F Fideliox skrev:
Borde nästan gå att anmäla för falsk marknadsföring?
[bild]

Jag behöver iaf inte undra om min är igång.
Jag beställde först en sån som du har men de "glömde bort" mig. Tur var väl det, så jag tog en Ctc av rörisen istället.

Har också grannar runt om mig så ljudnivån var viktig.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Var det inte i Skåne du håller till? Där är det ju knappast något avstånd till en annan stad med andra kylfirmor.

Vad är det för modell? De flexibla slangarna har både fördelar och nackdelar jämfört med riktiga rör.
 
F
D Danne213 skrev:
Jag beställde först en sån som du har men de "glömde bort" mig. Tur var väl det, så jag tog en Ctc av rörisen istället.

Har också grannar runt om mig så ljudnivån var viktig.
Jag ville ha CTC egentligen men då denna firman låg 2km bort så tänkte jag att det var bra att ha service nära. (de säljer bara Mitsubishi och Bosch)
 
F
J Josth skrev:
Var det inte i Skåne du håller till? Där är det ju knappast något avstånd till en annan stad med andra kylfirmor.

Vad är det för modell? De flexibla slangarna har både fördelar och nackdelar jämfört med riktiga rör.
Det stämmer. Finns säkert nån några mil härifrån.

Det tror jag säkert att de har. 🙂 WM85 YAA
 
Ok, en package-modell med vatten till innerdelen. De gör verkligen mycket video-reklam för hur tysta deras värmepumpar är: https://mitsubishielectric.se/produkt/puz-wm-yaa-package/

Hoppas inte rören ligger emot något hårt i huset så det blir stomljud? Och att det inte sitter någon plåt felmonterad på värmepumpen som ger oljud?
 
F
J Josth skrev:
Ok, en package-modell med vatten till innerdelen. De gör verkligen mycket video-reklam för hur tysta deras värmepumpar är: [länk]

Hoppas inte rören ligger emot något hårt i huset så det blir stomljud? Och att det inte sitter någon plåt felmonterad på värmepumpen som ger oljud?
Nej det är inga vibrationsljud utan bara kompressorns högfrekventa vinande som fortplantar sig i rören mot innedelen.
 
P poba53 skrev:
Lite bilder på min installation som jag gjorde under hösten-vintern 22-23. Systemet blev färdigt i mitten av februari och har fungerat mycket bra. Gjutningen av fundamentet gjoede jag i slutet av oktober och därför hade jag ett isolerlock under härdningen av plattan. Betongen ligger på en 20 cm grusbädd med markmatta under. Mått på fundamentet är 140x80x15cm med armering och 5cm frigolit i centrum. Dräneringsröret har kort avstånd till stuprännan intill med 1:10 lutning och med sidborrad anslutning 20cm under mark. Isoleringen av röret är lite specielt: 32-rör med skumisolering inpressat i ett 70-rör med skumisolering utanpå (syns ej på bilderna) och med en galvad takränna ovanpå för att skydda mot grävande/gnagande möss/råttor. I krökarna har jag använt vinkelrör i original eller isärsågade med rostfria slangklämmor för att skydda/fixera isolerrören. Dräneringsslangen från värmepumpen har värmekabel hela vägen in till det sidborrade stupröret. Värmepumpens utedel är en Thermia Eco 8. Vad gäller placering så står utedelens baksida 35cm från södervägg. Det genereras massor med kallluft från fläktens framsida som måste ha fritt utlopp vinkelrätt från vägg. Den kalla luften käns många meter.
Mängden kondensvatten under kallt klimat är mycket stor så dräneringen måste fungera korrekt. I mitt fall står utedelen utanför min lilla verkstad med 4 meter rörlängder/styck. Inget hörs i huset inomhus. De 3 meter av rörlängden (x2) som löper inomhus värmer "verkstaden" till +17 grader när det är kallt när jag har isolerat 2/3 av kopparlängderna med skumrör.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Det ser ju seriöst och bra ut tycker jag. Jag vet inte så mycket om gjutning, men undrar varför man har frigolit under en så liten platta?
 
U
Jag hade också isolering. Har man en skiva över som skrotar hemma är det mycket billigare än betong och mindre att blanda. Så jag använde det mest som utfyllnad för att inte hela kakan skulle va 25cm tjock, räcker med typ 7-10cm på sidorna och uppepå.
Grundarbete för trädgårdskonstruktion med mätverktyg, schakt och grus, vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cergod skrev:
Det ser ju seriöst och bra ut tycker jag. Jag vet inte så mycket om gjutning, men undrar varför man har frigolit under en så liten platta?
Marken under fryser långsammare och utfyllning är väl enda fördelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.