TRJBerg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Det faller som sagt på sin egen orimlighet. Du kan inte dumpa 40W värme i de komponenterna med den kylning (redan dålig pga placeringen) som de är utrustade med.

Det är sant att ventiler osv. kan dra mer när de används (jag har inte slagit upp siffran), men nu avsåg 40W medeleffekten. Den är helt orimligt hög.

Och om vi slår upp det så ser vi att vi som sagt är en storleksordning fel. Och en storleksordning, alltså en faktor tio, det skall man ta med en rimlighetskontroll. Att man missar med 20% det må vara hänt, men en faktor tio, det skall inte slippa igenom.


Det är en rimligare siffra om man ser till en reglercentral för ett större flerbostadshus, och det är antagligen därifrån siffran kommer. Men då stämmer antagligen istället inte siffran för cirkulationspumpen vilket författaren, eller snarare dess handledare, borde ha fångat.

Det är dock tyvärr inte ovanligt att vi handledare missar dumheter i examensarbeten. Jag önskar att jag kunde hävda motsatsen. :)
Ovanstående källa känns mer tillförlitlig än du.
 
useless useless skrev:
Den stora förbrukaren i centralen borde väl vara cirkulationspumpen? Under värmesäsong går den kontinuerligt och drar från några tiotal Watt till en bit över hundra beroende på storlek och ålder.
Ja, naturligtvis. Om du halverar dina siffror så ligger du rätt för en vanlig villa, dvs från under 10W till max 50W eller så. Om du sätter en mycket vanlig Grundfos cirkulationspump på lägre III och går därifrån så toppar den på 45W eller så. Inte för att många system är inställda så, men det är där vi hamnar.

När jag bytte min egen pump från en vanlig dump pump, till en ny "intelligent" så halverades normaleffekten från 15W till (ofta) 7W. Jag bytte av bekvämlighetsskäl, inte besparingsskäl, så jag har inte sett om besparingen består vid den högsta värmeförbrukningen i huset.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ovanstående källa känns mer tillförlitlig än du.
Öh. Va? Du anser alltså att en löst tagen siffra ur en rapport, en rapport som inte ens är primärkällan utan citerar en annan källa som är av lägsta sorten (dvs personlig kommunikation), är bättre än den dokumentation från tillverkaren (Danfoss) jag citerar ovan??

Dokumentation som tillverkaren dessutom enligt lag måste tillhandahålla och som måste vara rimligt korrekt??

Då går det nog inte att övertyga dig om motsatsen i det här forumet...

P.S. Jag har mer än en kandidatexamen... ;) Om det hjälper. Inte för att jag anför ett "argument by authority", tvärtom. Jag redovisar mina källor.
 
TRJBerg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh. Va? Du anser alltså att en löst tagen siffra ur en rapport, en rapport som inte ens är primärkällan utan citerar en annan källa som är av lägsta sorten (dvs personlig kommunikation), är bättre än den dokumentation från tillverkaren (Danfoss) jag citerar ovan??

Dokumentation som tillverkaren dessutom enligt lag måste tillhandahålla och som måste vara rimligt korrekt??

Då går det nog inte att övertyga dig om motsatsen i det här forumet...

P.S. Jag har mer än en kandidatexamen... ;) Om det hjälper. Inte för att jag anför ett "argument by authority", tvärtom. Jag redovisar mina källor.
1. Det är inte en "löst tagen siffra".
2. Den citerade sekundära källan är inte "lägsta sorten".
3. Din referens till tillverkaren är inte specificerad.
4. Jag har inte sett din specifika referens, kan du ge inläggsnummer?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, naturligtvis. Om du halverar dina siffror så ligger du rätt för en vanlig villa, dvs från under 10W till max 50W eller så. Om du sätter en mycket vanlig Grundfos cirkulationspump på lägre III och går därifrån så toppar den på 45W eller så. Inte för att många system är inställda så, men det är där vi hamnar.

När jag bytte min egen pump från en vanlig dump pump, till en ny "intelligent" så halverades normaleffekten från 15W till (ofta) 7W. Jag bytte av bekvämlighetsskäl, inte besparingsskäl, så jag har inte sett om besparingen består vid den högsta värmeförbrukningen i huset.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh. Va? Du anser alltså att en löst tagen siffra ur en rapport, en rapport som inte ens är primärkällan utan citerar en annan källa som är av lägsta sorten (dvs personlig kommunikation), är bättre än den dokumentation från tillverkaren (Danfoss) jag citerar ovan??

Dokumentation som tillverkaren dessutom enligt lag måste tillhandahålla och som måste vara rimligt korrekt??

Då går det nog inte att övertyga dig om motsatsen i det här forumet...

P.S. Jag har mer än en kandidatexamen... ;) Om det hjälper. Inte för att jag anför ett "argument by authority", tvärtom. Jag redovisar mina källor.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är en helt orimlig siffra. Om själva styrningen ("centralen") skulle dra 40W i medel så skulle den brinna upp. Det blir orimlig effekt-täthet om inte annat.

Eftersom jag inte är hemma så kan jag inte mäta, men vi kan ju titta på ett datablad för en vanligt förekommande styrningsenhet, Danfoss ECL Comfort 110.

Ur detta kan vi läsa: "Effektförbrukning 3VA". Alltså maximalt 3W. Det låter mycket rimligare.

Sedan så drar naturligtvis centralen mer när den manövrerar ventiler (nåja, ventilen eftersom det är singular som är vanligast), men det är en högst intermittent last så den bidrar inte så mycket till totalen.

Att rimlighetskontrollera sina utsagor är som bekant A och O, även om jag också, i sanningens namn, ofta slarvar.


P.S. Vad gäller pumparna så tvivlar jag på att min leverantör (Gbg) har reservkraft till dessa. Det skulle bli en mycket omfattande apparat i ett så stort system. Dessutom så skall leverantörerna till fjärrvärmesystemet också fungera. De lär de inte göra. (De 4 värmepumpar man använder för att återvinna spillvärme från avloppsvattnet i Ryaverket lär t ex definitivt inte ha backup. ;) Men, nåja, de är ju en mindre post.)
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Det faller som sagt på sin egen orimlighet. Du kan inte dumpa 40W värme i de komponenterna med den kylning (redan dålig pga placeringen) som de är utrustade med.

Det är sant att ventiler osv. kan dra mer när de används (jag har inte slagit upp siffran), men nu avsåg 40W medeleffekten. Den är helt orimligt hög.

Och om vi slår upp det så ser vi att vi som sagt är en storleksordning fel. Och en storleksordning, alltså en faktor tio, det skall man ta med en rimlighetskontroll. Att man missar med 20% det må vara hänt, men en faktor tio, det skall inte slippa igenom.


Det är en rimligare siffra om man ser till en reglercentral för ett större flerbostadshus, och det är antagligen därifrån siffran kommer. Men då stämmer antagligen istället inte siffran för cirkulationspumpen vilket författaren, eller snarare dess handledare, borde ha fångat.

Det är dock tyvärr inte ovanligt att vi handledare missar dumheter i examensarbeten. Jag önskar att jag kunde hävda motsatsen. :)
Hej lars_stefan_axelsson

Jag förstår inte vad du är ute efter?

Jag vill ge ett närmevärde för de fjärrvärmecentraler som idag kan tänkas redan finnas placerade i svenska villor. Detta för att hjälpa villaägare som redan idag har fjärrvärme, att titta på hur de på sikt (säg 1-5 år) kan ha kompletterat sin villa till att möta strömavbrott.

Jag har då inget behov av att ange den minsta effekt som kan behövas, snarare ange en siffra som kan ”räcka till” för den som eventuellt vill förbereda reservkraft till fjärrvärme även om fjärrvärmecentralen i det egna huset är 20–30 år gammal.

Jag hänvisar till ett publicerat kandidatexamensarbete på KTH från 2017, med Reglercentralens effektbehov och drifttid redovisade i Tabell 1 på sid 3 av Hans Lund, energiexpert anställd på Fortum Värme.

Du skriver ” Jo. Det faller som sagt på sin egen orimlighet. Du kan inte dumpa 40W värme i de komponenterna med den kylning (redan dålig pga placeringen) som de är utrustade med.”

Det är inte orimligt att hela fjärrvärmecentralen t.ex. i storlek ett badrumsskåp (120x60x40 cm) klarar av att hantera en total förlusteffekt på 50W. En äldre cirkulationspump (icke varvtalsstyrd) behöver rimligen 20–30 W vid drift, sedan finns mer utrustning i fjärrvärmecentralen.
https://www.eem.se/privat/fjarrvarme/sa-fungerar-fjarrvarme/sa-fungerar-fjarrvarme-villa/

Läs igenom det du har anmärkt på, och fundera om du verkligen hjälper de som redan idag är fjärrvärmekunder.

De fjärrvärmekunder som följer tråden, för att de är intresserade av att kunna hantera framtida strömavbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ford F150 lightning säljs redan idag i Sverige.
Ford pratar om att bilen kan ge 9,6kW och driva ett hus i ca 3 dagar.

"Four different outputs provide the right power option for any situation, including some of the following examples:

  • 2.0 kilowatts: Mobile device charging, laptop charging, and running a copier/printer all at once
  • 2.4 kilowatts: Mobile device charging while simultaneously running a mini fridge, large TV, large speakers, and coffee pot
  • 7.2 kilowatts: Running a 12-inch compound miter saw, circular saw, gang battery charger, hammer drill, 1/2 hp air compressor, area floodlights, and portable speakers at the same time
  • 9.6 kilowatts**: Powering a residential construction job site for three days on a single charge"
https://www.ford.com/support/how-to...eries-features/what-is-the-pro-power-onboard/

Laddboxen med stöd för V2H kostar 1.310 dollar i USA.
"Ford obliged and launched its improved Charge Station Pro, an 80-amp bi-directional home charger that works with the F-150 Lightning. Although this was not a surprise, the price tag Ford put on the Charge Station Pro certainly is. At $1,310, this is only $511 more expensive than the regular 48-amp home charger currently available, which makes it a no-brainer."
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Z Zalman skrev:
Ford F150 lightning säljs redan idag i Sverige.
Ford pratar om att bilen kan ge 9,6kW och driva ett hus i ca 3 dagar.

"Four different outputs provide the right power option for any situation, including some of the following examples:

  • 2.0 kilowatts: Mobile device charging, laptop charging, and running a copier/printer all at once
  • 2.4 kilowatts: Mobile device charging while simultaneously running a mini fridge, large TV, large speakers, and coffee pot
  • 7.2 kilowatts: Running a 12-inch compound miter saw, circular saw, gang battery charger, hammer drill, 1/2 hp air compressor, area floodlights, and portable speakers at the same time
  • 9.6 kilowatts**: Powering a residential construction job site for three days on a single charge"
[länk]

Laddboxen med stöd för V2H kostar 1.310 dollar i USA.
"Ford obliged and launched its improved Charge Station Pro, an 80-amp bi-directional home charger that works with the F-150 Lightning. Although this was not a surprise, the price tag Ford put on the Charge Station Pro certainly is. At $1,310, this is only $511 more expensive than the regular 48-amp home charger currently available, which makes it a no-brainer."
Hej Zalman

Tack för informationen

Säljs bilen, Ford F150 lightning, i Sverige idag med olika ”power option”, eller kommer de senare?
 
engs
M Martin Lundmark skrev:
Men det är en moment 22 problematik. Har inte leverantören av fjärrvärme, tillgång till reservkraft till sina cirkulationspumpar så kan han motivera att det är onödigt, om villorna inte har ström till sina reglercentraler. Och sedan tvärtom, som du antyder, ” Problemet är nog snarare att pumpar osv. i den levererande anläggningen lägger av vid större strömavbrott”, då hjälper det inte att ha fungerande fjärrvärmecentral och cirkulationspump i villorna.
Om man är i princip ensam om att använda restvärmen, dvs fixar så man har fungerande cirkulationspumpar under strömavbrott. Skulle det inte fungera rätt så länge med de isolerade rör man har för fjärrvärmen? Som en stor bufferttank.

Eller skulle man få några andra bekymmer med det, t.ex. att utan fjärrvärmebolagets pumpar så blir mottrycket för ens egna cirkulationspump snabbt för högt? Dvs retursidan inte kan trycka tillbaka. Tvärtom på tillopp.
 
engs engs skrev:
Om man är i princip ensam om att använda restvärmen, dvs fixar så man har fungerande cirkulationspumpar under strömavbrott. Skulle det inte fungera rätt så länge med de isolerade rör man har för fjärrvärmen? Som en stor bufferttank.

Eller skulle man få några andra bekymmer med det, t.ex. att utan fjärrvärmebolagets pumpar så blir mottrycket för ens egna cirkulationspump snabbt för högt? Dvs retursidan inte kan trycka tillbaka. Tvärtom på tillopp.
Fjärrvärmebolagets pumpar och vatten är ett annat system än villans vatten och pumpar dom är helt skiljda åt.
 
engs
E elmont skrev:
Fjärrvärmebolagets pumpar och vatten är ett annat system än villans vatten och pumpar dom är helt skiljda åt.
Ja jag tänkte på primärkretsen, men det kanske inte sitter en cirkulationspump för den delen i villors fjärrvärmecentral? Utan förlitar sig helt på tryckskillnaderna i tillopp / retur i rören ute i gatan?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. Det är inte en "löst tagen siffra".
2. Den citerade sekundära källan är inte "lägsta sorten".
3. Din referens till tillverkaren är inte specificerad.
4. Jag har inte sett din specifika referens, kan du ge inläggsnummer?
Det här börjar ju bli dumt...

1). Jo. En siffra som bara rapporteras som den gör här, dvs den är inte uppmätt eller författaren har inte gjort något speciellt för att säkerställa den, den är "lösrykt."

2) Jo. Inom akademin så är vi alla ganska överens vid det här laget om hur kvalitén på källor skall bedömas. Och "personal kommunikation" som det här är, är lägsta sortens källa. Som motsats så skulle de flesta av oss sätta stora välgranskade meta-studier publicerade i tidskrifter med gott renomé. (E.g. Nature, Science, osv.)

3) Jo. Genom hänvisning; "se ovan".

4) #1 359

Det är i allmänhet en bra strategi att läsa hela replikväxlingen innan man kastar sig in i den...
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lars_stefan_axelsson

Det är inte orimligt att hela fjärrvärmecentralen t.ex. i storlek ett badrumsskåp (120x60x40 cm) klarar av att hantera en total förlusteffekt på 50W.
Jo det är det. För det är inte hela centralen som skall producera denna resteffekt. Det är den lilla plastlådan som styrsystemet sitter i som skall det. Den har inte volymen om en liter en gång.

Dessutom så är detta energitillskott den lilla biten. Det är naturligtvis hela fjärrvärmecentralen som från rör och värmeväxlare läcker den stora delen värme. Det är ganska rejält varmt inne i centralen. Och det är i den miljön som styrsystemet skall verka, dvs en miljö med mycket dålig kylning.

Att tänka sig att man skulle kunna stoppa in en 40W glödlampa i en sådan låda i centralen utan att den smälter, det faller på sin egen orimlighet.
 
TRJBerg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det här börjar ju bli dumt...

1). Jo. En siffra som bara rapporteras som den gör här, dvs den är inte uppmätt eller författaren har inte gjort något speciellt för att säkerställa den, den är "lösrykt."

2) Jo. Inom akademin så är vi alla ganska överens vid det här laget om hur kvalitén på källor skall bedömas. Och "personal kommunikation" som det här är, är lägsta sortens källa. Som motsats så skulle de flesta av oss sätta stora välgranskade meta-studier publicerade i tidskrifter med gott renomé. (E.g. Nature, Science, osv.)

3) Jo. Genom hänvisning; "se ovan".

4) #1 359

Det är i allmänhet en bra strategi att läsa hela replikväxlingen innan man kastar sig in i den...
Det enda jag håller med är att det är dumt.

F ö refererar du till "en allmänt förekommande" utrustning. Totalt irrelevant i sammanhanget. Du vet inget om installationen.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo det är det. För det är inte hela centralen som skall producera denna resteffekt. Det är den lilla plastlådan som styrsystemet sitter i som skall det. Den har inte volymen om en liter en gång.

Dessutom så är detta energitillskott den lilla biten. Det är naturligtvis hela fjärrvärmecentralen som från rör och värmeväxlare läcker den stora delen värme. Det är ganska rejält varmt inne i centralen. Och det är i den miljön som styrsystemet skall verka, dvs en miljö med mycket dålig kylning.

Att tänka sig att man skulle kunna stoppa in en 40W glödlampa i en sådan låda i centralen utan att den smälter, det faller på sin egen orimlighet.
Hej lars_stefan_axelsson

Jag har hela tiden talat om det elektriska effektbehovet till HELA fjärrvärmecentralen.

I inlägg #1 349 skrev jag ; ”Jag har själv inte fjärrvärme så jag kan inte mäta effektbehovet, men ur Kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” har jag hämtat uppgiften om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.”
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1201689/FULLTEXT01.pdf

Det är hela fjärrvärmecentralens effektbehov i form av elkraft, som eventuell reservkraft rimligen bör kunna leverera, och som är det som jag förmedlade genom en källhänvisning.

Om du sedan vill påpeka att någon enstaka komponent i just din anläggning har ett mindre effektbehov så kan jag inte hindra dig att göra så.

Men är inte det i sammanhanget irrelevant och enbart förvirrande för läsare av tråden?



Du skriver ” För det är inte hela centralen som skall producera denna resteffekt. Det är den lilla plastlådan som styrsystemet sitter i som skall det.”

Varför påstår du det? Har du hittat på det själv?

Effektangivelsen för hela fjärrvärmecentralens i form av elkraft, det gäller alla elkomponenter i fjärrvärmecentralens tillsammans. Det gäller inte för en inte en enstaka komponent i fjärrvärmecentralen.

Det är denna totala eleffekt som behöver tillföras från reservkraften till fjärrvärmecentralen, vid strömavbrott och som behandlas mitt inlägg #1 349.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Zalman

Tack för informationen

Säljs bilen, Ford F150 lightning, i Sverige idag med olika ”power option”, eller kommer de senare?
Tyvärr gråimporteras Ford F150 lightning idag till Sverige. Så mig veterligen så säljs inte Fords laddstation med V2H ännu i Sverige.

Man kan tjäna en bra slant på att ha ett hemma batteri.
Uppgifter från Checkwatt.
Inkomst per år:
1.000kW ger 5.700.000kr
100kW ger 570.000kr
10 kW ger 57.000kr
minus vissa avgifter.
 
  • Cirkeldiagram visar fördelning av stödtjänster/frekvensreglering med olika kategorier och procentandelar, samt antaganden och totalintäkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.