Violina Violina skrev:
Ett vattenpass ska alltid kollas innan man använder det, de är så känsliga så det krävs så lite för att de ska bli kassa..

Så det där klassiska testet skulle du ju gjort innan du började loda med det..

Sen är vattenpass betydligt sämre att använda när man lodar än när man kollar vattring.. och en regel är sällan rak, så har man inte långpass blir det gärna snett..
Jag går nästan alltid på ögonmått när jag sätter stående reglar, inte svikit mig än
Jodå, jag kollade det när jag började bygga, då var det inget fel på det.
 
En Talmeter är för mig oumbärlig när jag jobbar med stål, fyrkantsrör och plåtar. Då får man nytta av rits-funktionen

Ska jag jobba med trä kör jag ett vanligt måttband oftast, även om talmetern funkar då med.
Men brukar undvika den då den har dubbla skalor för invändiga mått. Har hänt några gånger att det saknas en decimeter för att jag har kikat på fel skala 🙄
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
En sån här är ju inte så förtroendeingivande i jämförelse. Det kan ju diffa någon eller några mm på grund av att haken på måttbandet har dålig precision. En fördel är att den också visar tum. Annars används den mest i nödfall då jag inte orkar hämta ett "riktigt" måttband. Jag läste om han som hade ett billigt(?) måttband som det saknades en meter på och husgrunden blev för kort. :)
Mätband på träyta, utrullat till cirka 21 centimeter, grått, fem meter, med handledsrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Talmeter är något annat.
 
T Toye_ skrev:
Ska jag jobba med trä kör jag ett vanligt måttband oftast, även om talmetern funkar då med.
Men brukar undvika den då den har dubbla skalor för invändiga mått. Har hänt några gånger att det saknas en decimeter för att jag har kikat på fel skala 🙄
Klassiker. Jag brukar pga detta numera alltid göra en "sanity check" innan jag kapar. Särskilt då det inte får bli fel.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Oftast hjälper det där med att använda samma mätverktyg hela tiden.
Men det gäller inte alltid.
Blev förvånad över att bärreglarna var så olika höga när jag byggde altanen.
Började kontrollmäta med långpasset och blev bara mer förvirrad.
Tills jag gjorde det klassiska testet att vända passet 180 grader.
Vände sedan tillbaka och insåg att passet visade olika, varje djäkla gång jag rörde vid det...
Ajajaj… riktigt tråkigt sådant där!

Sedan är det ju skillnad på längdmått (talmeter) och vinkelmått (vattenpass)
@Violina har en stark poäng när det gäller att helst använda samma mätverktyg genom hela processen. Det gör oftast ingenting om det blir en diff på några tiondelar eller mer sålänge alla mått har samma felmarginal. Slutresultatet blir någon millimeter större eller mindre men det i sig är normalt inget problem.

Jag har stämt av mina olika mätsaker sinsemellan och har inget verktyg som signifikant avviker från de andra så därmed kan jag unna mig lyxen att mäta med det verktyg jag för stunden föredrar.
//Ronnie
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Några minuter (eller, nja, när utbrottet lagt sig...) senare så blev det en tur efter ett nytt Hultafors långpass och omplacering av alla reglar.
 
Redigerat:
  • Gilla
sajanbre
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag läste om han som hade ett billigt(?) måttband som det saknades en meter på och husgrunden blev för kort. :)
[bild]
Ett billigt måttband som visar för lite låter som nått att skylla på om kommunen kommer ut och påstår att man byggt för stort;)
 
  • Haha
  • Gilla
Ingemar O och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett billigt måttband som visar för lite låter som nått att skylla på om kommunen kommer ut och påstår att man byggt för stort;)
Låter som något som borde kunna säljas till högstbjudande… 😜
//Ronnie
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Låter som något som borde kunna säljas till högstbjudande… 😜
//Ronnie
Det hindrar knappast byråkraten att skriva att jag byggt för stort men skulle kanske kunna förklara varför det blev större än på ritningen?
 
Jag har olika mätverktyg beroende vad som ska göras. Det finns några mera för slit/skit arbeten och de för precision. De billiga brukar jag testa i affären och jämföra mot ett kvalitetsverktyg, brukar ge bra resultat.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
En sån här är ju inte så förtroendeingivande i jämförelse. Det kan ju diffa någon eller några mm på grund av att haken på måttbandet har dålig precision. En fördel är att den också visar tum. Annars används den mest i nödfall då jag inte orkar hämta ett "riktigt" måttband. Jag läste om han som hade ett billigt(?) måttband som det saknades en meter på och husgrunden blev för kort. :)
[bild]
Talmeter är något annat.
Btw, orsaken till att det är "dålig precision" i haken är att den *ska* gå att skjuta fram och tillbaka lika långt som materialtjockleken i haken. Det innebär att du kan mäta ytter och innermått med samma skala.
Just den där skulle jag nog dock inte använda till något med högre krav på precision. :D
 
hsd
Stämmer inte måttet, en meter ska vara an meter , lämna tillbaka den och påtala felet
Behöver man ett 1135 mm rör så funkar det inte med 1130 mm .
 
Violina Violina skrev:
Ett vattenpass ska alltid kollas innan man använder det, de är så känsliga så det krävs så lite för att de ska bli kassa..

Så det där klassiska testet skulle du ju gjort innan du började loda med det..

Sen är vattenpass betydligt sämre att använda när man lodar än när man kollar vattring.. och en regel är sällan rak, så har man inte långpass blir det gärna snett..
Jag går nästan alltid på ögonmått när jag sätter stående reglar, inte svikit mig än
Har en gammal rätstege, lätt att byta libeller och justera. Metallstege ligger ner, detaljbild av låsmekanism, på OSB och tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
På min pappas jobb var det bäst före datum på talmetrarna, var inom stålindustrin.
 
V Vante skrev:
Har en gammal rätstege, lätt att byta libeller och justera.[bild]
Var får man tag i nya libeller till rätstegen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.