Usch, jag är nästan livrädd varje gång jag använder bords/klyvsåg. Det är något med att skjuta fingrarna mot en sågklinga som är obehagligt…
 
Kempa_swe
mexitegel mexitegel skrev:
Usch, jag är nästan livrädd varje gång jag använder bords/klyvsåg. Det är något med att skjuta fingrarna mot en sågklinga som är obehagligt…
Hände fredagen den 27 januari och på tisdagen ville jag till jobbet men läkaren vägrade. Fortfarande hemma och sjukskriven 🤬
 
  • Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Hände fredagen den 27 januari och på tisdagen ville jag till jobbet men läkaren vägrade. Fortfarande hemma och sjukskriven 🤬
Passa på och ta det lugnt när du är sjukskriven, var inte för snabb tillbaka.
Jag ångrar idag att jag bara var sjukskriven i 4 månader istället för 6 månader första omgången.
Andra omgånger var jag sjukskriven 2 dagar efter en operation, ångrar mig väldigt mycket för arbetsgivaren tackar en inte.

Efter nästa operation så ska jag vara hemma hela sjukskrivningen, dvs 3 månader och jag ska njuta, iaf försöka😅

Så mitt råd är att passa på och bli bättre, kroppen är inte 100% rehabiliterad efter bara någon månad, de räknar med 1-2 år.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
B breakman skrev:
Klantade till det och drog en rejäl stråle med bromsvätska rakt i ögat. Rusar runt i garaget svärandes och letar ögonsköljen som jag såklart inte hittar. Går in och säger åt sambon att ringa 1177 medans jag sköljer, 20min i kö och de hänvisar såklart till Giftinformationscentralen, 5-10min i kö dit och de säker att jag ska besöka akuten.
Efter 30min får jag komma ut därifrån med en salva, aldrig varit med om att det gått så fort där.

Summa summarum, använd skyddsglasögon 😎
Instämmer! Använd skyddsglasögon!

Hur lyckades du?

Jag använde inte glasögon (vilket annars är standard, men det föll sig inte naturligt vid detta jobb) när jag lyckades med samma sak i somras.

Bromssystemet på sambons bil skulle kontrolleras och hon trampade på pedalen medan jag höll en skruvmejsel mot kolven på hjulcylindern och inspekterade rörelsen. Inspekterade ordentligt.. På nääära håll….

”PTSSST” sa det plötsligt från cylindern, rätt in i ögat. Sved rätt fint. Som väl var så hade jag ögonskölj någorlunda lättillgängligt.

Giftinformationen sa dock till mig att det inte var frätande med bromsvätska, men att jag skulle skölja mer och uppsöka läkare dagen efter om svedan inte gav med sig.

Sved i några dagar och jag tyckte att jag såg sämre med det ögat ett tag. Inget jag märker av idag dock.

Så använd glasögon är ni snälla, och ha en förpackning med ögonskölj i era garage, källare och lador.
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
B
V Vardagsrum skrev:
Instämmer! Använd skyddsglasögon!

Hur lyckades du?
Hur jag lyckas... alltid lite motlut när jag gör saker 😁

Hade bromscylindern i handen, mellan fingrarna, och sittande ner när jag "råkade" pressa lite. Blev en rätt hård stråle från 30-40cm håll rakt i ögat.
Tyckte synen var återställd till dagen efter men var röd som ett mörtöga.
 
Man ska inte snurra knivarna på gräsklipparen med en skruvdragare och sen stoppa dit handen innan allt stannat... Nu är det några veckor sedan det hände så rehab pågår för att få tillbaka rörligheten i fingret!
 
  • Hand med snittskador och ring på ringfinger framför gräsmatta och skuggad kroppsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand med suturerade snitt, plåster, bakgrund av medicinsk utrustning och neutral miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Kramla och 9 till
  • Laddar…
Eccoes Eccoes skrev:
Man ska inte snurra knivarna på gräsklipparen med en skruvdragare och sen stoppa dit handen innan allt stannat... Nu är det några veckor sedan det hände så rehab pågår för att få tillbaka rörligheten i fingret!
Ajdå! Så att bara koppla ur startkabeln räcker inte alla gånger!? 😉
 
Stämjärn ska vara vassa. Karvade i en slitsfog då stämjärnet hoppade ur och gick nästan helt igenom tumvecket.
En närbild på en hand med en blodig skärskada i handflatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ajdå! Så att bara koppla ur startkabeln räcker inte alla gånger!? 😉
Det är väldigt lite som hjälper mot dumhet 😂
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Två tecknade figurer vid arbetsbänk; en säger stolt, ignorerar säkerhet medan han saknar fingrar. Humoristisk, ironisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Eccoes Eccoes skrev:
Man ska inte snurra knivarna på gräsklipparen med en skruvdragare och sen stoppa dit handen innan allt stannat... Nu är det några veckor sedan det hände så rehab pågår för att få tillbaka rörligheten i fingret!
Gjorde en liknande sak med en metanol motor till rc flygplan, 5st hack i 2 fingrar in till benet.
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Gjorde en liknande sak med en metanol motor till rc flygplan, 5st hack i 2 fingrar in till benet.
Har också ärr efter metanolmotor. 😎
Är typ 42 år sedan.

//AA
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
För ett tag sedan hade vi en incident på snickeriet. Nu är incidentrapport, samråd och åtgärder (delar i vårt systematiska arbetsmiljöarbete, trots att vi inte var direkt inblandade har vi ett samrådsansvar som ägare av snickeriet) avklarade så jag tänkte visa bilder här för att visa vilken kraft som finns i maskinerna och vilka risker vi måste navigera kring.

Ett annat företag som hyr in sig i vårt snickeri körde vertikalfräsen. Några furubitar skulle profileras, där samma stål kördes upprepade gånger på samma bit. Arbetsordningen gjorde att en liten bit trä sågades av istället för att fräsas bort. De två första körningarna trillade den lilla biten bara ner på bordet. Den tredje gången flög den istället iväg som en projektil...

Biten som flög iväg hade ett tvärsnitt på ca 4x7mm och var knappt en meter lång, i furu. Den var inte spetsig i änden, utan bara ett rektangulärt tvärsnitt. Hastigheten på skäret som träffade träbiten var ca 65 m/s eller 235km/h.

Träbiten flög drygt 3m. Därefter flög den rakt igenom två halvfulla flaskor med trälim (dvs genom totalt 4 plastväggar) varpå den fortsatte in i och fastnade i en tub med kitt (som har ett plastlock som är mycket tjockare än väggen i en limflaska).

Notera att flaskorna bara var halvfulla - föreställ dig att du ska hålla en bit furu och slå den igenom en halvfull limflaska på ett bord. Dels behöver du naturligtvis en avsevärd kraft. Men det behövs också en väldigt hög hastighet för att flaskorna inte bara skall stötas till och falla ner från bordet. Speciellt som träbiten inte ens träffade i centrum på flaskorna.

Nu var alla passiva säkerhetsåtgärder i ordning. Ingen befann sig i kastområdet och det var aldrig någon fara för personskada. Men givetvis fick vi alla en bra påminnelse om vilka krafter det handlar om! Förhoppningsvis kan det vara en ögonöppnare för fler än oss! Fräs försiktigt:)

Verkstadsbänk med limtuber, trästycken och byggnadsmaterial. Arbetsmiljö med verktyg och konstruktionsdelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flaskor med lim, verkstad, använda, oordning, träbitar, arbetsbänk, limklämmor, träbearbetning, hantverksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Friskt kopplat och 58 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
För ett tag sedan hade vi en incident på snickeriet. Nu är incidentrapport, samråd och åtgärder (delar i vårt systematiska arbetsmiljöarbete, trots att vi inte var direkt inblandade har vi ett samrådsansvar som ägare av snickeriet) avklarade så jag tänkte visa bilder här för att visa vilken kraft som finns i maskinerna och vilka risker vi måste navigera kring.

Ett annat företag som hyr in sig i vårt snickeri körde vertikalfräsen. Några furubitar skulle profileras, där samma stål kördes upprepade gånger på samma bit. Arbetsordningen gjorde att en liten bit trä sågades av istället för att fräsas bort. De två första körningarna trillade den lilla biten bara ner på bordet. Den tredje gången flög den istället iväg som en projektil...

Biten som flög iväg hade ett tvärsnitt på ca 4x7mm och var knappt en meter lång, i furu. Den var inte spetsig i änden, utan bara ett rektangulärt tvärsnitt. Hastigheten på skäret som träffade träbiten var ca 65 m/s eller 235km/h.

Träbiten flög drygt 3m. Därefter flög den rakt igenom två halvfulla flaskor med trälim (dvs genom totalt 4 plastväggar) varpå den fortsatte in i och fastnade i en tub med kitt (som har ett plastlock som är mycket tjockare än väggen i en limflaska).

Notera att flaskorna bara var halvfulla - föreställ dig att du ska hålla en bit furu och slå den igenom en halvfull limflaska på ett bord. Dels behöver du naturligtvis en avsevärd kraft. Men det behövs också en väldigt hög hastighet för att flaskorna inte bara skall stötas till och falla ner från bordet. Speciellt som träbiten inte ens träffade i centrum på flaskorna.

Nu var alla passiva säkerhetsåtgärder i ordning. Ingen befann sig i kastområdet och det var aldrig någon fara för personskada. Men givetvis fick vi alla en bra påminnelse om vilka krafter det handlar om! Förhoppningsvis kan det vara en ögonöppnare för fler än oss! Fräs försiktigt:)

[bild][bild]
Ibland är det bra när det händer saker som inte skadar någon. Man behöver bli påmind om hur farligt det kan vara. Går lätt slentrian i det man gör varje dag.
 
  • Gilla
Fox Lane och 6 till
  • Laddar…
Håller på att dra ur spik med koben efter ett trägolv och fick bra snärt på spiken

Närbild på öga, rött och irriterat, suddig bild, hud syns, möjlig obehagskänsla eller besvär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
Lilllen och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.