E
D Daniel 109 skrev:
Nej, de ska inte ange exakt vilka nivåer som stör på vilka avstånd, eller vilka frekvenser som är känsliga. Men uppenbarligen tillåts byggnader med elutrustning i området. Så det finns någon typ av acceptabel nivå. Det går att göra helt störningsfria solfångar anläggningar. Men mer rimligt sannolikt anläggningar som stör väldigt lite.
Du har redan fått för klaring.

En samhälls nytta trumfar en annan. Vi har fått förklaring. Och vi god tar detta. Allt är för handlat på högsta nivå.

Men kvarnar maler lång samt.
 
F fsn skrev:
Reglerna om särskrivning då, gäller inte dig?
Enl forumreglerna §5.5.1 får vi nog inte klaga på de dåliga kunskaperna inom det området.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Enl forumreglerna §5.5.1 får vi nog inte klaga på de dåliga kunskaperna inom det området.
Det är tra gisk t.
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är tra gisk t.
Löken och/eller särskrivningen?
 
F fribygg skrev:
Löken och/eller särskrivningen?
Ja
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Det stämmer inte 100%. EMC är allas ansvar. EMC direktivet (2014/30/EU) säger tydligt att tillverkaren inte får sätta produkter som stör på den europeiska marknaden, importören får inte importera störande produkter och ingen privatperson får bedriva produkter eller anläggningar som stör. Som innehavare av en installation ansvarar man för dess EMC egenskaper. Därför får du kolla att din installatör vet vad den gör när det gäller EMC. SEK Svensk Elstandard har publicerat en checklista som du kan gå igenom med din installatör innan den sätter igång. Du ska också få en dokumentation av din anläggning ur ett EMC riskperspektiv. Jag fick det av min installatör efter jag begärde den, eftersom det står i direktivet att jag som anläggningsinnehavaren måste kunna visa upp den för Elsäkerhetsverket ifall de vill se den.
Här finns länken: https://elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/ny-checklista-for-emc/
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
F
T Tanja Meyer skrev:
Det stämmer inte 100%. EMC är allas ansvar. EMC direktivet (2014/30/EU) säger tydligt att tillverkaren inte får sätta produkter som stör på den europeiska marknaden, importören får inte importera störande produkter och ingen privatperson får bedriva produkter eller anläggningar som stör. Som innehavare av en installation ansvarar man för dess EMC egenskaper. Därför får du kolla att din installatör vet vad den gör när det gäller EMC. SEK Svensk Elstandard har publicerat en checklista som du kan gå igenom med din installatör innan den sätter igång. Du ska också få en dokumentation av din anläggning ur ett EMC riskperspektiv. Jag fick det av min installatör efter jag begärde den, eftersom det står i direktivet att jag som anläggningsinnehavaren måste kunna visa upp den för Elsäkerhetsverket ifall de vill se den.
Här finns länken: [länk]
Kan du visa vilka EMC-standarder din installatör hänvisar till i sin ”deklaration”?

Det här är ju tyvärr bara en administrativ papperstiger. Det hade varit betydligt bättre att bara tala om att all utrustning måste vara CE-märkta och uppfylla kraven och att om importerat själv till EU så övertar man det ansvaret och är likställd tillverkare.

Utöver det så borde det finnas en förståelse för bristande kompetens hos installatörerna och istället visa hur man bygger så EMC-snålt som möjligt. Gärna bra och överskådliga bilder för jag ifrågasätter starkt att stora delar av montörskåren är läskunniga.
 
B
F fsn skrev:
Kan du visa vilka EMC-standarder din installatör hänvisar till i sin ”deklaration”?

Det här är ju tyvärr bara en administrativ papperstiger. Det hade varit betydligt bättre att bara tala om att all utrustning måste vara CE-märkta och uppfylla kraven och att om importerat själv till EU så övertar man det ansvaret och är likställd tillverkare.

Utöver det så borde det finnas en förståelse för bristande kompetens hos installatörerna och istället visa hur man bygger så EMC-snålt som möjligt. Gärna bra och överskådliga bilder för jag ifrågasätter starkt att stora delar av montörskåren är läskunniga.
På samma tema får du gärna utveckla varför och hur man skall bygga EMC-snålt? Gärna med bilder för de som inte är läskunniga då så att de kan lära sig hur man inte skall bygga.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Här är ett exempel där det överklagats i många steg. Det slutade hos regeringen.
Men du kommer inte att få ta del av försvarsmaktens argumentation för varför det ska avslås.

Jag håller med om att det inte är ett lämpligt tillvägagångssätt. Alla elprylar stör mer eller mindre. De borde kunna precisera vilken nivå som är okej. Inte totalt stoppa solkraft. Solcellerna genererar inga störningar.
Det är ganska nära en lögn att säga "Solcellerna genererar inga störningar.". Givetvis genererar inte själva cellerna någon EMC-störning, men ingen monterar ju den utan att koppla dem till elektronik för att ta tillvara elen. Där ingår alltid switchad elektronik som genererar EMC.

Nivån på hur mycket EMC de får stråla ut är noga reglerat i EU-direktiv för CE-märkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är lite kul att du säger att det är en lögn för att i meningen efter säga att det stämmer. Solcellerna genererar ingen störning. De kan sedan kopplas direkt till batterier eller element så blir det inga störningar alls. Men mer realistiskt välfiltrerade växelriktare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Det som diskuteras i tråden är solcellsanläggningar på villatak och det blir vilseledande att plötsligt plocka ut solceller som enskild komponent. Solceller på villatak kopplas ALDRIG direkt till batterier så du pratar om helt andra applikationer.
 
Jag är ledsen om du inte förstår. Det var inte meningen att prata över huvudet på dig.

Men det vi diskuterade var faktiskt vilka delar som är orsak till störningar.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det är lite kul att du säger att det är en lögn för att i meningen efter säga att det stämmer. Solcellerna genererar ingen störning. De kan sedan kopplas direkt till batterier eller element så blir det inga störningar alls. Men mer realistiskt välfiltrerade växelriktare.
Det är rätt intressant att du skriver det då du gång efter annan (helt korrekt) har skrivit att all elektronik brusar i nån omfattning, åtminstone om den är inkopplad och i drift.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag är ledsen om du inte förstår. Det var inte meningen att prata över huvudet på dig.

Men det vi diskuterade var faktiskt vilka delar som är orsak till störningar.
Du är inte den minsta ledsen, bara lika jävla dum och anal som vanligt
 
  • Haha
STB
  • Laddar…
F
B Blåbäret_numero_uno skrev:
På samma tema får du gärna utveckla varför och hur man skall bygga EMC-snålt? Gärna med bilder för de som inte är läskunniga då så att de kan lära sig hur man inte skall bygga.
Varför skall jag göra det?

Är du eventuellt en ”diversearbetare” som skruvar upp solpaneler på tak utan att ha minsta grundläggande elkunskaper och som kände sig lite påhoppad av mitt inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.