Att limma fast grenkontakten låter lite sådär. Sätt ett grenkontaktsfäste istället så kan man demontera vid behov.

Alternativt byt ut uttaget mot ett med flera brunnar. Men jag tror att vinkeln på uttagen gör att lösningen med kontakter nedåt är bättre.
 
Jag tänker inte kommentera de olämpliga i de hela. Men måste endå fråga.
Varför klippte du inte bara av grenuttagets kabel vid stickproppen och sen skruvade dit en ny stickpropp efter att du dragit kabeln genom hålet? Istället för att kapa kabeln på mitten och skarva ihop den.
Förutsätter att den befintliga stickproppen hade gjuten kabel. Men en ny lös stockpropp kostar ju inte
många kronor och blir ordentligt inkopplad till skillnad emot att kapa kabeln och tejpa ihop den.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Klipper man kabeln och sätter dit en ny kontakt (istället för att skarva) så kan man också anpassa kabellängden så man slipper en massa ”lös kabel” som måste viras ihop och som ständigt är ivägen.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Åh herregud. Nu har man sett tillräckligt vansinne för resten av året.
Då har du verkligen inte sett mycket. Vad är det egentligen du och andra raljerar över här? Tejpskarven? Hur skarvade man ledare för 100 år sedan? Det finns dock tecken på att den inte är väl utförd i detta fall, och dessutom ska den inte göras alls, dvs man ska inte klippa sladden.
L Liljeros skrev:
Min elektriker nämnde när vi pratade om grenuttag att om man ska hårdra det så är det att definiera som fast installation så fort man sätter fast eller klamrar ett grenuttag eller skarvsladd. Det var mer en anekdot han nämnde så det var inte för att sälja tjänster. Detta är kanske inte så viktigt men om nånting händer kan sånt här ställas på sin spets, och är det nånstans det kanske faktiskt kan göra det så är det i ett badrum.
Det är riktigt. Ett (1) grenuttag är ok. Men flera grenuttag åt olika håll börjar bli tveksamt. Flera grenuttag i serie är ännu mer tveksamt. Så sent som på 90-talet fanns det krav i Svenska föreskrifter att grenuttag inte får ersätta fast förlagda ledningar och uttag. Idag är det tillverkarens anvisningar som gäller...

De är avsedda för tillfälligt bruk under uppsikt. Vid större och längre kedjor av grenuttag ökar risken för varmgång och att säkringen inte ger tillräckligt skydd. Dessutom är det behörighetskrävande att välja placering av ett uttag så fastsatta grenuttag är därför tveksamt. Och är det fastsatt snyggt o prydligt så kommer det troligen också att förbli så.

Jag tycker inte att TS går för långt här med sina två grenuttag avsedda för småförbrukare. Hårtorken är den mest effektstarka, men används kortvarigt under uppsikt. Men man ska alltså inte plugga in tvättmaskinen i ett grenuttag.

A AndiOne skrev:
Varför klippte du inte bara av grenuttagets kabel vid stickproppen och sen skruvade dit en ny stickpropp efter att du dragit kabeln genom hålet?
Som jag skrev i #12 så anses detta inte tillåtet. En skarvsladd bör kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Det finns dock ingen regel som säger så. Det hade gått om TS borrat ett hål där stickproppen går igenom.

R roli skrev:
Klipper man kabeln och sätter dit en ny kontakt (istället för att skarva) så kan man också anpassa kabellängden så man slipper en massa ”lös kabel” som måste viras ihop och som ständigt är ivägen.
Detta är dock en god ide. Men samtidigt börjar det bli tveksamt. Lägger man så mycket möda på arbetet är det nog bättre att bryta mot lagen om behörighet och montera fasta uttag.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom är det behörighetskrävande att välja placering av ett uttag
Är inte detta ett väl svepande påstående? Jag påstår att jag får be min "behörige" elektriker att montera ett nytt eluttag på den plats jag anvisar och om den platsen inte är olämplig av någon anledning kan elektrikern montera uttaget på den platsen utan att någon av oss gör något fel.
 
Nej det tycker jag inte. Att det är behörighetskrävande att välja placeringen av ett uttag innebär att det kräver lite mer kunskaper än att skruva ihop ett en skarvsladd. Det finns regler för placeringen, speciellt i badrum. Vem som helst får alltså inte slänga upp uttag godtyckligt på väggen. Och det bör rimligen även gälla grenuttag, men tyvärr når inte reglerna så långt.

Men givetvis får du ha önskemål till elektrikern.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skippa hårfönen i badrummet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men givetvis får du ha önskemål till elektrikern.
Jag ser det nog som att jag som anläggningsägare beslutar om var uttaget ska placeras och om det inte finns någon anledning att vända sig emot mitt beslut ska den av mig anlitade elektrikern montera uttaget enligt min beslutade placering.

Om mitt beslut skulle strida mot några regler, exempelvis medföra att uttaget hamnar för nära duschen, ska elektrikern naturligtvis inte installera uttaget utan förklara varför det inte kan göras.

Var hittar du stöd för "att det är behörighetskrävande att välja placeringen av ett uttag"?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem som helst får alltså inte slänga upp uttag godtyckligt på väggen.
Här är vi helt överens och det är inte det jag menar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du stöd för "att det är behörighetskrävande att välja placeringen av ett uttag"?
ELSÄK-FS 2017:2 3 kap, 1 §

Allt tolka min text som man inte får ha önskemål om placeringen är en felaktig tolkning. Kalla det "välja" eller "besluta" om du vill. Det är sedan elinstallationsreglerna som gäller och elfirman som slutligen avgör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ELSÄK-FS 2017:2 3 kap, 1 §
Den paragrafen handlar väl ändå om vilka elinstallationsarbeten en lekman får utföra? Inget i den paragrafen stödjer att ett beslut om placering av ett uttag skulle vara elinstallationsarbete.

Jag påstår att ett elinstallationsarbete är en "praktisk handling" och inte ett beslut om exempelvis en placering av ett eluttag. Det faller på sin egen orimlighet att ett beslut om placering av ett uttag skulle vara ett behörighetskrävande installationsarbete. Det skulle i så fall betyda att jag som lekman begår brott om jag beslutar om var ett uttag placeras. Alldeles oavsett om jag på något sätt kommunicerar mitt beslut till någon och även oavsett om något uttag någonsin installeras där jag beslutat. Så är det inte.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är sedan elinstallationsreglerna som gäller och elfirman som slutligen avgör.
Ja det är väl även det jag har skrivit?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
Det som ingen verkar ha ifrågasatt här är.
Finns jordfelsbrytare till uttaget som är i badrummet?

Är det badrum eller bara toalett?
I Finland bla finns uttag i samtliga badrum, står oftast stora märken att det förbjudet användas då när någon duschar!

Förstår också att det smidigt kunna ha flera saker på laddning. Men sen är det inte heller någon ide ha saker 24/7 på laddning. Man förstör batterierna i slutändan på det som är laddningsbart.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det som ingen verkar ha ifrågasatt här är. Finns jordfelsbrytare till uttaget som är i badrummet?
Jag tror någon gjorde det i #37. 😀
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det som ingen verkar ha ifrågasatt här är.
Finns jordfelsbrytare till uttaget som är i badrummet?

Är det badrum eller bara toalett?
I Finland bla finns uttag i samtliga badrum, står oftast stora märken att det förbjudet användas då när någon duschar!

Förstår också att det smidigt kunna ha flera saker på laddning. Men sen är det inte heller någon ide ha saker 24/7 på laddning. Man förstör batterierna i slutändan på det som är laddningsbart.
Som jag uppfattat tråden, så har TS sedan tidigare ett uttag i badrummet. Och frågan gäller det lämpliga i att koppla in sladdar med grenutag i det bef. uttaget. Då förutsätter jag att det bef. uttaget följer regelverket. Och alltså dels är skyddat av jordfelsbrytare, dels sitter på lämpligt avstånd från dusch och badkar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då förutsätter jag att det bef. uttaget följer regelverket. Och alltså dels är skyddat av jordfelsbrytare
Det skulle inte jag förutsätta! Och viktigare än vanligt anser jag det är med JFB då man har dessa "installationer" i sitt badrum...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Okej, och det är inte olagligt att ha grendosan på det sättet, eller farligt? Ja, mina elkunskaper är inte top notch. Jag tar hellre bort grendosan och kör på det som finns där om det är dumt att köra med grendosan. Någon som har en uppskattning på vad det kan kosta för en elektriker att sätta dit några fler uttag?
Små "duttjobb" som detta blir tyvärr inneffektiva och dyra.

Även om det nån liten grej som ska fixas så har det ofta sett ut såhär de gånger jag tagit hem hantverkare för nåt litet:

1. Hanverkare kommer på morgonen och tittar/mäter och skriver shoppinglista
2. Hantverkare åter till Ahlsell för att "hämta grejer" (och passar såklart på att stanna på ahlsells bjud-frukost)
3. Hantverkare kommer tillbaka och fixar installationen på några minuter. Klart!

Mycket liten åtgärd men slutar ändå med ett par timmars jobb på fakturan.
Mitt råd är att först fundera om du har några fler småsaker du behöver få åtgärnade som ni kan köra på samma jobb. Då kan man plötsligt få 4-5 småsaker åtgärdade utan att det faktiskt kostar nämnvärt mycket mer.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.