Hej
Hoppas ni kloka personer har idéer.
Vi ska på visning idag på ett hus från 1929 som inte har besiktigats och har en friskrivningsklausul.
Priset är lägre pga av det.
Några frågor:
  • Vad tänker ni är extra viktigt att tänka på när det gäller hus från 1920-talet?
  • Kommer kolla alla uppenbara saker som mögel, mineralfällningar, lyfta på plastmattor mm. Men annat tidstypiskt?
  • Tänkte köpa med en enkel fuktmätare också, några tips där?
  • Några enkla tips för att se sådant som kan vara dolt?

    Nedan ser ni källarplanet (de bilder som finns just nu, ska ta egna på visning)
 
  • Ofärdigt rum med betongväggar, träbjälkar, byggmaterial och öppen dörr till naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med slitet gult golv, vitmålade väggar, fönster med blommor och en gammal element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StanpeB
  • Laddar…
Kolla så att putsen på källarväggarna målats med lämplig färg som inte är diffusionstät.

Kolla också efter sådant som gjorts nyligen, kan vara försök att dölja/mildra skador.

Men är det verkligen källarplan på ena bilden?

Sen vill vi se en rejäl vedpanna också! Ett riktigt gammalt monster.
 
  • Gilla
Byggtok och 1 till
  • Laddar…
Det ser väl bra ut, det är ju en källare, och verkar fungera som en sådan. Det är inte boyta, och ska inte heller vara.

Ett hus byggt 1929 hade inte stått upp idag om det hade varit ett fuskbygge. Det du kan vara observant på är sentida klant-renoveringar, såna kan bli bekymmer. Jag tänker på fuskbyggda våtrum, tilläggsisolering utan luftspalt och dylikt.
 
  • Gilla
makhno_ och 8 till
  • Laddar…
Vad är det för spännande öppning till höger på bild 1?

Tycker den ser lite skum ut. Om någon verkligen bilat ner väggen borde man kunna få en uppfattning om hur mkt armering som finns i väggen.
 
Byggtok Byggtok skrev:
Hej
Hoppas ni kloka personer har idéer.
Vi ska på visning idag på ett hus från 1929 som inte har besiktigats och har en friskrivningsklausul.
Priset är lägre pga av det.
Några frågor:
  • Vad tänker ni är extra viktigt att tänka på när det gäller hus från 1920-talet?
  • Kommer kolla alla uppenbara saker som mögel, mineralfällningar, lyfta på plastmattor mm. Men annat tidstypiskt?
  • Tänkte köpa med en enkel fuktmätare också, några tips där?
  • Några enkla tips för att se sådant som kan vara dolt?

    Nedan ser ni källarplanet (de bilder som finns just nu, ska ta egna på visning)
Se till att det finns besiktningsklausul och gör en grundlig besiktning med en byggnadsingenjör. :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ser väl relativt bra ut. Att ta med sig en duktig byggnadskille som sällskap är den bästa investeringen TS kan göra. Det viktigaste har redan nämnts i tråden. Allt som har ändrats efter husbygget på -20talet bör granskats. Acceptera tidens tand. Kolla noga det (förmodligen) senare byggda badrummet.

Köpte själv sådant hus - räkna med full sysselsättning de närmaste 20 åren - roligt, inspirerande jobb om man tar hänsyn till husets själ och material.

För mig: mitt livs bästa köp som gjorde att jag efter 20 års underhåll kunde bygga mitt drömhus😉.
 
Redigerat:
  • Gilla
hansbertil och 6 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Kolla så att putsen på källarväggarna målats med lämplig färg som inte är diffusionstät.

Kolla också efter sådant som gjorts nyligen, kan vara försök att dölja/mildra skador.

Men är det verkligen källarplan på ena bilden?

Sen vill vi se en rejäl vedpanna också! Ett riktigt gammalt monster.
Haha, nja, en vedspis finns på plats! Dock vet jag inte om den är kollad. Tror inte man gjort något sedan typ 70-tal. Men bra tips! Ett liknande hus 200 m därfrån tittar vi också på, och de har gjort lite random renovear
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser väl bra ut, det är ju en källare, och verkar fungera som en sådan. Det är inte boyta, och ska inte heller vara.

Ett hus byggt 1929 hade inte stått upp idag om det hade varit ett fuskbygge. Det du kan vara observant på är sentida klant-renoveringar, såna kan bli bekymmer. Jag tänker på fuskbyggda våtrum, tilläggsisolering utan luftspalt och dylikt.
Tack, det var bra att höra! Känns inte som mycket har gjorts överhuvudtaget. Takpannorna ser nya ut och skorsten och fasad ser förvånansvärt fint ut
 
Vi vill ha bilder!😊
 
  • Gilla
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser väl bra ut, det är ju en källare, och verkar fungera som en sådan. Det är inte boyta, och ska inte heller vara.

Ett hus byggt 1929 hade inte stått upp idag om det hade varit ett fuskbygge. Det du kan vara observant på är sentida klant-renoveringar, såna kan bli bekymmer. Jag tänker på fuskbyggda våtrum, tilläggsisolering utan luftspalt och dylikt.
Tack, det var bra att höra! Känns inte som mycket har gjorts överhuvudtaget. Takpannorna ser nya ut och skorsten och fasad ser förvånansvärt fint ut
S Staffan-N skrev:
Se till att det finns besiktningsklausul och gör en grundlig besiktning med en byggnadsingenjör. :)
Nja, det det som är problemet. De har en friskrivningsklausul. En äldre person äger det och har inte bott där på ett halvår
 
yonna yonna skrev:
Vi vill ha bilder!😊
Skickar så fort jag varit där! Ska fota alla skumma saker jag ser😊
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ser väl relativt bra ut. Att ta med sig en duktig byggnadskille som sällskap är den bästa investeringen TS kan göra. Det viktigaste har redan nämnts i tråden. Allt som har ändrats efter husbygget på -20talet bör granskats. Acceptera tidens tand. Kolla noga det (förmodligen) senare byggda badrummet.

Köpte själv sådant hus - räkna med full sysselsättning de närmaste 20 åren - roligt, inspirerande jobb om man tar hänsyn till husets själ och material.

För mig: mitt livs bästa köp som gjorde att jag efter 20 års underhåll kunde bygga mitt drömhus😉.
Underbart! Ja, det är så jag tänker. Perfekt sysselsättning när barnen är stora!
 
K Klass0n skrev:
Vad är det för spännande öppning till höger på bild 1?

Tycker den ser lite skum ut. Om någon verkligen bilat ner väggen borde man kunna få en uppfattning om hur mkt armering som finns i väggen.
Bra fråga! Visst ser det skumt ut. Menar du om frågan är om det typ rasat eller om någon bilat upp och i så fall varför? Jag ska se om jag ser någon armering, men det borde jag göra tycker jag.
 
Byggtok Byggtok skrev:
Underbart! Ja, det är så jag tänker. Perfekt sysselsättning när barnen är stora!
Vill bara vara tydlig med följande: Det viktigaste är att TS tycker om huset SOM DET ÄR IDAG med uppfräshning och underhåll. Har TS tankar om att ändra rumsindelning, bygga om, modernisera till 2000talet och göra drastiska ändringar bör TS tänka till. Då kan det bli ett mycket dyrt hus som dessutom förlorar sin identitet. Gamla hus som stått i 100 år är välbyggda. Man kommer mycket långt med att renovera och vårda.

Har tyvärr sett alltför många liknande hus som blivit förstörda.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 14 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Bra fråga! Visst ser det skumt ut. Menar du om frågan är om det typ rasat eller om någon bilat upp och i så fall varför? Jag ska se om jag ser någon armering, men det borde jag göra tycker jag.
Nej rasat tror jag inte det gjort och jag tycker man anar en skyffel innanför.

Men det ser spännande ut och borde vara ett enkelt sätt att få info om hur väl armerad väggen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.