E Edlunn skrev:
Vadå räknare? Det var det här som gällde på gymnasiet:

[bild]
Den naturliga förlängningen av en ingeniörs främre extremiteter.
 
ullberg ullberg skrev:
HP är the paragon of calculators, den taktila känslan är helt oslagbar, svårt att förstå hur man kan leva med rasslet när man drar över tangenterna på de Casio el TI som var alternativen på min tid (även om jag tror det fallerat lite för HP i närtid)

Min HP48 som bortsett från en repa i aluminium(!)ramen är i skick som ny ett par decennier senare och sannolikt kommer överleva mig…
[bild]

Men även om jag tar denna över samtida TI/Casio alla dar i veckan måste jag erkänna att det nog redan då var en lite gammal teknik, rätt slö jämfört med de andra, inte minst i grafrendering…

…spelar ingen roll med den grymma känslan - samt då givetvis: RPN FTW!

/U
Båda mina HP48 har gått till miniräknarhimlen, men HP var schyssta och släppte programvaran i dem fri, så jag kör fortfarande en emulerad HP48 på mina telefoner (Droid48) och datorer (Emu48) som min miniräknare.

Bästa räknaren någonsin (trots några buggar, tex i deras C till F-konvertering, och att dess slumptal var måttligt slumpmässiga).
 
Vad jag minns så var HP 28C/S den första (HP) miniräknaren med RPL?
Bara därför innehar den ju ett visst kultvärde tycker jag.
RPL=Reverse Polish Lisp, en vidareutveckling av RPN.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Körde själv med en HP 32S i gymnasiet.
Största fördelen med RPN var väl att jag var ensam om det, så jag fick ha den i fred från klåfingriga klasskamrater..
 
  • HP 32S vetenskaplig räknare, knappsats, LCD-skärm, RPN-märkning, svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S SCB skrev:
Körde själv med en HP 32S i gymnasiet.
Största fördelen med RPN var väl att jag var ensam om det, så jag fick ha den i fred från klåfingriga klasskamrater..
Ungdomar 😉
 
F
E Edlunn skrev:
Vadå räknare? Det var det här som gällde på gymnasiet:

[bild]
Riktiga grejor..
 
Happy 30th anniversary to THE X-FILES! The pilot episode aired Sept 10th, 1993 😱

Två personer i ett kontor pratar; kvinnan presenterar sig själv och sitt uppdrag till mannen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 12 till
  • Laddar…
Jonas Persson
När avsnitten sändes sjönk antalet uppkopplingar till modempoolerna.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det har pratats om räknestickan ovan. Jag är så gammal att när jag gick i skolan så hade vi faktiskt en klassuppsättning av hyfsat stora räknestickor, och jag vill minnas att det fanns en meterstor som sattes upp framför "svarta tavlan".

Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den? För mina små behov tycker jag faktiskt att det är enklare och pålitligare att använda ett manuellt skjutmått än ett modernt digitalt.

Undrar förresten var jag lärde mig använda och läsa av nonieskalan? Kan det ha varit i metallslöjden i skolan, eller var det något jag lärde mig själv (läste mig till) senare?
 
  • Digital skjutmått visar mätning, 29,25 millimeter, precision, måttverktyg, vit bakgrund, mätutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Skulle sagt det också: Jag är så ung så alla förstod att räknestickans dagar var räknade. Framtiden tillhörde miniräknare av olika slag.

Minns också att det då (början på 1970-talet) var diskussioner om miniräknare skulle få användas på matteproven. Vill också minnas att på åtminstone något av matteproven ingick frågor om just räknestickan och dess användning.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte minnas att detta togs upp i grundskolan. Gick fyraårig teknisk och då hade vi i en termin typ dubbellektioner i verkstad då vi fick första kontakterna med metall svarvning/fräsning mm och jag tror det var här olika typer av mätningar och verktyg kom fram. Den andra terminen var det bygg och svets.
 
H Hetlund skrev:
Det har pratats om räknestickan ovan. Jag är så gammal att när jag gick i skolan så hade vi faktiskt en klassuppsättning av hyfsat stora räknestickor, och jag vill minnas att det fanns en meterstor som sattes upp framför "svarta tavlan".

Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den? För mina små behov tycker jag faktiskt att det är enklare och pålitligare att använda ett manuellt skjutmått än ett modernt digitalt.

Undrar förresten var jag lärde mig använda och läsa av nonieskalan? Kan det ha varit i metallslöjden i skolan, eller var det något jag lärde mig själv (läste mig till) senare?
Japp. Jag använder den ofta, och föredrar som du den i många sammanhang. Hellre ett manuellt skjutmått än ett rappligt digitalt. Det ett manuellt skjutmått fungerar alltid. Ja, förutom det faktum att det är oanvändbart om jag glömt läsglasögonen... ;) (Är det fö någon som kommer ihåg hur praktiskt det var när man såg allt perfekt? Appropå saker vi glömt. ;))

Men jag fick inte lära mig att använda dem i grundskolan, det är jag rimligt säker på. Kommer inte ens ihåg om det gjordes i gymnasiet teknisk linje under "praktik i skolverkstad" men antar det. (Där fick jag iaf använda mikrometer för första gången minns jag.) Min far hade redan lärt mig skjutmåttet vid det laget, så jag lade inte den formella undervisningen på minnet.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men jag fick inte lära mig att använda dem i grundskolan, det är jag rimligt säker på.
Jag hade nog lärt mig det "privat" innan men jag är tämligen säker att det ingick i ämnet fysik på högstadiet. Alltså någon gång i årskurs sju till nio. Även hantering och avläsning av mikrometerskruv ingick som jag minns det.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jag gick i grundskola 1978-1987 och gymnasium 1987-1991 och fick lära mig nonieskalan på tekniklektionerna i högstadiet.
Räknestickan plockades fram som kuriositet både på högstadiet och gymnasiet men det hölls ingen regelrätt utbildning på den.
 
C
H Hetlund skrev:
Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den?
Så klart, det är ju en väsentlig del av skalan. Men när man med åren inte ens ser att läsa av mm-skalan, då är man tacksam för att det finns digitala mått 😄
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.