P para skrev:
Med det resonemanget kan man glasa in väggarna i pergolan också så har man skapat ett fint uterum utan bygglov
Vad är problemet om stommen eller byggnationen finns där och är tillåten. ?

Kanske är lite för bortskämd här då det är fritt fram att uppföra byggnader utan tillstånd eller ens anmälan. Frågade på en maskinhall på 288kvm och det handläggaren undrade var avståndet till grannen och det var ca 100 meter till tomtgräns.
Så det var bara bygga på.

Kunde göra en bygganmälan men underförstått så tog det bara tid för oss bägge då det inte är ett krav.

Men genomskinlig plast på befintliga stommen blir utredning...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad är problemet om stommen eller byggnationen finns där och är tillåten. ?

Kanske är lite för bortskämd här då det är fritt fram att uppföra byggnader utan tillstånd eller ens anmälan. Frågade på en maskinhall på 288kvm och det handläggaren undrade var avståndet till grannen och det var ca 100 meter till tomtgräns.
Så det var bara bygga på.

Kunde göra en bygganmälan men underförstått så tog det bara tid för oss bägge då det inte är ett krav.

Men genomskinlig plast på befintliga stommen blir utredning...
Hum har du en jordbruksfastighet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum har du en jordbruksfastighet?
Jo
 
H
ELantagonism ELantagonism skrev:
Ja som rubriken låter är jag jävligt klantig. Har en Pergola där jag tänkte bygga till ett litet plasttak men kommunen behövde då en massa ritningar, bla en tomtkarta.

Så dem skickar en länk till mig där jag kan beställa en så kallad "tomtkarta":

[länk]

Går man in där så kan man logga in på kommunens hemsida och beställa hem EN NYBYGGSKARTA (hade ingen aning om att det var 2 helt olika grejer..)

I den beställningen så har jag beskrivit att bygglovsenheten önskar, och att mitt ärende gäller, följande:

”Tak på pergola som befinner sig på vår befintliga altan (trädgård). Bygglovsenheten önskar:
• Situationsplan (tomtkarta) upprättad på tomtkartan med nybyggnaden inritad med samtliga mått samt med avstånd till tomtgränser angivna.
• Huvudritningar Fasadritningar i skala 1:100 med huvudmått utsatta. På fasaderna ska befintliga och föreslagna marklinjer redovisas”.

Idag fick jag den saftiga fakturan på 5650 kr. Chocken! Jag kontaktade bygglovsenheten för att avbryta det hela och de skriver:

"Tyvärr så har vi inget med kartor att göra. Jag rekommenderar att du tar kontakt med GIS och förklarar att det var tomtkarta som du ville beställa, att något har blivit fel. Tomtkartan är gratis, det är bara nybyggnadskarta som har en avgift på 5 625kr.
Du har rätt att återkalla ansökan och vi måste ta ut en avgift enligt gällande taxa för arbetet som redan är utförts (registrering, granskning, kompletteringsbrev, avluta ärendet mm). Då tar vi betalt 1.5h = 1 250kr * 1.5 = 1 875kr".........

Jag vill avsluta ärendet, jag skiter fullständigt i den här pergolan, det här vart ett riktigt jävla surt äpple att bita i, ekonomin är redan krasslig som det är. Tror någon att det finns någon möjlighet att kommunen makulerar fakturan, eller är gjort redan gjort och försent?

Fy vad jag har ont i magen nu👎🙃
Du kan ju undersöka om det går att använda, distansköp, då har du rätt att ångra dig. Borde gälla även om man köper från kommunen. Kontrollera även att priset står angivet. Ring konsumentverket, Hallo Konsumet har bytt namn. Även ett samtal till Villäga4nas juridiska avd. Gratis råd om du är medlem. Det är ingen dyr medlemsavgift./per år IOM du inte är medlem. Även byggtekniska råd finns om du skulle behöva det.
 
H HEM2121 skrev:
Du kan ju undersöka om det går att använda, distansköp, då har du rätt att ångra dig. Borde gälla även om man köper från kommunen. Kontrollera även att priset står angivet. Ring konsumentverket, Hallo Konsumet har bytt namn. Även ett samtal till Villäga4nas juridiska avd. Gratis råd om du är medlem. Det är ingen dyr medlemsavgift./per år IOM du inte är medlem. Även byggtekniska råd finns om du skulle behöva det.
Är ju knepigt med digitaliserad info, som gjort för lurendrejari. 😉
 
Svårt läge. Du har köpt en produkt som är skräddarsydd för just din fastighet och kan inte användas av någon annan, och mätingenjörer har troligen behövt åka ut för att uppdatera kartan genom mätning och sedan lagt några timmar på att ajourhålla databasen och ritat upp en nybyggnadskarta.

Men är de snälla kan de låta kommuninvånarna betala din miss genom skatten eller högre avgifter.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
claekm och 3 till
  • Laddar…
E
Rama in kartan i en snygg tavelram, typ guld. Sälj den sedan som konststycket "misstaget".

Går säkert hem hos nån estetare.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Är ju knepigt med digitaliserad info, som gjort för lurendrejari. 😉
Ja, därför är det bra att fråga expertisen vad som gäller. Så man har torrt på fötterna när man pratar med kommunen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
ELantagonism ELantagonism skrev:
Ja som rubriken låter är jag jävligt klantig. Har en Pergola där jag tänkte bygga till ett litet plasttak men kommunen behövde då en massa ritningar, bla en tomtkarta.

Så dem skickar en länk till mig där jag kan beställa en så kallad "tomtkarta":

[länk]

Går man in där så kan man logga in på kommunens hemsida och beställa hem EN NYBYGGSKARTA (hade ingen aning om att det var 2 helt olika grejer..)

I den beställningen så har jag beskrivit att bygglovsenheten önskar, och att mitt ärende gäller, följande:

”Tak på pergola som befinner sig på vår befintliga altan (trädgård). Bygglovsenheten önskar:
• Situationsplan (tomtkarta) upprättad på tomtkartan med nybyggnaden inritad med samtliga mått samt med avstånd till tomtgränser angivna.
• Huvudritningar Fasadritningar i skala 1:100 med huvudmått utsatta. På fasaderna ska befintliga och föreslagna marklinjer redovisas”.

Idag fick jag den saftiga fakturan på 5650 kr. Chocken! Jag kontaktade bygglovsenheten för att avbryta det hela och de skriver:

"Tyvärr så har vi inget med kartor att göra. Jag rekommenderar att du tar kontakt med GIS och förklarar att det var tomtkarta som du ville beställa, att något har blivit fel. Tomtkartan är gratis, det är bara nybyggnadskarta som har en avgift på 5 625kr.
Du har rätt att återkalla ansökan och vi måste ta ut en avgift enligt gällande taxa för arbetet som redan är utförts (registrering, granskning, kompletteringsbrev, avluta ärendet mm). Då tar vi betalt 1.5h = 1 250kr * 1.5 = 1 875kr".........

Jag vill avsluta ärendet, jag skiter fullständigt i den här pergolan, det här vart ett riktigt jävla surt äpple att bita i, ekonomin är redan krasslig som det är. Tror någon att det finns någon möjlighet att kommunen makulerar fakturan, eller är gjort redan gjort och försent?

Fy vad jag har ont i magen nu👎🙃
De normala konsumentreglerna för distansköp borde gälla.
 
P Peter787 skrev:
De normala konsumentreglerna för distansköp borde gälla.
Det luriga är att det beställts en kundunik produkt utifrån ts specifikation. Det är inget fel på produkten, utan ts har beställt fel produkt.
Jag brukar köpa digitala produkter och information, t.ex. skanning av historiskt material och det är jag som ansvarar för att ha angivit rätt dokument och sidor. Saknas information jag söker så är det inte fel på leveransen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Det luriga är att det beställts en kundunik produkt utifrån ts specifikation. Det är inget fel på produkten, utan ts har beställt fel produkt.
Jag brukar köpa digitala produkter och information, t.ex. skanning av historiskt material och det är jag som ansvarar för att ha angivit rätt dokument och sidor. Saknas information jag söker så är det inte fel på leveransen.
Det enda kommunen gjort är att ange koordinaterna på en större karta för att välja TSs tomt, något direkt arbete har inte skett iom. TSs beställning.
Är TSs kommun så gammaldags att de inte redan digitaliserat sina kartor är det snudd på tjänstefel.
Priset är helt horribelt, men någon gång måste kartor bli fritt tillgängliga.
 
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det enda kommunen gjort är att ange koordinaterna på en större karta för att välja TSs tomt, något direkt arbete har inte skett iom. TSs beställning.
Är TSs kommun så gammaldags att de inte redan digitaliserat sina kartor är det snudd på tjänstefel.
Priset är helt horribelt, men någon gång måste kartor bli fritt tillgängliga.
Ingen aning, bara min erfarenhet av kundunika digitala produkter.
 
Efter att ha kollat på websidan för beställning och deras svar så tycker jag att de har gett dig en utväg att återkalla din "ansökan" och bara betala avgiften för redan nerlagt arbete 1875 kr.
Du har rätt att återkalla ansökan och vi måste ta ut en avgift enligt gällande taxa för arbetet som redan är utförts (registrering, granskning, kompletteringsbrev, avluta ärendet mm). Då tar vi betalt 1.5h = 1 250kr * 1.5 = 1 875kr".........
Det är det bästa du kan komma undan med. Det står väldigt tydligt att det finns avgifter kopplade till att beställa en nybyggnadskarta eftersom det då skapas ett ärende inför en ansökan om bygglov.

Svensk text om nybyggnadskarta, tjänster och avgifter med en tabellstruktur och prisinformation.

Så svara på mailet och dra tillbaka din ansökan. I mailet frågor du om du kan riva den gamla fakturan och få en ny faktura på avgiften för nedlagt arbete.

Själva hanteringen/utskrifter av kartor till PDF som görs på GIS-enheten är troligen automatiserat och borde inte kosta något. Sedan går du in på kommunens hemsida och följer instruktionerna för att göra en egen tomtkarta.

https://shorturl.at/aCHMT
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert i lagstiftningen, men i Tyskland finns en lag som kräver att när man beställer något som kostar pengar i nätet, så måsta kunden trycka på ett tydligt button som säger "beställ mot penger" eller på tysk "Zahlugspflichtig bestellen".

https://www.it-recht-kanzlei.de/eugh-beschriftung-bestellbutton.html

Grejen är att lagen i Tyskland är baserad på EU lagstiftningen som skulle också tillämpas i Sverige (Directive 2011/83/EU).

Så kanske du kan försöka kontakta GIS enheten och hänvisa till EU lagen om den informationen att du beställer något som kostar (mycket) penger saknas.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Vilken billig nybyggnadskarta. Hos oss kostar de 9-11.000 kr.
Sen är det inte en ren digital produkt som man bara sparar ner från kommunens kartprogram. Den kostar för att man åker ut och mäter eller kompletteringsmäter på din tomt/fastighet. Man granskar och digitaliserar planinformation.
För den pergola blir det dyrt, bygger man hus så är det i sammanhanget småpengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.