Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men ni faller hela tiden tillbaka till "varför vill du ha detta?"
Ni får acceptera att det finns minst en person som vill ha det.
Varför vill du har en gul bil? Varför? Det är mycket bättre med en svart. Varför kan du inte ha en svart?

Jag tycker att det finns situationer man kan komma på där minskar kontroll över hybridbilen är sämre än mer kontroll och tvärtom. Men om man är en "power user" och vet vad man gör så kan jag inte tänka mig att mindre kontroll är något bra.

Det känns som att flera här har hybrider och har blivit kränkta över att deras pärla inte är perfekt.
Säg en bil som är perfekt. De flesta är nöjda och har inget behov av att specialanpassa sin el/hybridbil. Jag tror inte många blir kränkta av att bilen saknar denna funktion, förstår inte ens att någon kan komma på tanken. Om du inte vill utveckla dina idéer är det fine by me.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns så många bilar idag som har regnsensor åt vindrutetorkarna.
Varför är det inte kopplat ihop med en funktion att stänga ev sidofönster som står lite på glänt (vid parkerad bil alltså)
Tesla påminner om de är öppna i alla fall :)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men ni faller hela tiden tillbaka till "varför vill du ha detta?"
Ni får acceptera att det finns minst en person som vill ha det.
Varför vill du har en gul bil? Varför? Det är mycket bättre med en svart. Varför kan du inte ha en svart?

Jag tycker att det finns situationer man kan komma på där minskar kontroll över hybridbilen är sämre än mer kontroll och tvärtom. Men om man är en "power user" och vet vad man gör så kan jag inte tänka mig att mindre kontroll är något bra.

Det känns som att flera här har hybrider och har blivit kränkta över att deras pärla inte är perfekt.
Nja, i mitt senaste inlägg frågade jag väl inte efter det ?
Jag förklarade bara varför det troligen inte finns eller kommer att finnas...corner cases är inte lönsamma att utveckla mot helkt enkelt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här är fler inlägg där det hela tiden handlar om "varför?"
Ok du är nyfiken, det är ingen fara.
Jag känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag gjort.
Vi kan sitta och hitta på massa situationer där det är bättre med full kontroll än de här förprogrammerade inställningarna, det är klart att det finns det.
Syftet med förprogrammeringen är ju att dels göra det lättare för användaren och dels förhindra att användaren sätter sig i skiten och gör nåt som egentligen inte är bra och som den egentligen inte vill...
Men naturligtvis finns det något du byter bort när du inför sådana begränsningar. Det behöver väl inte förklaras?
Du behöver naturligtvis inte förklara om du inte kan eller vill. I många hybrider kan du välja el, hybrid, bensin/diesel eller t o m båda i kombination för max effekt. Vad är det för problem med bristande kontroll du vill lösa med att kunna styra det mer detaljerat själv?

Ett tips är väl bara att det varit enklare för dig att förklara i ett inlägg istället för att skriva inlägg efter inlägg där du bara upprepar att du inte du inte vill förklara😉

/Krille
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du behöver naturligtvis inte förklara om du inte kan eller vill. I många hybrider kan du välja el, hybrid, bensin/diesel eller t o m båda i kombination för max effekt. Vad är det för problem med bristande kontroll du vill lösa med att kunna styra det mer detaljerat själv?

Ett tips är väl bara att det varit enklare för dig att förklara i ett inlägg istället för att skriva inlägg efter inlägg där du bara upprepar att du inte du inte vill förklara😉

/Krille
Jag har förklarat och det enklaste av allt är att sluta ställa samma fråga om och om igen.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men ni faller hela tiden tillbaka till "varför vill du ha detta?"
Ni får acceptera att det finns minst en person som vill ha det.
Varför vill du har en gul bil? Varför? Det är mycket bättre med en svart. Varför kan du inte ha en svart?
Det blir lite löjligt när du jämför en funktion med något icke-funktionellt, som kulör. Olika kulörer är inte direkt bättre eller sämre (ok, det kan påverka värme och eventuellt hur det syns på bilen).
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att det finns situationer man kan komma på där minskar kontroll över hybridbilen är sämre än mer kontroll och tvärtom. Men om man är en "power user" och vet vad man gör så kan jag inte tänka mig att mindre kontroll är något bra.
Du kan komma på olika situationer, men du kan inte beskriva någon?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det känns som att flera här har hybrider och har blivit kränkta över att deras pärla inte är perfekt.
Jag har ingen hybrid och är inte heller det minsta kränkt, jag är faktiskt intresserad av vad du vill kunna styra och varför, ett exempelfall.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför vill du ha det? 😂
Jag kan svara åt Mikael. Man vill ha möjlighet att stänga sidorutan så det inte regnar in. Där ser man en tydlig funktion förklarad. Alternativt kan man förstås svara "Jag vill ha det, varför tänker jag inte tala om."
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men ni faller hela tiden tillbaka till "varför vill du ha detta?"
Ni får acceptera att det finns minst en person som vill ha det.
Varför vill du har en gul bil? Varför? Det är mycket bättre med en svart. Varför kan du inte ha en svart?
Kan ju tillägga att de flesta nybilar kan du inte speca exakt färg på heller: Tillveerkaren har ett antal (typ 10-12) olika färger/nyanser - that's it.

Vill du ha ngt annat så får du lacka om/wrappa den i efterhand...av samma skäl: Dom säljer det som de flesta vill ha och det skulle inte vara lönsamt att tillhandahålla varenda nyans (om inte annat så skulle det komplicera eftermarknaden/reparationer)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan ju tillägga att de flesta nybilar kan du inte speca exakt färg på heller: Tillveerkaren har ett antal (typ 10-12) olika färger/nyanser - that's it.

Vill du ha ngt annat så får du lacka om/wrappa den i efterhand...av samma skäl: Dom säljer det som de flesta vill ha och det skulle inte vara lönsamt att tillhandahålla varenda nyans (om inte annat så skulle det komplicera eftermarknaden/reparationer)
Men man kan ju inte lacka om i det här fallet vi diskuterar. Det är ju som att lacken skulle vara låst och bara vissa färger fastnar på plåten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
jag är faktiskt intresserad av vad du vill kunna styra och varför, ett exempelfall.
Vad är det för konstigt med att man önskar en funktion som finns på många bilar?
K Krille4 skrev:
I många hybrider kan du välja el, hybrid, bensin/diesel eller t o m båda i kombination för max effekt.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men man kan ju inte lacka om i det här fallet vi diskuterar. Det är ju som att lacken skulle vara låst och bara vissa färger fastnar på plåten.
Klart du kan, iallafall som Power User...

Det går ju att ändra motorstyrningen på bilar. Det görs ju vid trimning exempelvis.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för konstigt med att man önskar en funktion som finns på många bilar?
Ok, kan du då beskriva funktionen och ge exempel på vilka bilar som har den?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har förklarat och det enklaste av allt är att sluta ställa samma fråga om och om igen.
Åh ännu ett svar utan förklaring😉

Ja du gör ju som du vill men om vi nu är många som inte förstår din förklaring kanske problemet inte bara ligger i vår läsförståelse?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, kan du då beskriva funktionen och ge exempel på vilka bilar som har den?
Funktionen handlar väl om att man manuellt ska kunna välja vilken/vilka av bilens motorer som ska användas? Eller har jag helt missförstått vad det är vi pratar om.

Och nej, jag kan inte ge exempel. Som jag skrev kunde man dock det på den enda hybrid jag någonsin kört:
Alfredo Alfredo skrev:
Då den enda hybrid jag någonsin kört hade möjlighet att välja vilken motor som skulle användas kan jag ge en absolut 100% garanti på att funktionen redan utvecklats.

Däremot antar jag att @Krille4 kan ge några exempel då han skriver:
K Krille4 skrev:
I många hybrider kan du välja el, hybrid, bensin/diesel eller t o m båda i kombination för max effekt.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Funktionen handlar väl om att man manuellt ska kunna välja vilken/vilka av bilens motorer som ska användas? Eller har jag helt missförstått vad det är vi pratar om.

Och nej, jag kan inte ge exempel. Som jag skrev kunde man dock det på den enda hybrid jag någonsin kört:



Däremot antar jag att @Krille4 kan ge några exempel då han skriver:
Nej, det är inte funktionen som efterfrågas.
Jag har frågat om önskemålet var att ha en switch för el, bensin, auto, men det räcker inte för Farstatjej90: Man ska kunna programmera själv hur auto-läget ska vara.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men man kan ju inte lacka om i det här fallet vi diskuterar. Det är ju som att lacken skulle vara låst och bara vissa färger fastnar på plåten.
Jo det kan du nog. Om du byter hela drivlinan så kan du sätta dit en kontroller som du själv kan programmera.
Jag är inte helt up-to date med hur man registrerar in en sådan bil nuförtiden, men jag har för mig att man kan få igenom det som custombygge (antingen helt ombyggd bil eller bytt drivilina).

Nu förstår jag att det blir rätt mycket mer mecking än att bara kunna "trixa med mjukvaran" - men principen är densamma som för färg: tillverkaren erbjuder (av olika anledningar) inte alla alternativ, så då får du fix dom helt själv när du väl köpt bilen (och försaka ev garantier osv, vilket antagligen ärvarför dom inte erbjuder alla alternativ till att börja med då det är för dyrt under hela livscykeln)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.