H Hildor skrev:
Inte än =/
Det senaste som skett var att vi i somras lämnade in vår lista på över 200 fel som vi hittat på fönsterna (skrapmärken, färgavfall, tryckmärken, dyckerts som syns/sticker ut, hål, kladdiga fogar, felaktigt plåtarbete, gamlar fogrester, glipor etc etc), tingsrätten ville ha en mer specad lista så då fick dom det.
Efter det hörde vår advokat av sig till firmans ombud och frågade en gång till om de kunde tänka sig att förlika någonting men det var inte aktuellt från deras sida 😮
Så nu avvaktar vi ett datum för huvudförhandling i tingsrätten, det har sagts tidigare att man tror detta kommer ske senare i höst, så vi börjar väl närma oss.
Som jag sa i början på tråden betala INTE en spänn
 
  • Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Inte än =/
Det senaste som skett var att vi i somras lämnade in vår lista på över 200 fel som vi hittat på fönsterna (skrapmärken, färgavfall, tryckmärken, dyckerts som syns/sticker ut, hål, kladdiga fogar, felaktigt plåtarbete, gamlar fogrester, glipor etc etc), tingsrätten ville ha en mer specad lista så då fick dom det.
Efter det hörde vår advokat av sig till firmans ombud och frågade en gång till om de kunde tänka sig att förlika någonting men det var inte aktuellt från deras sida 😮
Så nu avvaktar vi ett datum för huvudförhandling i tingsrätten, det har sagts tidigare att man tror detta kommer ske senare i höst, så vi börjar väl närma oss.
Det är så jäkla sjukt. Hur kan man vägra när det är så uppenbart att det är katastrofarbete? De hoppas väl på att ni ska behöva betala hälften eller nåt…

Suck.

Lycka till, och håll oss uppdaterade!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det är så jäkla sjukt. Hur kan man vägra när det är så uppenbart att det är katastrofarbete? De hoppas väl på att ni ska behöva betala hälften eller nåt…

Suck.

Lycka till, och håll oss uppdaterade!
Jag tror det med, vår advokat sa det var vanligt att en del gjorde kassa arbeten och sen hoppades på betalning eller att firmors motpart inte orkade tingsrätt o det skulle bli förlikning så de fick betalt en hel del.
Fast i vårt fall vill dom inte ens förlika så jag fattar faktiskt inte vad dom är ute efter..
Dom har svängt från sida till sida med olika saker att trycka mot oss och det senaste är att dom anser sig ha rätt att komma ut en gång till, de menar att de inte fått chans att göra det (medan vi menar att det har dom visst).
 
  • Gilla
Metalmania och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Inte än =/
Det senaste som skett var att vi i somras lämnade in vår lista på över 200 fel som vi hittat på fönsterna (skrapmärken, färgavfall, tryckmärken, dyckerts som syns/sticker ut, hål, kladdiga fogar, felaktigt plåtarbete, gamlar fogrester, glipor etc etc), tingsrätten ville ha en mer specad lista så då fick dom det.
Efter det hörde vår advokat av sig till firmans ombud och frågade en gång till om de kunde tänka sig att förlika någonting men det var inte aktuellt från deras sida 😮
Så nu avvaktar vi ett datum för huvudförhandling i tingsrätten, det har sagts tidigare att man tror detta kommer ske senare i höst, så vi börjar väl närma oss.
Jag sätter en hunka på att dom kommer med ett förlikningserbjudande innan det hinner bli förhandling 😎
 
  • Älska
Hildor
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag sätter en hunka på att dom kommer med ett förlikningserbjudande innan det hinner bli förhandling 😎
Jag är ytterst tveksam till detta men vi kan ju hoppas att dom vill stryka ett streck över allt detta så vi bara kan säga hej då till varandra och gå åt varsitt håll 😅
De har haft så många chanser att förlika nu och det dom erbjudit är att dra av, om det var 40 000:- vilket är en skymf gentemot hur detta arbetet ser ut. Då skulle en annan firma komma in o göra "det sista". (Fast "det sista" som dom anser det är - är att göra om ALLT och sätta fönsterna korrekt, göra om den dåliga drevningen igen (en 3'e gång) - ja ALLT behöver göras om från grunden igen)
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag är ytterst tveksam till detta men vi kan ju hoppas att dom vill stryka ett streck över allt detta så vi bara kan säga hej då till varandra och gå åt varsitt håll 😅
De har haft så många chanser att förlika nu och det dom erbjudit är att dra av, om det var 40 000:- vilket är en skymf gentemot hur detta arbetet ser ut. Då skulle en annan firma komma in o göra "det sista". (Fast "det sista" som dom anser det är - är att göra om ALLT och sätta fönsterna korrekt, göra om den dåliga drevningen igen (en 3'e gång) - ja ALLT behöver göras om från grunden igen)
Det var väl t.o.m. fel storlek på fönsterna så du ska ju ha nya korrekta fönster också.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det var väl t.o.m. fel storlek på fönsterna så du ska ju ha nya korrekta fönster också.
Ja precis, helt korrekt.
 
H Hildor skrev:
Ja precis, helt korrekt.
Första gången uttrycket ”helt korrekt” kunde användes under hela den här historien… 😂😂
 
  • Haha
  • Gilla
JennieLarsdotter och 4 till
  • Laddar…
Ja då var det dags för nästa etapp på resan. Sammanställa den slutliga bevisningen vi vill ta upp i rätten. I fredags var vi och diskuterade med advokaten vad vi ska skriva/göra - inte så mycket som tur är, det mesta jobbet har vi redan gjort.
Listan med våra över 200 fel - den vitsordade dom 😮, vilket innebär att de håller med om alla de fel vi listat. De kommer gå "all in" på att vi inte har låtit dom avhjälpa felen (trots att de fått sina brukliga 2 försök, 3 om man räknar med det jobbet dom gjorde under slutbesiktningen....)

Troligtvis blir det huvudförhandling till sommaren. Håll i, håll ut! Fortsättning följer 🙂
 
  • Gilla
widheg och 11 till
  • Laddar…
M
Jag köpte fönster och fönsterdörr från samma tillverkare som dina genom Villafönster i Varberg. På flera av mina fönster och på fönsterdörren så finns det kvar rester från tillverkningen, mellan glasen. Detta såg jag ganska tydligt när jag ställde in dom i garaget efter leverans då dom stod mot innerväggarna i garaget. När dom är monterade så måste man kolla nära riktigt noga för att se det.

Orkade dock inte bråka om detta och göra reklamation då jag hade tagit 1 vecka semester innan min familj för att byta det själv. Men kudos till alla er som bråkar med dessa företag som inte uppfyller förväntningarna, både tillverkare och montörer. Själv kan jag bara vända mig till en annan leverantör nästa gång. Lite tråkigt för jag har beställt fönster från samma leverantör tidigare (för 12 år sedan) och då upplevde jag inga nackdelar, men då var det inte samma tillverkare dock.

Med facit i hand så kanske det finns en anledning till att Elitfönster (som jag också har några fönster av i huset) ligger lite högre i prisklass.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag köpte fönster och fönsterdörr från samma tillverkare som dina genom Villafönster i Varberg. På flera av mina fönster och på fönsterdörren så finns det kvar rester från tillverkningen, mellan glasen. Detta såg jag ganska tydligt när jag ställde in dom i garaget efter leverans då dom stod mot innerväggarna i garaget. När dom är monterade så måste man kolla nära riktigt noga för att se det.

Orkade dock inte bråka om detta och göra reklamation då jag hade tagit 1 vecka semester innan min familj för att byta det själv. Men kudos till alla er som bråkar med dessa företag som inte uppfyller förväntningarna, både tillverkare och montörer. Själv kan jag bara vända mig till en annan leverantör nästa gång. Lite tråkigt för jag har beställt fönster från samma leverantör tidigare (för 12 år sedan) och då upplevde jag inga nackdelar, men då var det inte samma tillverkare dock.

Med facit i hand så kanske det finns en anledning till att Elitfönster (som jag också har några fönster av i huset) ligger lite högre i prisklass.
Jag tror våra fönster såg ok ut när de kom, märkte inget skumt iaf.
Dock försöker fönstertillverkaren med att inte svara rätt ut ang. Garantin på fönsterna, men det står klart o tydligt att garantin erhåller man om (bl.a) monteringsanvisningen är följts - vilket den inte har i vårt fall.
 
H Hildor skrev:
Ja då var det dags för nästa etapp på resan. Sammanställa den slutliga bevisningen vi vill ta upp i rätten. I fredags var vi och diskuterade med advokaten vad vi ska skriva/göra - inte så mycket som tur är, det mesta jobbet har vi redan gjort.
Listan med våra över 200 fel - den vitsordade dom 😮, vilket innebär att de håller med om alla de fel vi listat. De kommer gå "all in" på att vi inte har låtit dom avhjälpa felen (trots att de fått sina brukliga 2 försök, 3 om man räknar med det jobbet dom gjorde under slutbesiktningen....)

Troligtvis blir det huvudförhandling till sommaren. Håll i, håll ut! Fortsättning följer 🙂
Heja er 💪🏻
Jag kan inte mycket om juridik, men det här borde ju sluta till er fördel.
 
  • Gilla
  • Älska
Metalmania och 1 till
  • Laddar…
Då var det gamla året till ända och ett nytt är påbörjat, så även i detta ärendet känns det som. Nu har vi tragglat oss igenom början av processen och avslutat det mesta med bevisning osv. Vi påbörjar i år nästa etapp vilket blir huvudförhandling, nån gång i år.

Vi avslutade året med att ta hit en 3'e besiktningsman, ännu en opartisk bedömning. Det har känts kallt i huset nu när det varit -20 vissa dagar och kommit massa snö. Elementen har gått för fullt, ibland känns det dragit och det ÄR kallt på vissa ställen.
Förutom att han förstod att jobbet var klart - men det var icke fackmannamässigt utfört - så hade han värmekamera med sig. Vi hade runt 6 grader vid en del punkter, på en del andra några grader högre - men det visade iaf klart och tydligt att isoleringen inte är okej gjord och det finns kallras, så som vi misstänkt och även sagt till firman tidigare.
Dom hävdar ju fortsatt att de ska ha ett försök till och rätta till "det sista" (alla våra över 200 fel är sånt som man rättar till, "det sista man gör" typ..).
Jag har bara så svårt o förstå varför man sätter upp lister och fogar igen - om man vet att isoleringen är dålig och man ändå ska göra om det? 😅 (Den sista meningen sagd med en stor portion humor)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
kashieda och 11 till
  • Laddar…
K
Kämpa på! Sånna ”hantverkare” är en skam för yrket och gör att de som faktiskt är duktiga och seriösa dras med över samma kam
 
  • Gilla
Brotorpet och 6 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen. Jag tänker på er ibland och undrar hur det går. Kanske var bra att vi gick rejäl vinter så att det framgår att det inte bara är kosmetiska fel ni pekar på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.