Tjena.

Har lagt jord runt grunden [ har hus platta på mark ] med fall ifrån grunden. Tänkte lägga mindre grus stenflis eller vad de kallas på markduk. Sen rama in gruset med sten sen. Någon som lagt grus runt huset på det viset o de funkat bra? Trädäck, husvägg, gräsmatta, stenplattor, dräneringsprojekt, staket, utomhus, dagtid, trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Martin199mtb skrev:
Tjena.

Har lagt jord runt grunden [ har hus platta på mark ] med fall ifrån grunden. Tänkte lägga mindre grus stenflis eller vad de kallas på markduk. Sen rama in gruset med sten sen. Någon som lagt grus runt huset på det viset o de funkat bra? [bild]
Om det inte ska börja växa i gruset så behövs det några cm åtminstonde. Annars slår saker rot i skiten som lägger sig på markduken
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande, det växer fantastiskt bra där.
Kanske skulle prova med en bred plastremsa under stenarna?
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
M Martin199mtb skrev:
Tjena.

Har lagt jord runt grunden [ har hus platta på mark ] med fall ifrån grunden. Tänkte lägga mindre grus stenflis eller vad de kallas på markduk. Sen rama in gruset med sten sen. Någon som lagt grus runt huset på det viset o de funkat bra? [bild]
Svårt att se i bilden vad man ser . Om det är markduken hela vägen så blir det inte optimalt. Bättre med minst 10 cm makadam åvan duken .
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Jag har gjort något liknande, det växer fantastiskt bra där.
Kanske skulle prova med en bred plastremsa under stenarna?
Har du provat med något annat alternativ än markduk? Kanske duger med en tjockare duk ?
 
  • Gilla
LövboÅke
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att se i bilden vad man ser . Om det är markduken hela vägen så blir det inte optimalt. Bättre med minst 10 cm makadam åvan duken .
Är markduk hela vägen in till grunden. Hade jag kunnat lägga de hade jag gjort de men då lägger jag grus ända upp till panelen och de kanske inte är så bra? Och kan säkert ta bort mer jord men så blir de nästan som ett dike mot grunden och de fick jag höra från väldigt många här på forumet att man inte ska sträva efter.
 
  • Gilla
Saffa
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att se i bilden vad man ser . Om det är markduken hela vägen så blir det inte optimalt. Bättre med minst 10 cm makadam åvan duken .
Ska jag inte ha markduk hela vägen? Eller vad mena du?
 
  • Gilla
jonaZ1
  • Laddar…
Tomture61
Kommer genast frågan om du har platta eller källare till huset . Är det dränerat till grunden ?
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Läs första inlägget.
Det spelar ingen roll hur mycket markduk du lägger. Det kommer att växa iaf. Det är fröburet ogräs som kommer uppifrån.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 11 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kommer genast frågan om du har platta eller källare till huset . Är det dränerat till grunden ?
Platta på mark som jag skrev
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Läs första inlägget.
Det spelar ingen roll hur mycket markduk du lägger. Det kommer att växa iaf. Det är fröburet ogräs som kommer uppifrån.
Hur bekämpar man ogräset bäst? Ättika? Eller bara dra bort lite då o då?
 
Tomture61
Är plattan pålad ?
Har du inte pålar under grunden så bör dräneringsrören ligga typ 2-3 dm nedanför underkant på plattan .
Mellan jord (under dräneringsrören) och makadam har du dräneringsröret , sedan fyller du rörgraven med makadam .
Detta är det korrekta sättet en grund skall dräneras på .
Vill du av ngn orsak ej dränera så föreslår jag att du gräver ut 1 dm djupt runt hela huset .
Lägger markduk i botten och fyller på med makadam .
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är plattan pålad ?
Har du inte pålar under grunden så bör dräneringsrören ligga typ 2-3 dm nedanför underkant på plattan .
Mellan jord (under dräneringsrören) och makadam har du dräneringsröret , sedan fyller du rörgraven med makadam .
Detta är det korrekta sättet en grund skall dräneras på .
Vill du av ngn orsak ej dränera så föreslår jag att du gräver ut 1 dm djupt runt hela huset .
Lägger markduk i botten och fyller på med makadam .
Tack för tips! Jag har faktiskt gjort de redan alltså grävt 10cm djup o fyllt med makadam runt hela grunden. Gjorde ett inlägg om de förut och verkligen alla var emot de och skrev att jag grävt en vallgrav runt huset där vatten samlas runt grunden. Och hörde runt med olika företag också och de höll med. Så jag grävde upp gruset igen o fyllde med jord. Därför jag undra om de gick bara att lägga på gruset igen fast med bara markduk under.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är plattan pålad ?
Har du inte pålar under grunden så bör dräneringsrören ligga typ 2-3 dm nedanför underkant på plattan .
Mellan jord (under dräneringsrören) och makadam har du dräneringsröret , sedan fyller du rörgraven med makadam .
Detta är det korrekta sättet en grund skall dräneras på .
Vill du av ngn orsak ej dränera så föreslår jag att du gräver ut 1 dm djupt runt hela huset .
Lägger markduk i botten och fyller på med makada
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är plattan pålad ?
Har du inte pålar under grunden så bör dräneringsrören ligga typ 2-3 dm nedanför underkant på plattan .
Mellan jord (under dräneringsrören) och makadam har du dräneringsröret , sedan fyller du rörgraven med makadam .
Detta är det korrekta sättet en grund skall dräneras på .
Vill du av ngn orsak ej dränera så föreslår jag att du gräver ut 1 dm djupt runt hela huset .
Lägger markduk i botten och fyller på med makadam .
Plattan är inte målad. Så här hade jag innan . Grönt gräs, vit staketvägg, grå krossad sten, trägrind, gräsklippare i bakgrunden, trädgårdsskötsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
r.kaden
  • Laddar…
Tomture61
Tycker jag du skall lyssna på de som är experter i ämnet (de som jobbar dagligdags med det)
Som nämnts förut , rensa ogräs lär du få göra .
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.