Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag håller med dig i sak men det är allmänt känt att det fungerar så här med bygglov.

Om du skickar in en ansökan om att få bygga ett sexvåningshus på din villatomt så tar det handläggaren kanske 5 minuter totalt att hantera ditt ärende (man får ju klicka upp mallen med avslag och fylla i lite osv), men det kan fortfarande kosta dig 30 000 kr.

Det finns ingen logik eller rättvisa här. Bygglov är bland de svagaste områdena i byråkratiska Sverige när det gäller rättssäkerhet, transparens och rättvisa.

Glömmer aldrig hon arvtagerskan som köpte K-märkt takvåning i Stockholm (minns inte om det var nån Bonnier eller vem det var) och som ville bygga takkupor. Blev ju avslag direkt. Sen plötsligt fick hon bygglov. I tidningen citerades hon som att hon ringde "ett telefonsamtal och redde ut missförståndet".
Ett annat fall var ju det här båthuset där man ändrade detaljplanen retroaktivt, var det nån Trolle som ägde där kanske? Minns inte. Var uppdrag granskning.

Jag råder dig att käka middag med ordförande i byggnadsnämnden, se till att bjuda in på golfrunda och jakt. Då ska du se att det här med bygglov inte är så knepigt längre.
Vidrigt hyckleri, nepotism, jävla parasiter är vad dem är!
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Var det tydligt hur mycket kartan skulle kosta när du beställde den? Annars kan du testa att vägra betala med hänvisning till att du inte förstod att det var en så hög avgift.
Vilket vore rimligt. Kan man ens sälja utan att beskriva kostnaden? Den skulle ju kunna kostat 637,000.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Vidrigt hyckleri, nepotism, jävla parasiter är vad dem är!
Min uppfattning är att bygglov borde hanteras av jurister. Så som det går till vid överklaganden. Då avgör Länsstyrelsen och det är alltid en jurist som har hand om det. Blir mindre risk för korruption också.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Min uppfattning är att bygglov borde hanteras av jurister. Så som det går till vid överklaganden. Då avgör Länsstyrelsen och det är alltid en jurist som har hand om det. Blir mindre risk för korruption också.
Håller med! Med tillägg: Nu skall överklagade gå över kommunen som sen ska skicka det till Länsstyrelsen, det är lätt att det försvinner dokumentation på vägen. Går överklagan vidare till Mark-miljödomstolen där de finns på mindre orter, dvs nära de klagade och motpart, det är lätt att man känner varandra på något sätt, samma klubb, släkt, vänner osv. I de fallen skall överklagan gå till Mark-miljödomstolen på annan ort.
 
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Ja har vi korrekt konfigurerade mailsystem hela vägen ska ett sådan meddelande gå tillbaka till dig om ditt mail inte kan levereras till "mottagarens brevlåda".

Det finns dock inga garantier att alla mailsystem på vägen "gör som de ska". Det finns inget som hindrar att ett mailssytem på vägen "kastar bort" meddelanden, eventuellt enbart till viss/vissa mottagare eller lite slumpmässigt då och då. Detta bortkastande kan bero på en medveten eller oavsiktlig konfiguration, andra buggar eller egentligen vad som helst.

Sen kan jag också ifrågasätta "varje gång ett mejl jag skickat inte kunnat levereras har jag fått ett felmeddelande". Hur vet du det? Du vet vilka felmeddelanden du fått men kan du vara säker på att alla andra mejl du skickat de senaste 20 åren nått fram? 😉
Ja. Eftersom jag förväntat mig ett explicit resultat av de mejlen och fått det. De jag inte haft sådan fullstäbdig koll på är de till nära vänner och anhöriga. Men även då lär det ha märkts om det inte kommit fram (och då utan felmeddelande).
Faktum är att skulle ett mejl gå upp i rök skulle jag reagera kraftigt och minnas det. (Bl a pga tekniskt intresse.)
Viss reservation för mejl i tjänsten.
 
H HEM2121 skrev:
Nybyggnadskarta, hörs ju på namnet också, det finns ju inget heller som kallas tilläggsbyggnadskarta.
Du har en obebyggd tomt. Då tas en det fram en Nybyggnadskarta med höjder. Tomtgränser finns ju också med. Dessa höjder förändras ju inte, ja, du har rätt att höja eller sänka din tomt med 50 cm utan att du behöver anmäla det till kommunen, annars är ju inte tomten förändrad. Har man gjort höjdförändringar mer än 50 cm så bör ju kommunen veta om det och har papper på det.
Det verkar lite konstigt att kommunen tar ut en sån kostnad för en Nybyggnadskarta som redan finns sedan tidigare. TS bör kontakta kommunen. Som jag skrev tidigare TS bör kontakta Konsumentverket och/eller Villaägarnas juridiska rådgivning för att få råd av expertis innan TS pratar med kommunen.
Har du bebyggt tomten har du ju förändrat den? Då stämmer inte den tomma nybyggnadskartan med verkligheten längre.
Och i de allra flesta fall görs ju någon form av markarbeten och markförändringar när man bygger nytt, det är väldigt sällan det finns en grund att sätta ner huset på.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Faktum är att skulle ett mejl gå upp i rök skulle jag reagera kraftigt och minnas det.
OK då har vi olika "mailvanor". De senaste 20 åren har jag skickat massvis med mail som jag inte vet om de kommit fram. Det kan vara mail till olika kundtjänster som inte leder till någon respons, rutinmässiga kallelser till diverse möten som egentligen bara är en påminnelse och i sig inte medför någon förväntad reaktion, "massutskick" av olika handlingar där mottagaren kanske inte bryr sig det minsta och så vidare...

Men i sak är vi helt överens om att det troligen är ovanligt att mail försvinner spårlöst. För mig är det dock inget otroligt eller otänkbart utan en högst reell möjlighet. Helt OK om vi är oense om det sista. 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Håller med! Med tillägg: Nu skall överklagade gå över kommunen som sen ska skicka det till Länsstyrelsen, det är lätt att det försvinner dokumentation på vägen. Går överklagan vidare till Mark-miljödomstolen där de finns på mindre orter, dvs nära de klagade och motpart, det är lätt att man känner varandra på något sätt, samma klubb, släkt, vänner osv. I de fallen skall överklagan gå till Mark-miljödomstolen på annan ort.
Reglerna för jäv gäller ju även för de som jobbar på MMD och är man jurist har man förhoppningsvis bra koll på dessa.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H
E eemeliie skrev:
Har du bebyggt tomten har du ju förändrat den? Då stämmer inte den tomma nybyggnadskartan med verkligheten längre.
Och i de allra flesta fall görs ju någon form av markarbeten och markförändringar när man bygger nytt, det är väldigt sällan det finns en grund att sätta ner huset på.
Man får skilja på Nybyggnadskarta och Bygglov.
På en Nybyggnadskarta framgår markhöjder, gränser, där ska du då placera byggnader med mått, aven FG, dvs säga höjden på färdigt golv. avstånd till tomtgränser.
Detta ligger som grund för bygglovet. Så några förändringar från bygglovet går inte att göra. Sen får du efter byggnationen, höja eller sänka din tomt med 50 cm, dock bukar det gå några år innan ägarna vill förändra sin tomt av någon anledning. Man planerar för mesta även marken i bygglovet.
E eemeliie skrev:
Reglerna för jäv gäller ju även för de som jobbar på MMD och är man jurist har man förhoppningsvis bra koll på dessa.
Enl. Min erfarenhet nej! T.ex. tycker de att man kan ha betande djur intill sammanhållen bebyggelse och närmsta tomt gränsar till marken, till deras boningshus ca 10 m. Jordbruksverket bl.a. säger att det det avståndet skall vara flera hundra meter på grund av allergier, lucka, flugor. Den kunskapen hade inte iallafall inte den MMD.
Möjligt att de kan en del men det betyder ju inte att de kan ha någon typ av relation till den ena parten och som gör att de blundar och förbiser. Nu säger jag inte att det alltid är så men det förekommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
TS ber om råd. Har du råd att ge skriv det. Har du inga råd, kommentera inte! Det är så trist att läsa, inte bara från dig utan även från andra som inte kan hålla sig utan spyr ut kommentarer som varken är hjälpsamt eller glädjande för någon!
H HEM2121 skrev:
Tyvärr, har du helt rätt i det du skriver. De sitter i en sån skyddad verkstad, speciellt på mindre orter, ingen medarbetare vågar anmäla, de är rädda för att bli utfrysta, kanske har de gemensamma släkt och vänner, någon som sitter på lite högre position på något företag på orten osv. På på en del kommuner går det inte rätt till, de struntar i både lagar och regler.
Och på vilket sätt är inlägget ovan hjälpsamt eller glädjande?
 
H
S Strontus skrev:
Och på vilket sätt är inlägget ovan hjälpsamt eller glädjande?
Du rolig du.😂 Stoppa där, jag kommer inte att besvara dig i fortsättningen.
Som du kanske förstår besvarade jag ett inlägg, dock inte från TS.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kanske nu. Efter detta.

Borde vara tydligt att det kostar 6 lökar. Antigen har TS diim syn. Eller så är eller var faktiskt kommunens sida dålig. Och då kan dom åter betala.
Kan El-löken66 sluta skriva i detta forum? Jag får ont precis överallt av de sinnessjuka särskrivningarna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Anmäldes i samband med försäljning. Man får inte bygga ihop garage med hus här.
Är de helt blåsta i huvet där? Vilken kommun är det?

De två största fördelarna med ett vidbyggt garage är att man kan få rotavdrag eftersom det är en tillbyggnad och att man inte behöver gå utomhus i skitväder när man ska åka hemifrån.

Vilka är fördelarna med fristående garage? Inga alls, skulle jag vilja påstå.
 
T
LaszloToth LaszloToth skrev:
Tyvärr tror jag inte det går förutom på Goodwill, du har beställt en "digitalt produkt" så du kan inte riktigt returnera den.
Har man inte alltid 14 dagars returrätt när man handlar på distans?
Eller står det något finstilt nånstans?
Framgick priset tydligt, annars kan man väl klaga hos ARN?
Surt med sådana felköp.
 
Klaus Schultze Klaus Schultze skrev:
Kan El-löken66 sluta skriva i detta forum? Jag får ont precis överallt av de sinnessjuka särskrivningarna.
Du vet att det finns en ”Ignorera”-funktion, vad?
 
  • Gilla
  • Älska
Saxsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.