Jonas Persson
Det fanns en idiotisk designad blyertspenna när jag var ung. Ett sexkantigt plaströr i form av en penna. I det fanns 15-20 vässade blyertsstift som var och ett satt fast på ett litet plaströr. När spetsen blev trubbig drog man ut det och tryckte in det längst bak på pennan så att ett nytt stift kom fram.

Problemet var stt man oftast bröt av stiftet så pennan tog snabbt slut.

Hittar ingen bild, men dessa påminner om stiften.

Färgglada genomskinliga kulspetspennor med olika färger mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
identety och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det är riktigt absurt i den imperialistiska verkstadsvärlden. Som du ser är även huvudskalan graderad i 1/10 tum, även om de lyckats trycka in 1/40-delar där också för nonieskalans skull 😄. Alla precisionsinstrument mäter decimalt, medan t.ex. en stålskala mäter 1/16 eller 1/32. Borr är i tumfraktioner, om man inte skall borra ett hål för att gänga, för då är det borrnummer, osv.

De översätter också gärna till tum när de jobbar med metriska grejor. Så om t.ex. en axel skall vara 12 mm så gör de den 0,472 tum istället för att trycka på mm-knappen på skjutmåttet och mäta ut 12... 😄
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
MathiasS och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
C cpalm skrev:
De översätter också gärna till tum när de jobbar med metriska grejor
Såg bara för någon vecka sedan ett youtubeklipp där man programmerade en cnc-maskin i tiomiljonersklassen med värden som hade typ fyra decimaler. Tog fram miniräknaren och det var exakt 9 mm.

Man blir åksjuk när man ser dem hantera absoluta tal som 3/4 och sedan decimaltal för toleranser.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Under mina två första skolår (74-76) hade vi en tramporgel i klassrummet. Vill minnas att fröken spelade på den ibland när vi hade musik eller möjligen vid jul. Bytte skola inför årskurs tre, och där fanns ingen orgel trots att skolan var 15-20 år gammal.

Min första skola var bara några år gammal, byggd 1969, så orgeln var inte något som lämnats kvar sedan tiden då kristendomen hade en mycket mer framträdande roll.

Är detta något annan som har liknande minnen?

Ett träfärgat upprätt piano med sitt locket öppet, visar svarta och vita tangenter.
 
  • Gilla
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hhallen skrev:
Nejdå, att jobba med tusendelar av tum är (eller var i alla fall på 90-talet, då jag jobbade mycket med installation och drifttagning av beröringsfri mätteknik i USA) mycket vanligt i amerikansk industri.
När jag började med kretskortscaddning så stötte jag snabbt på måttenheten Mils.
Som alltså är 1/1000 tum.

Helt sjukt tyckte jag.
IC-kretsar (och annat) hade i begynnelsen ofta avstånd i tum, men det var ju märkligt redan då, då benavståndet var 1/10 tum. Men då tänkte jag inte så mycket på det.

Men jag fattar ju dock att ingenjörer och de som ska cadda skulle bli gråhåriga av att sätta kretsbanors bredd och avstånd i t.ex. 3/256 " och sånt, och sen hålla på och räkna med dessa tal.

Det är faktiskt lite svårt att förstå att tumsystemet inte har upphört mer eller mindre av sig självt.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Under mina två första skolår (74-76) hade vi en tramporgel i klassrummet. Vill minnas att fröken spelade på den ibland när vi hade musik eller möjligen vid jul. Bytte skola inför årskurs tre, och där fanns ingen orgel trots att skolan var 15-20 år gammal.

Min första skola var bara några år gammal, byggd 1969, så orgeln var inte något som lämnats kvar sedan tiden då kristendomen hade en mycket mer framträdande roll.

Är detta något annan som har liknande minnen?

[bild]
Jo, orgeln minns man.
Fanns både äldre, pampiga modeller och i sparsmakad 60-talsdesign.
Heter de inte "harmonium"?
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är faktiskt lite svårt att förstå att tumsystemet inte har upphört mer eller mindre av sig självt.
Ha ha, ja, en annan lustig grej är att tum sedan länge är definierad i mm. Exakt 25,4 mm.
På grund av vår Mått-Johansson sägs det... Han var väl uppenbarligen heller inte så förtjust i tumsystemet 😄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Idag är det ju enbart privatpersoner som kör tum. Industri och millitärt i USA kör ju metric sedan länge. Eller okej inte startup industri blir galen på småproduktion från USA som kör med tumskruv istället för Mskruv
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
småproduktion från USA som kör med tumskruv istället för Mskruv
tumskruv...😆
 
  • Gammal järntumskruv från Tyskland på gul bakgrund, museiföremål från 1895.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Man blir åksjuk när man ser dem hantera absoluta tal som 3/4 och sedan decimaltal för toleranser.
Jo, så är det ju, men det är ändå fint med folk som kan räkna med bråk. Att de flesta kanske inte kan det ens där det skulle behövas lämnar jag okommenterat…
 
Mil, dvs millinch, är fortfarande ganska etablerad när man definierar ledarbredd.

Även komponenter definieras i mil, en 0402-komponent är 1*0.5mm, och kan även kallas 1005 om man jobbar metrisk.

Jo, metrisk 4*2 kallas även den 0402, så det gäller att hålla tungan i rätt mun.
 
Jonas Persson
Roga1337 Roga1337 skrev:
De här åt jag ofta på Biografen 🙂
[bild]
Saknar den med lakrits smak och marimint , som sagt, de åt man på bion!
 
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, så är det ju, men det är ändå fint med folk som kan räkna med bråk. Att de flesta kanske inte kan det ens där det skulle behövas lämnar jag okommenterat…
Att kunna något innebär inte att det ska praktiseras så som de gör därborta. Om man nu klarar av att räkna ut mitten mellan 2 3/5 och 3 7/8, så är det väl bra, men väldigt tillkrånglat.

Bråkräkning i dagligt bruk blir snabbt väldigt krångligt och lätt fel. Bara en så enkel sak att man måste lära sig vad som är störst av 5/16 och 9/17 om man inte vill fastna i detta underordnade steg, tillför en extra dimension.

I tex matlagning kan man lika gärna skriva 0,75 som 3/4, så jag ser inte nyttan där heller.

Men som du skriver finns det inom tex matematiken områden där bråk fungerar böttre än decimala tal.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Minns ni dessa Clackers ? Minns inte vad de kallades i Sverige, men det var nog 30-40 år sedan, om inte tidigare ändå ?

Återuppväckt ? I Filippinerna gick nämligen alla barn omkring och smattrade med dessa kulor när vi var där på semester juli-aug i år.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.