C
S SonnyListon skrev:
Åh herregud. Hoppas den ryker eller decimeras i utredningen som görs.
Om du tänker på skattemiljonerna så har de tvärtom anslagits mer pengar i och med öppen data-direktivet.
 
  • Ledsen
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
O oliva skrev:
Just det och grannen han håller sig aldrig till sanningen. Han har nu lurat i sin fru att det behövdes inte ens bygglov när man byggde på 1990-talet och hon tror på honom.
Den typer av personer är svårt att diskutera med ja. Ibland kanske de inte ens ljuger utan tror verkligen att det är på ett visst sätt. Lättast är att hålla sig borta från sådana individer helt, men går det inte är det lika bra att vara tydlig direkt. Anmäl direkt när han tar sig friheter på din mark, inte vänta många år.
O oliva skrev:
Det är svårt att ens ha en diskussion med dessa människor om någonting för de förstår inget. De vet inte vad bygglov är. De söker inte bygglov för något. År 2018 skrev jag till kommunen och frågade vad de sökt bygglov på sen de flyttade dit 1993 och svaret var "ingenting". De har hur mycket byggen som helst, typ 11st, inklusive svartbyggen vid vattnet som inte blev preskriberade.
Hände det något alls med det? Blev det en anmälan eller var det bara "vilka bygglov har de sökt?" svar "inget". och sen blev det inget mer? Hade du svarat "Konstigt, de har byggt 11 nya bygglovspliktiga saker sen de flyttade in, varav några vid vattnet" så borde det dragit igång en utredning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hände det något alls med det? Blev det en anmälan eller var det bara "vilka bygglov har de sökt?" svar "inget". och sen blev det inget mer? Hade du svarat "Konstigt, de har byggt 11 nya bygglovspliktiga saker sen de flyttade in, varav några vid vattnet" så borde det dragit igång en utredning.
Jag skrev redan 2011 eller 12 och frågade om garaget över tomtgräns men det var ju preskriberat så bara att glömma tydligen och inget hände. Sen gick det några år, och han fortsatte bygga och jag kom på (kan ju inte anklaga mig för att vara snabbtänkt) att det är ju konstigt att jag aldrig får lämna grannhörande när jag är närmaste granne och han smäller upp hus efter hus. Så skrev igen 2018 och frågade om vilka bygglov han sökt och fick svaret "ingenting" och först då gjorde de platsbesök. Nu är ju grannen rik som ett troll (köpte just grannfastigheten för 1,9miljoner och det är bara 3000kvm) så han borde ta det som en man och inte bli sur på mig. Men sen tog det ytterligare några år och först nu 2023-i juni, har de tagit beslut, men då var ju allting nästan preskriberat förutom 3 byggnader. Den ena flyttade han igen, den andra rev han ned taket på och den tredje har han också flyttat runt på fastigheten så han slipper väl betala nåt. Vissa saker drog han vidare till miljödomstolen som bryggan eftersom strandskyddsdispensen (som söktes i efterhand) överklagades av länsstyrelsen och grannen påstod att den alltid varit där, men länsstyrelsen sa den syns inte på gamla kartor. Bryggan fick han tydligen bygglov på i efterhand för den är inte med i listan jag bifogar.
 
  • Dokument som listar byggnationer med årtal, diskussion om byggnadsregler och bygglov enligt svensk lagstiftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Om man ska återgå till ämnet har jag hittat en nyare karta, där tjorvet i mitten är mitt huvudbry. Det står ju några siffor där som 10.4 så kanske LM kan med hjälp av det där hitta till rätt ställe för att sätta gränsrör. Är det någon som tycker denna karta var bra eller? Finns det hopp? Jag har alltså tagit skärmdump på det som gäller mig. De kanske finns nån annan punkt på kartan som de kan utgå ifrån.
 
  • Äldre karta eller ritning med markerade tomter, byggnader och måttenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O oliva skrev:
[...] Någon borde göra en reality show med denna gubbe. Måste va skönt gå igenom livet och inte behöva förhålla sig till några regler. [...]
Du kan nog räkna med att själv få en prominent roll i den reality showen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag förstår tråden rätt hävdar du att grannen uppsåtligen avlägsnat gällande gränsmärke. Detta förfarande torde vara brottsligt. Hur stora möjligheterna det i verkligheten är att få grannen fälld för detta vågar jag inte gissa, men skulle han fällas för brottet borde det var lättar att få grannen att stå för kostnaderna för återställande av gränsmärket.

Om detta är min lekmannamässiga utopiska och naiva tro, eller en reell och framkomlig väg, kanske @Falckman vet bättre, om han nu fortfarande finner det meningsfyllt att försöka hjälpa dig.
Är det något som står på din sida så är det väl bara att flytta det. Det hade jag gjort. Har du ingen traktor med skopa ? Snabbt gjort
 
Aajnor Aajnor skrev:
Är det något som står på din sida så är det väl bara att flytta det. Det hade jag gjort. Har du ingen traktor med skopa ? Snabbt gjort
Lite oklart varför du citerar mig. Inget står på min sida och dessutom saknar jag tyvärr traktor. 😉

Antar att du egentligen talar till TS, eller?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lite oklart varför du citerar mig. Inget står på min sida och dessutom saknar jag tyvärr traktor. 😉

Antar att du egentligen talar till TS, eller?
Absolut skulle det va så. 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Är det något som står på din sida så är det väl bara att flytta det. Det hade jag gjort. Har du ingen traktor med skopa ? Snabbt gjort
Menar du att jag ska riva planket med min traktor? Det törs jag inte.
 
O oliva skrev:
Menar du att jag ska riva planket med min traktor? Det törs jag inte.
Nej, du ska försöka vara den smartaste av er två. Frågan är egentligen om en ny gränsutsättning kommer hjälp dig något alls?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Om man ska återgå till ämnet har jag hittat en nyare karta, där tjorvet i mitten är mitt huvudbry. Det står ju några siffor där som 10.4 så kanske LM kan med hjälp av det där hitta till rätt ställe för att sätta gränsrör. Är det någon som tycker denna karta var bra eller? Finns det hopp? Jag har alltså tagit skärmdump på det som gäller mig. De kanske finns nån annan punkt på kartan som de kan utgå ifrån.
Cirklarna med punkter i brukar vara stompunkter och mha dessa är sen gränspunkterna bestämda.

Om du redan har två moderna inmätta gränspunkter så måste det vara en lätt match att mäta in din saknade gränspunkt. Har du kollat vad en mätfirma tar för att märka ut den? Då ser du vad som ligger, och inte ligger, på din fastighet och kan besluta om nästa steg utifrån det. Dessutom kanske en sådan utsättning räcker för att begära handräckning hos Kronofogden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
H Henkepen skrev:
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂
Att ta bort en gränsmarkering är ett brott som kan medföra fängelse.
Föreslår du att grannen skulle föredra fängelse?
 
vcx vcx skrev:
Cirklarna med punkter i brukar vara stompunkter och mha dessa är sen gränspunkterna bestämda.

Om du redan har två moderna inmätta gränspunkter så måste det vara en lätt match att mäta in din saknade gränspunkt. Har du kollat vad en mätfirma tar för att märka ut den? Då ser du vad som ligger, och inte ligger, på din fastighet och kan besluta om nästa steg utifrån det. Dessutom kanske en sådan utsättning räcker för att begära handräckning hos Kronofogden.
Ja, det var synd att han byggt precis i det där gyttret av punkter. Mitt i vägen dessutom.
Jag tror inte jag har två moderna gränsrör på min fastighet i närheten av dessa punkter som har suttit länge. Jag har några gränsrör 300 meter längre bort på fastigheten som jag tror suttit där länge, och så kanske man kan utgå från nån av grannes rör?
Vet du vad siffrorna betyder? I en fyrkant i gyttret står 0.0 sen står det 10.4 till vänster, är det 10,4 meter dit?
Nere vid sjön står det 199, och mäter man på hitta.se är det ungefär 200m till sjön så det kan stämma om man utgår från punkten 00 vid hundgården. Men det sitter inget gränsrör vid sjön heller.
 
  • Gammal karta, handritad, detaljerad, marker och linjer, några färger, äldre skrivstil, siffror och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henkepen skrev:
Så jag kan alltså tvinga på min granne en faktura på 15k?
Rimligare vore väl att grannen får betala hela fakturan, då det är olagligt att ta bort gränsmarkeringar?
 
  • Gilla
Bagarns28
  • Laddar…
O oliva skrev:
Nu har jag faktiskt fått svar från LM om att gränsen sannolikt måste fastighetbestämmas. Och det står precis vad jag befarade att kostnaderna inte går säga i förväg utan de debiterar per timme. Tyvärr är jag ju inte gjord av pengar. Borde man inte i förväg kunna få reda på om avgiften ska delas på 2 eller om jag ska betala allting? Det vore ju bra om någon som varit med om samma situation kunde säga vad de fick betala. Det kan väl inte bara vara jag i det här landet som vill ha ned ett rör i marken där grannen gjutit platta. Jag undrar om det är så som nån skrev att de inte ens vill förstöra hans platta för att få ned röret.
Var tydlig med att det är grannen som flyttat på stenen som utgjorde gränsmarkring!
Det ökar chansen för att grannen får betala hela eller större delen av fakturan.

Och nej, de använder verkligen inte Hitta.se för att sätta ut gränserna, de kollar i de gamla arkiven som finns digitaliserade, det är de som gäller, och det är för att de går tillbaka till ursprungshandlingarna och mäter ut den saknade punkten utifrån det som står där som det kostar så mycket.

Att ditt fårstängsel sedan mer än 10 år tillbaka sitter en bit in på hans mark kommer inte att påverka något.
 
  • Gilla
Bagarns28 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.