F Falckman skrev:
Nja... Jag noterar att ett reglerna om fastighetsbestämning och särskild gränsutmärkning har rörts ihop här lite grand. Särskild gränsutmärkning regleras i 14:15-14:16 FBL. Enkelt uttryckt kan man säga att en särskild gränsutmärkning bara kan genomföras om gränsen i fråga är rättsligt entydig (det vill säga det råder ingen juridisk tveksamhet om gränsen sträckning). I sådana fall gäller 14:16 FBL, vilket i normalfallet innebär att sökanden får betala hela förrättningen.

Om gränsen däremot är juridiskt otydlig kan inte en särskild gränsutvisning ske, utan istället måste gränsen fastighetsbestämmas. Vid en fastighetsbestämning är utgångspunkten att kostnaderna fördelas enligt vad som är skäligt. Utgångspunkten då är att alla fastigheter på varje sida gränsen som bestäms har samma nytta av åtgärden varför en likvärdig fördelning av kostnaderna är skälig. Däremot finns ett utrymme för att den som tar initiativ till åtgärden ska stå en större del än övriga berörda. Det innebär att vid en fastighetsbestämning kan sökande utgå från att betala minst hälften (om det bara är två fastigheter som berörs) av förrättningskostnaderna, jämför med 14:10 FBL.

Så för att du ska kunna tvinga på din granne olika fakturor måste till att börja med gränsen vara rättsligt otydlig, efter att gränsen bestämts så är det inte möjligt att ansöka om fastighetsbestämning igen (teoretiskt kan gränsen bli osäker igen genom tidens tand, men du fattar poängen). Det kommer därför inte gå att sätta folk på ruinens brant genom lite okynnesanmälningar, däremot kan man sabba grannsämjan ordentligt genom att bråka om vart mer exakt, fastighetsgränsen går och dessutom få grannen att betala för upp emot hälften av kalaset.

Kortfattat:
1)Särskild gränsutmärkning betalas av sökanden och innebär att en befintlig gräns återmarkeras.
2)Fastighetsbestämning betalas enligt vad som är skäligt vilket som regel innebär att alla fastighet som berörs delar på kostnaderna och innebär att en (juridiskt) osäker gräns blir (juridiskt) fastställd.

Du kan alltså bara lasta över kostnader på din granne om gränserna är osäkra. Som lagen är utformad är det objektivt sett alltid en fördel att en fastighetsgräns bestäms. Det är alltså ur lagstiftarens perspektiv inte möjligt att lägga "onödiga" kostnader på en granne för att jävlas. Att det för allmänheten inte alltid uppfattas så är så att säga inte lagstiftarens problem.

Till att börja med måste du avgöra huruvida du anser att gränsen är oklar och ska bestämmas, då kommer du få betala minst hälften. Eller om du menar på att gränsen är tydlig och bara behöver återmarkeras, då får du betala allt (som regel). Om du menar att din granne varit vårdslös eller förstört gränsmärket via uppsåt kan du dessutom polisanmäla denne för rubbande av gränsmärke samt tvista om skadestånd för de kostnader du fått till följd av hans agerande (vilket exempelvis är de förrättningskostnader lantmäteriet tagit ut av dig för att återställa gränsmärket). Så hur ska man säga, du får så lov att betala om du vill få rätt, har du rätt kommer du genom en långsam process förr eller senare kunna kräva grannen på dina utgifter för att få rätt, men det är en segdragen och riskfylld process utan garantier att det går din väg. Givet att du kan bevisa din historia torde det dock vara så att kommer få rätt i såväl tingsrätt som hos Lantmäteriet.

Men som ett första led kommer du få betala till lantmäteriet om du sätter igång en process. Du kan möjligen få tillbaka pengarna efter en civilrättslig tvist med din granne i allmän domstol. Men lantmäteriet kommer ta betalat av dig, hur mycket och vilken andel av de totala förrättningskostnaderna du krävs på kommer beror på vilken åtgärd du ansöker om och hur komplicerat ärendet är att handlägga.
Tack, tror det är fastighetsbestämning som måste göras. De gamla stenarna var från 1920-talet. Jag har hittat texten där det står hur de ser ut. Den texten finns på LM under rågångsutvisning eller vad det kallades. Min farfars syster var med då men tyvärr är de som var med då döda, så ingen kan peka ut stenarna och nu är de ju bortrivna, åtminstone i detta hörn. Grannen körde lite utpressning i våras och trodde jag skulle gå med på att skänka bort marken så att hans garage står ca 5 meter från nya tomtgränsen men det går jag naturligtvis inte med på för då kan jag inte ta mig till min fastighet för vägen går precis där han vill ha mark. Jag skulle få någon meter längre bort på min fastighet där jag satte fårnätet på fel ställe medvetet. Nu när de inte fick som de ville står de och skriker att jag måste flytta på fårnätet in på min fastighet, och jag svarar att de kan väl flytta på hundgården först. Men då säger de att det behövs inte för det finns inget gränsrör. Då sa jag att jag kan ju dra bort gränsröret då där fårnätet är så är det ingen som vet var gränsen är om det är den logiken de ska använda. Som tack för att jag ska skänka bort mark utanför hundgård och garage skulle de betala hela förrättningen själva. De har till och med mejlat över en karta på vad de vill ha, efter att jag sade nej.
 
  • Teknisk ritning med anteckningar och symboler, troligen el- eller byggschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Tack, tror det är fastighetsbestämning som måste göras. De gamla stenarna var från 1920-talet. Jag har hittat texten där det står hur de ser ut. Den texten finns på LM under rågångsutvisning eller vad det kallades. Min farfars syster var med då men tyvärr är de som var med då döda, så ingen kan peka ut stenarna och nu är de ju bortrivna, åtminstone i detta hörn. Grannen körde lite utpressning i våras och trodde jag skulle gå med på att skänka bort marken så att hans garage står ca 5 meter från nya tomtgränsen men det går jag naturligtvis inte med på för då kan jag inte ta mig till min fastighet för vägen går precis där han vill ha mark. Jag skulle få någon meter längre bort på min fastighet där jag satte fårnätet på fel ställe medvetet. Nu när de inte fick som de ville står de och skriker att jag måste flytta på fårnätet in på min fastighet, och jag svarar att de kan väl flytta på hundgården först. Men då säger de att det behövs inte för det finns inget gränsrör. Då sa jag att jag kan ju dra bort gränsröret då där fårnätet är så är det ingen som vet var gränsen är om det är den logiken de ska använda. Som tack för att jag ska skänka bort mark utanför hundgård och garage skulle de betala hela förrättningen själva. De har till och med mejlat över en karta på vad de vill ha, efter att jag sade nej.
Ja spontant låter det som att gränsen behöver fastighetsbestämmas. Rågångsförrättningar kan man något förenklat beskriva som en slags äldre variant på gränsutvisningar. Men gränserna som behandlades vid en rågångsförrättning hade ett annat ursprung, exempelvis ett laga skifte, en hemmansklyvning eller liknande.

Jag skulle avråda från att flytta gränsrör eller att utan lov nyttja någon annans fasta egendom, det är trots allt brottsligt och har du tänkt involvera myndigheter är det aldrig en fördel att själv bryta mot reglerna. Snarare kan det komma att ligga dig i fatet. Din granne kan exempelvis ansöka om särskild handräckning hos kronofogden för att göra sig av med ditt staket. Däremot blir det svårare för dig att göra samma sak avseende hundgården innan gränsen bestämts, just eftersom den verkar osäker.

Vad gäller fastighetsregleringar så kan det vara värt att beakta att det finns en möjlighet att tvinga till sig din mark mot din vilja. Men en sådan fastighetsreglering ska prövas mot egendomsskyddet, se 2:15 RF. Enkelt uttryckt måste det finnas ett allmänt intresse av att regleringen sker mot ägarens vilja för att det ska vara möjligt att genomföra. Däremot har du kanske en möjlighet att tjäna dig en hacka, hundgården och garaget står redan där, det är inte säkert att det kommer flyttas, även om marken är din, jämför med 3:12 JB. Du kan om du är lite slipad kanske få till en högre ersättning i form av mark och pengar från dina grannar genom att göra ett köp eller överenskommelse om fastighetsreglering istället för att kräva ersättning enligt 3:12 2 st. JB. Dina grannar kan på motsvarande vis hellre betala dig lite mer för att inte riskera att trots reglerna i 3:12 JB behöva riva och/eller flytta delar av deras garage och hundgård.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Hej, vad är det du vill uppnå? Vill du att grannen skall få riva vad hen byggt, att du skall avyttra något så du får en slant? Skall du själv bygga? Eller är det bara något du stör dig på?

För oavsett lär du ju stöka till det med grannsämjan.
 
Fairlane
L lizbeth skrev:
Ja men jag tycker han ska betala hela summan. Det är ju han som rivit bort det eftersom han är både okunnig och oförskämd. Han skulle väl tänkt på det innan han rev bort det? Som straff borde han betala hela summan. Tänk på mig då som blir av med mark bara för grannen anser att det är inte så viktigt med gränser. Jag har ingen lust att betala 30 tusen för ett gränsrör när det är han som rev bort det.
Samma användare två konton?
Två användare, samma fastighet?
Grannen?
Två helt olika ärenden?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Ja spontant låter det som att gränsen behöver fastighetsbestämmas. Rågångsförrättningar kan man något förenklat beskriva som en slags äldre variant på gränsutvisningar. Men gränserna som behandlades vid en rågångsförrättning hade ett annat ursprung, exempelvis ett laga skifte, en hemmansklyvning eller liknande.

Jag skulle avråda från att flytta gränsrör eller att utan lov nyttja någon annans fasta egendom, det är trots allt brottsligt och har du tänkt involvera myndigheter är det aldrig en fördel att själv bryta mot reglerna. Snarare kan det komma att ligga dig i fatet. Din granne kan exempelvis ansöka om särskild handräckning hos kronofogden för att göra sig av med ditt staket. Däremot blir det svårare för dig att göra samma sak avseende hundgården innan gränsen bestämts, just eftersom den verkar osäker.

Vad gäller fastighetsregleringar så kan det vara värt att beakta att det finns en möjlighet att tvinga till sig din mark mot din vilja. Men en sådan fastighetsreglering ska prövas mot egendomsskyddet, se 2:15 RF. Enkelt uttryckt måste det finnas ett allmänt intresse av att regleringen sker mot ägarens vilja för att det ska vara möjligt att genomföra. Däremot har du kanske en möjlighet att tjäna dig en hacka, hundgården och garaget står redan där, det är inte säkert att det kommer flyttas, även om marken är din, jämför med 3:12 JB. Du kan om du är lite slipad kanske få till en högre ersättning i form av mark och pengar från dina grannar genom att göra ett köp eller överenskommelse om fastighetsreglering istället för att kräva ersättning enligt 3:12 2 st. JB. Dina grannar kan på motsvarande vis hellre betala dig lite mer för att inte riskera att trots reglerna i 3:12 JB behöva riva och/eller flytta delar av deras garage och hundgård.
Tja, jag ska inte riva upp några gränsrör men att riva bort planket tänker jag göra ifall jag får som jag vill och ett gränsrör i hans hundgård. En hundgård är ingen byggnad så han kan inte hävda att den skall stå där för då kan jag ju lika gärna bygga en hundgård på hans tomt vilket tar 30min och sen får den stå där? Just nu har jag några meter av mitt fårnät inne på hans fastighet vilket jag tyckte var rimligt arrende för att han har garage och hundgård på min mark. Förresten rev han bort 30 meter av mitt fårnät i våras som jag tyckte stod exakt på tomtgränsen. Jag vill inte ha pengar, jag vill bara ha tillbaka min mark.
 
  • Gilla
Klass0n och 8 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Hej, vad är det du vill uppnå? Vill du att grannen skall få riva vad hen byggt, att du skall avyttra något så du får en slant? Skall du själv bygga? Eller är det bara något du stör dig på?

För oavsett lär du ju stöka till det med grannsämjan.
Grannsämjan är redan bedrövlig. I vintras avverkade jag 100 kubikmeter och den som gjorde det lade det på åkern vid hans garage, det jag missade var att det mellan min åker och vägsamfälligheten ligger en meter eller två som han äger. Är lite svårt att veta då det inte finns gränsrör. Jag avverkade i januari och frågade då om jag får med timmerbil köra över hans remsa men han sa nej och sen kom han med förslaget om att jag måste skänka bort min mark utanför hans garage för att få köra ut virket. Jag fick då ställa mig med min traktor och flytta virket längre in på min fastighet där timmerbilen kunde hämta utan att köra över hans remsa,(som tidigare ägdes av mig också för det är en samfällighet som är struken vilket syns på kartan jag lagt upp) vilket tog mig många många timmar samt diesel samt att jag körde sönder åkern i juni. Jag ville köra ut i januari då det var tjäle. Då stod han på sin fastighet och hånskrattade åt att jag fick en massa problem i onödan. Han byggde samtidigt om sin väg och rev bort mitt staket i samma veva, så att jag inte fick köra över hans remsa handlade bara om att jävlas för han hade redan dumpat hur mycket grus som helst där. Han trodde att jag var så desperat att få ut virket där att jag skulle gå med på att skänka honom mark, men då tar jag mig inte till min fastighet överhuvudtaget, vilket antagligen var hans mål.
Så nu vill jag ha ett gränsrör i hans hundgård, så kan jag ställa mina ensilagebalar på den där gjutna plattan som han har byggt på min mark. Det där fula planket (som jag stör mig på) kan man ta bort.
 
  • Gilla
  • Ledsen
fixarmicke och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan ni ta in någon som ni båda känner och respekterar att medla? Det här kan rimligen inte få en lösning om ni båda inte kommer överens om att backa. Båda två. Hur idiotiskt grannen än har betett sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan ni ta in någon som ni båda känner och respekterar att medla? Det här kan rimligen inte få en lösning om ni båda inte kommer överens om att backa. Båda två. Hur idiotiskt grannen än har betett sig.
Nej, nej, det är ju såhär släktfejder börjar. 😁 Man är väl fortfarande osams på landsbygden efter laga skiftet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Tja, jag ska inte riva upp några gränsrör men att riva bort planket tänker jag göra ifall jag får som jag vill och ett gränsrör i hans hundgård. En hundgård är ingen byggnad så han kan inte hävda att den skall stå där för då kan jag ju lika gärna bygga en hundgård på hans tomt vilket tar 30min och sen får den stå där? Just nu har jag några meter av mitt fårnät inne på hans fastighet vilket jag tyckte var rimligt arrende för att han har garage och hundgård på min mark. Förresten rev han bort 30 meter av mitt fårnät i våras som jag tyckte stod exakt på tomtgränsen. Jag vill inte ha pengar, jag vill bara ha tillbaka min mark.
Du gör så klart som du vill, men jag vidhåller att det är mindre klokt att bryta mot reglerna, särskilt med beaktande av magnituden på den konflikt ni verkar ha. Som utgångspunkt är det en fördel att vara den part som alltid har lagen på sin sida. Men som sagt, det är ditt val.

Är du helt ointresserad av pengar så återstår väl egentligen mest att fortsätta konflikten på nuvarande nivå eller eskalera till myndighetsnivå. Eftersom ni bägge verkar ta er en del friheter och inte vara allt för noggranna med att följa gällande rätt skulle jag råda dig att tänka dig för en eller två gånger innan du börjar blanda in myndigheter. Det skulle ju vara jobbigt för dig om det slutar med att du får diverse problem med myndigheter till följd av olika saker du gjort eller inte gjort.

I övrigt tycker jag du ska överväga vad Claes Sörmland skriver i inlägg #22. En sådan här konflikt riskerar i värsta fall att vara direkt kapitalförstörande om ni börjar räkna in alternativkostnader etc. Det verkar ju onekligen som att ni bägge har rationella intressen av att göra vissa markbyten mellan era fastigheter, men att eran konflikt kommer emellan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fast vad har TS gjort som är juridiskt tveksamt? Inget vad jag kan se.

Det är oftast ens fel när två träter.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Fast vad har TS gjort som är juridiskt tveksamt? Inget vad jag kan se.

Det är oftast ens fel när två träter.
TS har ju enligt egen utsago stängslat på sin grannes mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O oliva skrev:
Grannsämjan är redan bedrövlig. I vintras avverkade jag 100 kubikmeter och den som gjorde det lade det på åkern vid hans garage, det jag missade var att det mellan min åker och vägsamfälligheten ligger en meter eller två som han äger. Är lite svårt att veta då det inte finns gränsrör. Jag avverkade i januari och frågade då om jag får med timmerbil köra över hans remsa men han sa nej och sen kom han med förslaget om att jag måste skänka bort min mark utanför hans garage för att få köra ut virket. Jag fick då ställa mig med min traktor och flytta virket längre in på min fastighet där timmerbilen kunde hämta utan att köra över hans remsa,(som tidigare ägdes av mig också för det är en samfällighet som är struken vilket syns på kartan jag lagt upp) vilket tog mig många många timmar samt diesel samt att jag körde sönder åkern i juni. Jag ville köra ut i januari då det var tjäle. Då stod han på sin fastighet och hånskrattade åt att jag fick en massa problem i onödan. Han byggde samtidigt om sin väg och rev bort mitt staket i samma veva, så att jag inte fick köra över hans remsa handlade bara om att jävlas för han hade redan dumpat hur mycket grus som helst där. Han trodde att jag var så desperat att få ut virket där att jag skulle gå med på att skänka honom mark, men då tar jag mig inte till min fastighet överhuvudtaget, vilket antagligen var hans mål.
Så nu vill jag ha ett gränsrör i hans hundgård, så kan jag ställa mina ensilagebalar på den där gjutna plattan som han har byggt på min mark. Det där fula planket (som jag stör mig på) kan man ta bort.
Hade jag varit du hade jag ringt LM och förklarat att grannen flyttat på gränsrör och att du vill ha nya i marken, av just de anledningar du sagt. Access till fastighet, Köra ut virke och förvara ensilage. Jag skulle inte nämna bråket, det är onödigt. Och så skulle jag förhöra mig om kostnaden och hur den skall fördelas.
 
  • Gilla
tensiden och 4 till
  • Laddar…
B
Om det är hundgården som ligger/sticker in på Ts mark, så är det inget stort jobb eller kostnad att flytta den.
 
F Falckman skrev:
Du gör så klart som du vill, men jag vidhåller att det är mindre klokt att bryta mot reglerna, särskilt med beaktande av magnituden på den konflikt ni verkar ha. Som utgångspunkt är det en fördel att vara den part som alltid har lagen på sin sida. Men som sagt, det är ditt val.

Är du helt ointresserad av pengar så återstår väl egentligen mest att fortsätta konflikten på nuvarande nivå eller eskalera till myndighetsnivå. Eftersom ni bägge verkar ta er en del friheter och inte vara allt för noggranna med att följa gällande rätt skulle jag råda dig att tänka dig för en eller två gånger innan du börjar blanda in myndigheter. Det skulle ju vara jobbigt för dig om det slutar med att du får diverse problem med myndigheter till följd av olika saker du gjort eller inte gjort.

I övrigt tycker jag du ska överväga vad Claes Sörmland skriver i inlägg #22. En sådan här konflikt riskerar i värsta fall att vara direkt kapitalförstörande om ni börjar räkna in alternativkostnader etc. Det verkar ju onekligen som att ni bägge har rationella intressen av att göra vissa markbyten mellan era fastigheter, men att eran konflikt kommer emellan.
Nej, jag har inget intresse av att byta mark. Jag vill inte behöva ta helikopter till min fastighet. Mitt fårstängsel har hamnat där det är för att jag satte upp det för 10 år sen vid gränsen till hans eget stängsel eftersom det var synd med flera kvadratmeter som ingen betar. Mitt stängsel kan jag ta bort på en eftermiddag. Men du missar ju lite av poängen. Eftersom jag inte går med på markbytet blev det väldigt bråttom från deras sida att ta bort den del av mitt stängsel som är på deras tomt, men de tänker aldrig ta bort sin hundgård, eftersom det inte finns gränsrör. Är det logiskt? Vad är det för regel som jag inte ska bryta men som du tror jag tänker bryta? Om jag får ned ett gränsrör i marken bör jag eller hellre grannen, ta bort planket. Det vore väl bättre de tar bort planket innan LM kommer och gör platsbesök.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Om det är hundgården som ligger/sticker in på Ts mark, så är det inget stort jobb eller kostnad att flytta den.
Nä precis, själva planket kan man väl ta bort på några timmar med motorsågen. Det är rätt fult, och nära min ytterdörr. Är det jag som är skyldig att måla och hålla det fint på min sida gränsen? Det är ju ett svartbygge. Antar man behöver bygglov egentligen för så höga plank.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.