Fairlane Fairlane skrev:
Generellt nej, men när han skrev män i skor så var det iallafall lite roligt. 😉
El säker Hets Verket, var också lite kul. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johan456 skrev:
Det går nästan inte att förstå vad du skriver. Du särskrev aldrig på det viset förr.
Jag börjar misstänka att Löken inte är en individ utan en rysk bot-farm med taskig svenska.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag börjar misstänka att Löken inte är en individ utan en rysk bot-farm med taskig svenska.
Är inte du på Kungshatt???
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte du på Kungshatt???
Jag och kungen brukar byta hattar (första torsdagen varannan månad) om det möjligen är det du tänker på. Kungshatt har jag inte varit på sedan i tisdags.
 
Alfredo Alfredo skrev:
El säker Hets Verket, var också lite kul. 😂
"Köp en Hamn" med röd asfalt...😄
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser det nog som att jag som anläggningsägare beslutar om var uttaget ska placeras och om det inte finns någon anledning att vända sig emot mitt beslut ska den av mig anlitade elektrikern montera uttaget enligt min beslutade placering.

Om mitt beslut skulle strida mot några regler, exempelvis medföra att uttaget hamnar för nära duschen, ska elektrikern naturligtvis inte installera uttaget utan förklara varför det inte kan göras.

Var hittar du stöd för "att det är behörighetskrävande att välja placeringen av ett uttag"?

Här är vi helt överens och det är inte det jag menar.
Du beskriver ju själv i det här inlägget varför det är behörighetskrävande att välja placering av uttag.

Att det ör behörigjetskrävande att välja placering av uttag är väl något som de flesta ser som självklart och bör vara ett av de minst kontroversiella behörighetskrävande momenten, även här på Byggahus :D
 
P
Orsaken till denna förbistring beror på vad du, Alfredo och Bo.Slitberg menar med "välja".
 
P pmd skrev:
Orsaken till denna förbistring beror på vad du, Alfredo och Bo.Slitberg menar med "välja".
Jag känner ingen med det namnet.

Men svaret på frågan är enkel, båda väljer, fast mellan olika slags platser.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
TRJBerg
S SueCia skrev:
Du beskriver ju själv i det här inlägget varför det är behörighetskrävande att välja placering av uttag.

Att det ör behörigjetskrävande att välja placering av uttag är väl något som de flesta ser som självklart och bör vara ett av de minst kontroversiella behörighetskrävande momenten, även här på Byggahus :D
Det här var det mest bizarra jag läst ang el här på Byggahus.
 
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här var det mest bizarra jag läst ang el här på Byggahus.
Vad är bisarrt? :O

Kunden har önskemål om vägguttagens placering, elektrikern monterar utefter dessa önskemål så länge inte regelverket säger nej.

Det här känns nästan som trollnivå.


Men om vi vänder på det. Kunden säger att elektrikern ska montera vägguttag precis intill duschens munstycke. En olycka händer och någon skadas, jag är 100% övertygad om att Byggahuspularna hade varit blixtsnabba med att påpeka elektrikerns ansvar då han monterat uttaget på ett otillåtet sätt, även fast det var kunden som bestämde. Eller menar du att elektrikern har ryggen fri i den situationen? :D
 
TRJBerg
S SueCia skrev:
Vad är bisarrt? :O

Kunden har önskemål om vägguttagens placering, elektrikern monterar utefter dessa önskemål så länge inte regelverket säger nej.

Det här känns nästan som trollnivå.


Men om vi vänder på det. Kunden säger att elektrikern ska montera vägguttag precis intill duschens munstycke. En olycka händer och någon skadas, jag är 100% övertygad om att Byggahuspularna hade varit blixtsnabba med att påpeka elektrikerns ansvar då han monterat uttaget på ett otillåtet sätt, även fast det var kunden som bestämde. Eller menar du att elektrikern har ryggen fri i den situationen? :D
Kunden vill inte ha vägguttag för att det är ett myndighetskrav eller för att huset ramlar ihop annars. De vill ha dem för att de behöver dem för specifik användning, vilket innefattar placeringen av dem. Tillräckligt fel placering gör dem oanvändbara för kunden.
Att det eventuellt finns praktiska hinder i vissa fall ändrar inte det här.
 
Om det praktist inte går att montera ett uttag på ett ofarligt ställe, så får man väl titta på om en fast anslutning kan göras i stället. Det spelar ingen roll hur mycket kunden vill/bestämmer/önskar kring placeringen, elfirman har sista ordet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kunden vill inte ha vägguttag för att det är ett myndighetskrav eller för att huset ramlar ihop annars. De vill ha dem för att de behöver dem för specifik användning, vilket innefattar placeringen av dem. Tillräckligt fel placering gör dem oanvändbara för kunden.
Att det eventuellt finns praktiska hinder i vissa fall ändrar inte det här.
Kunden får inget vägguttag av en elektriker på ett ställe där det är otillåtet att montera det. Kunden skiter säkert i myndighetskrav men det gör inte seriösa elinstallatörer.

Med tanke på hur du argumenterar så känns det ändå skönt att det är behörighetskrävande att välja uttagplacering :).
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Kunden varken kan, eller bör kunna, tvinga en elektriker att sätta ett uttag i golvet i duschen, men en elektriker lär inte heller oombedd kunna "välja" att sätta 45 uttag i rad i trapphuset. Inte utan att stöta på visst motstånd iaf...

Så, som tidigare skribent redan har uttryckt, så verkar detta med att "välja" vara en fråga om semantik.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S SueCia skrev:
Kunden får inget vägguttag av en elektriker på ett ställe där det är otillåtet att montera det. Kunden skiter säkert i myndighetskrav men det gör inte seriösa elinstallatörer.

Med tanke på hur du argumenterar så känns det ändå skönt att det är behörighetskrävande att välja uttagplacering :).
Med tanke på hur DU resonerar visar att total hjärnsmälta är vida utbredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.