E Ekerz skrev:
Agendan är nog att folk inte ska bo i hus. Det ska tryckas in så många som möjligt på dyrbara urbana ytor.

Jag gissar att det kommer bli ekonomiskt smärtsamt att bo i hus.
Har man inte ett energieffektivt hus idag får man skylla sig själv och är inte synd om en.

För oss som har energieffektiviserat är detta bara glada nyheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det är en hygglig resa att göra ett gammalt hus till ett passivhus.

Visst är det säkert möjligt, men frågan är om det inte är billigare att jämna med marken och bygga nytt.
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
A akby skrev:
En annan fråga, hur blir det med braskaminer och liknande. Sluteldat?
Det lär väl behöva eldas mer och förmodligen i bättre eldstäder än i dag, en ny kakelugn kan ju accumulera energin har >90% effektivitet och eldas ju lämpligen med lokalodlat koldioxidneutralt bränsle.
 
  • Gilla
Eldräven och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Har börjat fundera på att bygga ett växthus runt huset, bjuder gå att nå ganska bra energiklass då även för ett gammalt tegelhus från 30 talet utan någon isolering i väggarna?
Det finns en SVT-dokumentär om en familj som gjort det. Det var lite småsvettigt om somrarna tydligen.
 
T
A akby skrev:
EU verkar ha ett förslag om att ALLA hus måste byggas om för att bli klimatneutrala. Kollar man på net zero verkar det vara ungefär samma som ett passiv hus.
Kommer det att fungera att bygga om gamla hus på landsbygden, och vem ska stå för kostnaden. Eller vill dom driva in alla till 15 minuters städer? Stämmer det här måste man nog tänka om med sina renoveringar och nybyggnationer.
Mer info:
[länk]

[länk]
På landsbygden bryr vi oss inte om vad dom hittar på i Bryssel. Eller Stockholm för den delen, vilket är i stort sett samma lobotomerade politikerkultur som i Bryssel. Kudos till britterna som tog tillbaka sin självständighet och sin demokrati genom Brexit. Det behöver vi också göra om vi till äventyrs kan trycka tillbaka den skränande nyliberala hopen i fjollträsk.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
OramaC och 11 till
  • Laddar…
C
Är det nån här som inte klarar < 100 kWh primärenergi per kvm och år redan idag?
Känns inte som någon stor grej. Passivhus är något helt annat...
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
Är det nån här som inte klarar < 100 kWh primärenergi per kvm och år redan idag?
Känns inte som någon stor grej. Passivhus är något helt annat...
Jag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A akby skrev:
EU verkar ha ett förslag om att ALLA hus måste byggas om för att bli klimatneutrala. Kollar man på net zero verkar det vara ungefär samma som ett passiv hus.
Kommer det att fungera att bygga om gamla hus på landsbygden, och vem ska stå för kostnaden. Eller vill dom driva in alla till 15 minuters städer? Stämmer det här måste man nog tänka om med sina renoveringar och nybyggnationer.
Mer info:
[länk]

[länk]
Ja, kostnaden bör ju förslagsvis hamna hos fastighetsägaren? Då denne är ytterst ansvarig för fastigheten.
Läst massor om detta, och det vanligaste motargument folk har är ”vem ska betala?” ”Hur ska folk ha råd med det” osv.
Att äga ett hus är ingen mänsklig rättighet, och nu har man ju ändå flera år på sig att påbörja renovera sina fastigheter (man behöver ju inte smälla på hela ombyggnationen direkt utan man kan ta det i etapper under årens gång) och har man inte ”råd” så har man uppenbart inte råd att med just den fastigheten. Det är så enkel matematik att räkna ut också, i slutändan så handlar det ju om att om fastigheten inte uppfyller de krav som finns, och ägaren till den fastigheten inte har ekonomiska resurser att åtgärda de brister som finns, så har fastighetsägaren inte råd att ha fastigheten.

Bara bra att folk får vakna upp och förstå att äga hus inte är gratis att bo i. Så många människor bor i fastigheter som är så pass dyra att dom knappt går runt, och har sedan mage att klaga på t.ex EU när det i själva verket är verkligheten som gör sig påmind om att man inte var ekonomiskt oberoende som man lajvade medans räntorna var låga
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
JSten och 12 till
  • Laddar…
Så, med andra ord, gör allt för att få ditt hus K-märkt innan dess...
C cpalm skrev:
Är det nån här som inte klarar < 100 kWh primärenergi per kvm och år redan idag?
Känns inte som någon stor grej. Passivhus är något helt annat...
Jag ligger på ungefär 70 kWh/m2 per år idag bara i pellets, mer om det är ett kallt år. Har ingen aning om hur mycket el jag använder, men inte tokmycket, och elen ska ju fördelas ut på 1040 m2, så jag har svårt att tro att den ska tippa det över gränsen. Det känns dock galet att gränserna påverkar mig, som inte använder fossila bränslen (annat än som backup när pelletspannan krånglar). Liksom, de skapar inte direkt incitament för något att byta.

Men, det är inte poängen. Det är mitt hus, EU ska inte lägga sig i min egendom. Rätt till egendom är en mänsklig rättighet. Det är sådana regler som gör att jag skulle rösta för en Svejsan/Svexit om något seriöst parti tog upp frågan.
D Dayangel skrev:
Miljö- och vänsterflanken, oavsett land i världen, brukar ju vara tämligen överens om att privat ägande är skadligt för samhället. Om EU och västvärlden till slut får den politiska skaran oavsett färg att försöka rädda världen med sådant tänk återstår väl att se.
Vad miljörörelsen tycker i frågan vet jag inte, men vänstern har väl aldrig varit mot privat ägande per se, utan det handlar om att privat ägande av produktionsmedlen är dåligt.

L lordi skrev:
Är bara en massa blaha från miljöfolket. Enda säkra sättet att rädda moder jord är att stoppa befolkningsökningen.
Det är redan gjort om man ser till födelsetalen. Befolkningen kommer att öka lite till, till ungefär 10 miljarder, men det är för att folk blir äldre, och sedan kommer den att stabilisera sig där. 10 miljarder är i högsta grad hanterbart.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A akby skrev:
EU verkar ha ett förslag om att ALLA hus måste byggas om för att bli klimatneutrala. Kollar man på net zero verkar det vara ungefär samma som ett passiv hus.
Kommer det att fungera att bygga om gamla hus på landsbygden, och vem ska stå för kostnaden. Eller vill dom driva in alla till 15 minuters städer? Stämmer det här måste man nog tänka om med sina renoveringar och nybyggnationer.
Mer info:
[länk]

[länk]
Dessa artiklar låter alltid så mycket värre än vad det egentligen är..
För det första så gäller det endast vid större renoveringar, alltså när du ska ändra grunden, taket, golvet eller bärande väggar alternativt bygga ut huset x antal m².
"when they undergo major renovation."

Sedan har vi själv ett krav i Sverige att bygga 90W/² vid nybyggnationer, detta gäller också större utbyggnader.
Redan nu har vi börjat med 2st bidrag (2x 30tkr) från boverket för att få tilläggsisolering samt byta värmesystem så jag tror inte det är ett större problem med så pass lång tid kvar.

Sedan skulle jag påstå att vi på landsbyggden har mer pengar i månaden att lägga på större renoveringar då vi har mindre månadskostnad än folk i städer.
I Sverige blir vi ju förmögen på låga utgifter, inte inkomster ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Sedan skulle jag påstå att vi på landsbyggden har mer pengar i månaden att lägga på större renoveringar då vi har mindre månadskostnad än folk i städer.
Kanske om man jobbar hemifrån. Ska 2 personer pendla in till jobbet får man snarare högre kostnader än man får om man bor i utkanten av en stad.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Dessa artiklar låter alltid så mycket värre än vad det egentligen är..
För det första så gäller det endast vid större renoveringar, alltså när du ska ändra grunden, taket, golvet eller bärande väggar alternativt bygga ut huset x antal m².
"when they undergo major renovation."
Njau.... att EU driver den här frågan så hårt beror ju att flera länder på kontinenten blev beroende av fossilgas sen allmänt miljötänk. Om man tar Sverige och Finland (även Norge som icke EU medlem) så har vi då helt andra förutsättningar än kontinenten. Att vi är med i EU samarbetet är helt ok men det är nog högrisk att det kan smyga sig in dåliga tolkningar när besluten tas i Bryssel.
I svensk media har vi då sedan en mycket dålig bild av allt som försiggår i Bryssel och Euractiv ger en bra bild.
 
F
JAAM91 JAAM91 skrev:
Sedan skulle jag påstå att vi på landsbyggden har mer pengar i månaden att lägga på större renoveringar då vi har mindre månadskostnad än folk i städer.
I Sverige blir vi ju förmögen på låga utgifter, inte inkomster ;)
När jag bodde i hyrea så var hyran 6000kr och driftkostnaderna försumbara jämfört med hus. 🥴

Nu i hus ligger vår månadskostnad på ca 45 000kr/mån.😩
 
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De klassiska nån yrkespolitker som bor i södra frankrike/spaninen som kommit på den iden och inte riktigt begriper sig hur skandinavien har det.... var en fransman som tyckte att elkamin i bastun endast skulle gå att vrida till 60grader för ingen sitter i bastun i högre temperaturer...
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
De klassiska nån yrkespolitker som bor i södra frankrike/spaninen som kommit på den iden och inte riktigt begriper sig hur skandinavien har det.... var en fransman som tyckte att elkamin i bastun endast skulle gå att vrida till 60grader för ingen sitter i bastun i högre temperaturer...
Jo och det är ju högrisk att det kan bli alldeles galet... en politiker på kontinenten har som huvudargument hur man ersätter fossilgasen och det har inte Sverige och Finland.

Sen är det då flera "Net Zero" paket och Buildings är ett, betydydligt viktigare är Industry Act där framtidens energiproduktion ska slås fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.