F Falckman skrev:
TS har ju enligt egen utsago stängslat på sin grannes mark.
Ja, det är några kvadratmeter av min hage som är på deras mark men det kan jag ta bort. Fast risken är att grannen hinner före för de har redan rivit bort ganska mycket av mitt stängsel redan. Hagen har varit där i 10 år och de har inte klagat, förrän jag nu inte gick med på markbytet. I utbyte skulle jag få dessa kvadratmeter som jag redan stängslat in.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
H
O oliva skrev:
Ja, det är några kvadratmeter av min hage som är på deras mark men det kan jag ta bort. Fast risken är att grannen hinner före för de har redan rivit bort ganska mycket av mitt stängsel redan. Hagen har varit där i 10 år och de har inte klagat, förrän jag nu inte gick med på markbytet. I utbyte skulle jag få dessa kvadratmeter som jag redan stängslat in.
Har inte hunnit att läsa alla inlägg i tråden. Ring Lantmäteriet och fråga vad det kostar att sätta ner ett gränsrör. Det är säkert olika i olika kommuner, här de tar timpenning från kontoret och tillbaka, för att slå ner ett gränsrör ca 1800,00/st. Det blir annat om de måste mäta ut koordinater. Kontrollroller med Lantmäteriet om det finns koordinater framtagna för din tomt. Många grävare har utrustning i sina fordon som kan ta ut rätt punkt om de har koordinaterna. Så känner du någon grävare i närheten?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Hade jag varit du hade jag ringt LM och förklarat att grannen flyttat på gränsrör och att du vill ha nya i marken, av just de anledningar du sagt. Access till fastighet, Köra ut virke och förvara ensilage. Jag skulle inte nämna bråket, det är onödigt. Och så skulle jag förhöra mig om kostnaden och hur den skall fördelas.
Ja, jag har slängt iväg ett mail och frågat om det är fastighetsbestämning eller gränsutmärkning som behövs och vad det kostar och vem som betalar. Om man anlitar snickare kan man få offert men med LM kan det väl bli hur dyrt som helst.
 
H HEM2121 skrev:
Har inte hunnit att läsa alla inlägg i tråden. Ring Lantmäteriet och fråga vad det kostar att sätta ner ett gränsrör. Det är säkert olika i olika kommuner, här de tar timpenning från kontoret och tillbaka, för att slå ner ett gränsrör ca 1800,00/st. Det blir annat om de måste mäta ut koordinater. Kontrollroller med Lantmäteriet om det finns koordinater framtagna för din tomt. Många grävare har utrustning i sina fordon som kan ta ut rätt punkt om de har koordinaterna. Så känner du någon grävare i närheten?
Det finns ju inga koordinater för den här punkten. De enda som finns är nåt från 1920 där det står hur stor gränsstenen är. Den stenen har ju grannen kastat bort när han byggde garage och gjöt plattan. Det finns andra rör mellan fastigheterna som kom dit i början av 2000-talet, och just här i garaget måste de ju hoppat över för de visste väl inte hur de skulle göra. Garaget och hundgård byggdes 1994. Lantmäteriet kommer alltså börja gräva i gamla kartor från 1700-talet för att se hur gränserna gick och om det finns något att gå på. Just min fastighet bildades med nuvarande gränser år 1832 men det vet ju inte lantmäteriet. De ska ju gräva i gamla arkiv. För min del kan de lika gärna bara kolla på hitta.se och sätta ned röret där det ska vara enligt den kartan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
O oliva skrev:
Det finns ju inga koordinater för den här punkten. De enda som finns är nåt från 1920 där det står hur stor gränsstenen är. Den stenen har ju grannen kastat bort när han byggde garage och gjöt plattan. Det finns andra rör mellan fastigheterna som kom dit i början av 2000-talet, och just här i garaget måste de ju hoppat över för de visste väl inte hur de skulle göra. Garaget och hundgård byggdes 1994. Lantmäteriet kommer alltså börja gräva i gamla kartor från 1700-talet för att se hur gränserna gick och om det finns något att gå på. Just min fastighet bildades med nuvarande gränser år 1832 men det vet ju inte lantmäteriet. De ska ju gräva i gamla arkiv. För min del kan de lika gärna bara kolla på hitta.se och sätta ned röret där det ska vara enligt den kartan.
Ja, då förstår jag. Inte så enkelt med andra ord. Har grannen tagit bort gränsmarkeringen så är det grannen ansvar att återställa markeringen på rätt plats. Man har inget för att vara för snäll, grannen har inte heller visat någon större hänsyn och respekt mot dig vad jag har förstått.
 
  • Gilla
Bagarns28 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
O oliva skrev:
För min del kan de lika gärna bara kolla på hitta.se och sätta ned röret där det ska vara enligt den kartan.
Även om det skulle innebära att du förlorar mark?
 
O oliva skrev:
Nej, jag har inget intresse av att byta mark. Jag vill inte behöva ta helikopter till min fastighet. Mitt fårstängsel har hamnat där det är för att jag satte upp det för 10 år sen vid gränsen till hans eget stängsel eftersom det var synd med flera kvadratmeter som ingen betar. Mitt stängsel kan jag ta bort på en eftermiddag. Men du missar ju lite av poängen. Eftersom jag inte går med på markbytet blev det väldigt bråttom från deras sida att ta bort den del av mitt stängsel som är på deras tomt, men de tänker aldrig ta bort sin hundgård, eftersom det inte finns gränsrör. Är det logiskt? Vad är det för regel som jag inte ska bryta men som du tror jag tänker bryta? Om jag får ned ett gränsrör i marken bör jag eller hellre grannen, ta bort planket. Det vore väl bättre de tar bort planket innan LM kommer och gör platsbesök
Det är lätt ordnat med ett servitut ifall du har ett intresse av att lösa situationen, nu saknar du ju det och därför är vidare diskussion på det temat meningslöst. Du äger (än så länge) marken och gör givetvis som du vill. Dina anledningar till varför du gör som du vill är dina egna, du behöver inte försöka övertala mig om det rimliga i ditt agerande.

Jag diskuterar inte logik just nu, jag diskuterar juridik och då kan vi konstatera att du bryter mot lagen. Jag skulle hävda att det rör sig om egenmäktigt förfarande att ta din grannes fasta egendom i anspråk utan lov, jämför med 8:8 BrB. Detta oaktat hur många kvadratmeter det rör sig om eller varför du anser dig ha rätt att kränka din grannes äganderätt. Nej du borde inte röra planket över huvud taget, det är först en fråga om fastighetsbestämning och sedan en fråga för kronofogden att avlägsna de byggnader som eventuellt uppförts på din fastighet. Du bör inte göra någon ting förens lantmäteriet meddelat ett beslut som vunnit laga kraft.
O oliva skrev:
Ja, det är några kvadratmeter av min hage som är på deras mark men det kan jag ta bort. Fast risken är att grannen hinner före för de har redan rivit bort ganska mycket av mitt stängsel redan. Hagen har varit där i 10 år och de har inte klagat, förrän jag nu inte gick med på markbytet. I utbyte skulle jag få dessa kvadratmeter som jag redan stängslat in.
Ja det är alltså fel och brottsligt, du bör upphöra med att kränka din grannes äganderätt. Att du i tio års tid utan lov nyttjat din grannes fasta egendom betyder bara att du gjort fel tio år i rad.
Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?
O oliva skrev:
De ska ju gräva i gamla arkiv. För min del kan de lika gärna bara kolla på hitta.se och sätta ned röret där det ska vara enligt den kartan.
Med den här inställningen avråder jag dig starkt från att söka en fastighetsbestämning. De gränser som finns på hitta.se behöver inte nödvändigtvis ha särskilt mycket att göra med den faktiska fastighetsgränsens läge, är du inte intresserad av att lantmäteriet ska gräva i gamla akter bör du inte ansöka om fastighetsbestämning. Vill du bara bråka med grannen finns långt effektivare och billigare vägar för att nå framgång. Risken nu är att så väl du som grannen får betala en massa pengar för ett arbete du (och mest troligt även grannen) finner onödigt och att det enda ni lyckas med är att bli än mer osams, samt fattigare...
H HEM2121 skrev:
Ja, då förstår jag. Inte så enkelt med andra ord. Har grannen tagit bort gränsmarkeringen så är det grannen ansvar att återställa markeringen på rätt plats. Man har inget för att vara för snäll, grannen har inte heller visat någon större hänsyn och respekt mot dig vad jag har förstått.
Nej det är lantmäteriets ansvar, ingen annan part får markera fastighetsgränser i Sverige. Om grannen agerat med uppsåt eller så pass vårdslöst att skadeståndsansvar finns enligt 2:1 skadeståndslagen är det grannens ansvar att betala för lantmäteriets arbete, men alltså per definition aldrig grannens ansvar att återställa något gränsmärke. Faktum är att det till och med är olagligt om grannen skulle försöka återställa gränsmärket, jämför med 14:9 BrB.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det är lätt ordnat med ett servitut ifall du har ett intresse av att lösa situationen, nu saknar du ju det och därför är vidare diskussion på det temat meningslöst. Du äger (än så länge) marken och gör givetvis som du vill. Dina anledningar till varför du gör som du vill är dina egna, du behöver inte försöka övertala mig om det rimliga i ditt agerande.

Jag diskuterar inte logik just nu, jag diskuterar juridik och då kan vi konstatera att du bryter mot lagen. Jag skulle hävda att det rör sig om egenmäktigt förfarande att ta din grannes fasta egendom i anspråk utan lov, jämför med 8:8 BrB. Detta oaktat hur många kvadratmeter det rör sig om eller varför du anser dig ha rätt att kränka din grannes äganderätt. Nej du borde inte röra planket över huvud taget, det är först en fråga om fastighetsbestämning och sedan en fråga för kronofogden att avlägsna de byggnader som eventuellt uppförts på din fastighet. Du bör inte göra någon ting förens lantmäteriet meddelat ett beslut som vunnit laga kraft.

Ja det är alltså fel och brottsligt, du bör upphöra med att kränka din grannes äganderätt. Att du i tio års tid utan lov nyttjat din grannes fasta egendom betyder bara att du gjort fel tio år i rad.
Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?

Med den här inställningen avråder jag dig starkt från att söka en fastighetsbestämning. De gränser som finns på hitta.se behöver inte nödvändigtvis ha särskilt mycket att göra med den faktiska fastighetsgränsen läge, är du inte intresserad av att lantmäteriet ska gräva i gamla akter bör du inte ansöka om fastighetsbestämning. Vill du bara bråka med grannen finns långt effektivare och billigare vägar för att nå framgång. Risken nu är att så väl du som grannen får betala en massa pengar för ett arbete du (och mest troligt även grannen) finner onödigt och att det enda ni lyckas med är att bli än mer osams, samt fattigare...

Nej det är lantmäteriets ansvar, ingen annan part får markera fastighetsgränser i Sverige. Om grannen agerat med uppsåt eller så pass vårdslöst att skadeståndsansvar finns enligt 2:1 skadeståndslagen är det grannens ansvar att betala för lantmäteriets arbete, men alltså per definition aldrig grannens ansvar att återställa något gränsmärke. Faktum är att det till och med är olagligt om grannen skulle försöka återställa gränsmärket, jämför med 14:9 BrB.
Tråkig ton. Vad är ditt problem?
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Tråkig ton. Vad är ditt problem?
Problem? Och vem har tråkig ton? Jag läser en saklig och såvitt jag kan bedöma korrekt beskrivning av rättsläget skrivet av en, som jag av erfarenhet vet, kunnig skribent.

Önskar du glad och lättsam skönlitteratur är det nog inte på juridikforumet hos Byggahus du ska leta!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Tråkig ton. Vad är ditt problem?
Din åsikt om min ton intresserar mig inte...
Hade du något konkret att tillföra tråden istället för meningslösa tips om att kontakta LM i brist på faktiskt kunskap i ämnet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
F Falckman skrev:
Det är lätt ordnat med ett servitut ifall du har ett intresse av att lösa situationen, nu saknar du ju det och därför är vidare diskussion på det temat meningslöst. Du äger (än så länge) marken och gör givetvis som du vill. Dina anledningar till varför du gör som du vill är dina egna, du behöver inte försöka övertala mig om det rimliga i ditt agerande.

Jag diskuterar inte logik just nu, jag diskuterar juridik och då kan vi konstatera att du bryter mot lagen. Jag skulle hävda att det rör sig om egenmäktigt förfarande att ta din grannes fasta egendom i anspråk utan lov, jämför med 8:8 BrB. Detta oaktat hur många kvadratmeter det rör sig om eller varför du anser dig ha rätt att kränka din grannes äganderätt. Nej du borde inte röra planket över huvud taget, det är först en fråga om fastighetsbestämning och sedan en fråga för kronofogden att avlägsna de byggnader som eventuellt uppförts på din fastighet. Du bör inte göra någon ting förens lantmäteriet meddelat ett beslut som vunnit laga kraft.

Ja det är alltså fel och brottsligt, du bör upphöra med att kränka din grannes äganderätt. Att du i tio års tid utan lov nyttjat din grannes fasta egendom betyder bara att du gjort fel tio år i rad.
Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?

Med den här inställningen avråder jag dig starkt från att söka en fastighetsbestämning. De gränser som finns på hitta.se behöver inte nödvändigtvis ha särskilt mycket att göra med den faktiska fastighetsgränsens läge, är du inte intresserad av att lantmäteriet ska gräva i gamla akter bör du inte ansöka om fastighetsbestämning. Vill du bara bråka med grannen finns långt effektivare och billigare vägar för att nå framgång. Risken nu är att så väl du som grannen får betala en massa pengar för ett arbete du (och mest troligt även grannen) finner onödigt och att det enda ni lyckas med är att bli än mer osams, samt fattigare...

Nej det är lantmäteriets ansvar, ingen annan part får markera fastighetsgränser i Sverige. Om grannen agerat med uppsåt eller så pass vårdslöst att skadeståndsansvar finns enligt 2:1 skadeståndslagen är det grannens ansvar att betala för lantmäteriets arbete, men alltså per definition aldrig grannens ansvar att återställa något gränsmärke. Faktum är att det till och med är olagligt om grannen skulle försöka återställa gränsmärket, jämför med 14:9 BrB.
Jag menade inte att grannen skulle återställa det fysiskt utan grannen får betala för Lantmäteriets kostnader för att återställa gränsmarkeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag menade inte att grannen skulle återställa det fysiskt utan grannen får betala för Lantmäteriets kostnader för att återställa gränsmarkeringen.
Då missförstod jag dig :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Ja det är alltså fel och brottsligt, du bör upphöra med att kränka din grannes äganderätt. Att du i tio års tid utan lov nyttjat din grannes fasta egendom betyder bara att du gjort fel tio år i rad.
Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?

Vill du bara bråka med grannen finns långt effektivare och billigare vägar för att nå framgång. Risken nu är att så väl du som grannen får betala en massa pengar för ett arbete du (och mest troligt även grannen) finner onödigt och att det enda ni lyckas med är att bli än mer osams, samt fattigare...
Jag tycker du är lite grinig. Jag har betat grannens mark i 10 år så han slipper eftersom det är väldigt fint på min sida stängslet och på hans sida växer mest tistlar och lövuppslag. Men jag kan ta bort mitt stängsel och tänker göra det men då får han ta bort sin hundgård tycker jag.

Varför tycker du att hans förslag är bra? Han försökte få mig att byta bort min infart till gården mot några kvadratmeter betesmark som jag inte ens behöver. Varför skulle jag gå med på det? Vad är det för fördel för mig att gå med på hans förslag? Var ska jag ha mina ensilagebalar? Ska jag ställa dem på de där kvadratmetrarna 100meter bort som jag inte vill ha, som jag ska få i utbyte? Gällande pengar har han hur mycket pengar som helst så han kan faktiskt betala hela förrättningskostnaden själv, vilket han erbjöd i samband med att jag inte fick köra ut virket i januari-juni. För 2 veckor sedan köpte han grannfastigheten på 3000kvm för 1,9 miljoner. Det står inte ens nåt vettigt hus där, utan en sommarstuga från 60-talet. Han kan ju bygga nya garage och hundgårdar där och så kan jag få tillbaka min mark.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Tråkig ton. Vad är ditt problem?
Jag håller med dig om att det är tråkig ton. Som jag tolkar det ska jag helst idag flytta mitt fårnät för det står några meter in på grannens mark. Sen skall jag glömma allting om att sätta dit gränsrör, och låta grannen lägga beslag på min mark så jag inte har någon infart till fastigheten. Då kommer han sätta upp plank i den nya fastighetsgränsen och då tar jag mig inte till min fastighet alls eftersom jag inte får köra från vägsamfälligheten upp på min åker för det fick jag ju nej på i vintras när jag frågade om timmerbilar fick köra där. Det är en remsa mellan vägsamfälligheten och min åker som han äger. I och för sig kan jag sälja både traktorn och personbilen och börja cykla.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Din åsikt om min ton intresserar mig inte...
Hade du något konkret att tillföra tråden istället för meningslösa tips om att kontakta LM i brist på faktiskt kunskap i ämnet?
Nu har jag faktiskt fått svar från LM om att gränsen sannolikt måste fastighetbestämmas. Och det står precis vad jag befarade att kostnaderna inte går säga i förväg utan de debiterar per timme. Tyvärr är jag ju inte gjord av pengar. Borde man inte i förväg kunna få reda på om avgiften ska delas på 2 eller om jag ska betala allting? Det vore ju bra om någon som varit med om samma situation kunde säga vad de fick betala. Det kan väl inte bara vara jag i det här landet som vill ha ned ett rör i marken där grannen gjutit platta. Jag undrar om det är så som nån skrev att de inte ens vill förstöra hans platta för att få ned röret.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.