på när det gäller hus från 1920-talet?
  • Kommer kolla alla uppenbara saker som mögel, mineralfällningar, lyfta på plastmattor mm. Men annat tidstypiskt?
  • Tänkte köpa med en enkel fuktmätare också, några tips där?
  • Några enkla tips för att se sådant som kan vara dolt?

    Nedan ser ni källarplanet (de bilder som finns just nu, ska ta egna på visning)
Köpte ett förfallet hus från 1929, blåste ut hela ut- och invändigt. Källare kan mycket väl bli boyta det också, det gjorde vi. Något att tänka på är att man förmodligen använt asbest för isolering. Vi sanerade allt sådant. Drog allt nytt, vatten och el. Utanpåliggande el är inget vidare vad än fantasterna säger här i tråden.
 
  • Gilla
Byggtok och 1 till
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Köpte ett förfallet hus från 1929, blåste ut hela ut- och invändigt. Källare kan mycket väl bli boyta det också, det gjorde vi. Något att tänka på är att man förmodligen använt asbest för isolering. Vi sanerade allt sådant. Drog allt nytt, vatten och el. Utanpåliggande el är inget vidare vad än fantasterna säger här i tråden.
bra poänger!

Vi har asbest i vårt hus. Ingen stress att ta bort men bra att känna till vid renoveringar.

En hel del olaglig el i gamla kåkar. Vi hade det. Vi har också renoverat in elen när vi ändå jobbat med ytskikten och justerat sovrummens storlek så inte ena barnet fick 6kvm och den andra 16kvm.

Luftutbytet var kasst i huset. Många 20-talshus har självdrag förstås. Kan absolut behållas. Har det delvis skett renovering kan det ha ”energieffektiverats” vilket gör att det kan gå dåligt i inomhusklimatet. Särskilt om ventilation har bommats igen. Vi saftade till med ftx och dränering runt huset. Det gjorde underverk. Inget mögel i källaren längre och bra luft i övrigt.

Gjutjärn i avloppsrören? Kan vara dags för ett byte till något friskt? Vi noterade förra veckan när vi tog fram rören att det fanns en en meter lång spricka och också lövtunt på sina håll.

Sen har det skrivits massa bra i tråden förstås.


MEN, de här äldre husen har grymt bra potential. De är estetiskt tilltalande. Har ofta en redig tomt. De kommer stå stadigt många år till. Att bygga ett snarlikt hus idag är inte billigt. Få/inga gör det.
 
Z Zeke_Varg skrev:
bra poänger!

Vi har asbest i vårt hus. Ingen stress att ta bort men bra att känna till vid renoveringar.

En hel del olaglig el i gamla kåkar. Vi hade det. Vi har också renoverat in elen när vi ändå jobbat med ytskikten och justerat sovrummens storlek så inte ena barnet fick 6kvm och den andra 16kvm.

Luftutbytet var kasst i huset. Många 20-talshus har självdrag förstås. Kan absolut behållas. Har det delvis skett renovering kan det ha ”energieffektiverats” vilket gör att det kan gå dåligt i inomhusklimatet. Särskilt om ventilation har bommats igen. Vi saftade till med ftx och dränering runt huset. Det gjorde underverk. Inget mögel i källaren längre och bra luft i övrigt.

Gjutjärn i avloppsrören? Kan vara dags för ett byte till något friskt? Vi noterade förra veckan när vi tog fram rören att det fanns en en meter lång spricka och också lövtunt på sina håll.

Sen har det skrivits massa bra i tråden förstås.


MEN, de här äldre husen har grymt bra potential. De är estetiskt tilltalande. Har ofta en redig tomt. De kommer stå stadigt många år till. Att bygga ett snarlikt hus idag är inte billigt. Få/inga gör det.
Helt rätt, vi drog faktiskt till med ftx + AC till alla 6 sovrum när ändå alla väggar var öppnade.

Renovera alla gamla massiva dörrar och fönster rekommenderar jag också för att behålla charmen som alla snackar om.

Gjutjärnsrören är bara att fimpa, inte ens värt att re-line:a.

Allt som allt gick vår renovering på 6M drygt, och då tog vi extra allt på allt.
 
K Klass0n skrev:
Vad är det för spännande öppning till höger på bild 1?

Tycker den ser lite skum ut. Om någon verkligen bilat ner väggen borde man kunna få en uppfattning om hur mkt armering som finns i väggen.
Är det ett 20-talshus med tjocka källarväggar är svaret sannolikt ingen alls.
 
Står.i
Byggår 1929 anges när man inte vet byggåret eller när huset är byggt innan 1929.
 
  • Gilla
Byggtok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.