Spår av ironi kan vara svårt att se ;)
Nåväl, jag tycker fortfarande att arbete och flitighet ska löna sig (oavsett hur du uppfattar reslevansen av mina exempelpersoner)
 
D Dilato skrev:
Man måste inte bo i ägt boende.
Det gör väl inte @AndersMalmgren? Likafullt har han rätt i det han skriver om beskattningen av boende.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Duh. Men det är ju enkelt bestämma vad som gäller tex att man är skriven på den.
Tycker du det ska vara olika beskattning på bostäder man är skriven i och fritidshus?
 
Om man ska ha reavinstskatt så är ju det minsta man kan begära att den ska vara inflationsjusterad. Det är bara vrickat att man ska betala skatt på den nominella summan när det faktiska värdet ständigt urholkas genom avsiktlig penningpolitik.
 
F fribygg skrev:
Tycker du det ska vara olika beskattning på bostäder man är skriven i och fritidshus?
Svår fråga. Men bostadshuset är absolut viktigast
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svår fråga. Men bostadshuset är absolut viktigast
Det finns länder som har en skattetrappa beroende på hur länge man ägt fastigheten, tex under 1 år = full skatt, 1-3 år lite lägre, 3-5 ännu lägre, efter 5 år NADA!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det gör väl inte @AndersMalmgren? Likafullt har han rätt i det han skriver om beskattningen av boende.
Är du lika enfaldig som nissen om det här med bostadsrätt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns länder som har en skattetrappa beroende på hur länge man ägt fastigheten, tex under 1 år = full skatt, 1-3 år lite lägre, 3-5 ännu lägre, efter 5 år NADA!
Tycker nog det ska vara nada alltid.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Tycker du det ska vara olika beskattning på bostäder man är skriven i och fritidshus?
Frågan var riktad till Anders, men som en parantes kan nämnas att det åtminstone i Finland endast är den primära bostaden som kan befrias från reavinstskatt. Troligen även i Norge, Danmark, Tyskland och övriga länder med liknande system.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är du lika enfaldig som nissen om det här med bostadsrätt?
Även jag är Brf innehavare men använder inte den lgh som permanentboende.

Förtydligar frågan då du @AndersMalmgren verkar ha svårt att förstå. Ska det vara samma beskattning om man är skriven i kåken eller om den är ett fritidshus?
 
F fribygg skrev:
Även jag är Brf innehavare men använder inte den lgh som permanentboende.

Förtydligar frågan då du @AndersMalmgren verkar ha svårt att förstå. Ska det vara samma beskattning om man är skriven i kåken eller om den är ett fritidshus?
Det är ju inte fel. Men permanenta bostaden är såklart viktigtast. Landstället är bonus inget man behöver
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju inte fel. Men permanenta bostaden är såklart viktigtast. Landstället är bonus inget man behöver
Är det rätt att ha samma beskattning på fritidshus som på permanethus eller vad menar du?
 
F fribygg skrev:
Är det rätt att ha samma beskattning på fritidshus som på permanethus eller vad menar du?
Nja ett permanentboende måste man ha, sommarställe är inget måste. Men jag kan absolut tänka mig samma lösning att man inte skattar förrens man gör exit där med. Politikerna behöver inte mer pengar de behöver omstrukturering
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja ett permanentboende måste man ha, sommarställe är inget måste.
Nja?
Fixar du inte ett rakt svar, du slingrar dej som en vanlig politiker.
 
F fribygg skrev:
Nja?
Fixar du inte ett rakt svar, du slingrar dej som en vanlig politiker.
Vadå, jag säger ju jag tycker det vore trevligt men det är inte lika viktigt som för permanent, vad är det din ärthjärna missar?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.