Du skulle kunna lägga en remsa platonmatta mot husgrunden så håller det fukten borta.
 
  • Gilla
StefanS4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den ska såklart ta hand om vatten både nerifrån och uppifrån, men att leda ner mer vatten än nödvändigt i dräneringen är ju bara onödigt. Kan man leda bort ytvattnet istället blir det ju mindre att dränera bort.
Min gissning är att du överdriver problemet extremt. Hade nog varit bättre och gjort en dränering som räcker till.

Vi andra som inte har samma problem kan fortsätta med våra sätt
 
P Pelle- skrev:
Du skulle kunna lägga en remsa platonmatta mot husgrunden så håller det fukten borta.
Frågan är hur mycket fukt det är där?
Man lägger gruset för att inte ha någon jord som håller fukten.

Men det är inte fel.
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gasolbrännare.
Köp en stor. Finns för 2500kr ungefär inkl frakt och brännare etc. Gör det enkelt.
Den största räcker länge!
Det är roligt också!😄
Jag har sett att de har elektriska, med elkabel, på Lidl för typ 200kr. Sugen på att testa! 😎
 
F Fideliox skrev:
Jag har sett att de har elektriska, med elkabel, på Lidl för typ 200kr. Sugen på att testa! 😎
Gör inte det! Jag har testat, det är skit! Gasol! Största tuben!
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vill bara höja ett varningsensfinger om det är så att katter finns i närheten. Vi hade liknande lösning runt vårat hus och det resulterade i områdets största kattlåda. Det var tydligen perfekt med massa grus som var torrt även om det regnade.

Det är nu borttaget och även katterna utför sina behov någon annanstans.
 
  • Ledsen
Fideliox
  • Laddar…
JanneJanne123
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min gissning är att du överdriver problemet extremt. Hade nog varit bättre och gjort en dränering som räcker till.

Vi andra som inte har samma problem kan fortsätta med våra sätt
Beror på vilken dräneringsmetod du använder, men de flesta tillverkare av dränerandet material och lösningar för detta anger i sina monteringsanvisningar att man ska leda bort ytvattnet istället för att att få ner det i dräneringen. Jag brukar följa tillverkarens anvisning, men du är fri att göra precis hur du vill. Ser dock ingen rimlig anledning varför jag skulle medvetet öka fuktbelastningen på källarväggarna för att ytvattnet ska ta den vägen ner till dränröret istället för att leda bort det direkt, men du gör som sagt så som du tycker är bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi har makadam ca 30 cm ut, gräver man ner i den är det frigolit lutande utåt under.
det som ev växer är enkelt att dra bort, sett ut så sen 1992.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi har makadam ca 30 cm ut, gräver man ner i den är det frigolit lutande utåt under.
det som ev växer är enkelt att dra bort, sett ut så sen 1992.
Hur tjockt lager med makadam?
 
P Pelle- skrev:
Hur tjockt lager med makadam?
Typ så här. Handritad skiss av markprofil med jord, platta, frigolit och dränering. Längdmått angivna i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin199mtb och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Typ så här. [bild]
Fin teckning :)
Så uppskattningsvis ca 10cm vid väggen och kanske 20cm tjockt, 30cm längre ut?
 
P Pelle- skrev:
Fin teckning :)
Så uppskattningsvis ca 10cm vid väggen och kanske 20cm tjockt, 30cm längre ut?
Typ ja.
Grävde upp för jag inte fick igenom en ny kabel till garaget, det var då jag fick se hur det såg ut.
Att jorden på dessa 30 år inte gått in i makadamen är en gåta, finns inget mellan.
Duk/kant/sten borde man haft.
 
Vi gjorde något liknande utanför uterummet.
Grävde ca 30cm brett och minst 25 cm djupt. Lade matta och fyllde med 8/16 makadam. Inget har påbörjad växt under 3 år.
 
Isakare Isakare skrev:
Typ så här. [bild]
Använd korrekt frigolit(typ markisolering/inget som binder fukt) för detta.
 
Tänk på att göra remsan minst så bred så att du kan kratta gruset längsmed huset. Har du en 40cm bred kratta vill du inte ha 30cm med grus.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.