Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ford Bronco
Kan du justera växlar som du vill på den?
Jag vill kunna gör det och inte vara fast med skräpet som Ford tycker är bra. '
Det duger kanske för vanliga användare, men inte för en power user som mig.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
På min bil med DSG-låda kan jag i alla fall gå över till att växla manuellt om jag vill, och det tycker jag personligen är ett lyft gentemot tidigare automatlådor även om jag främst använder det för att motorbromsa i nedförsbackar. Men visst, även på vanliga automatlådor går det ju för det mesta att dra ner spaken till 2 eller 1 istället för D. På min gamla Galant satt det en knapp på växelväljaren för att koppla ur "overdrive" (d.v.s. högsta växeln). Nuvarande bilen går även att ställa om mellan "Economy" och "Sport".
 
Fairlane
N Nerre skrev:
På min bil med DSG-låda kan jag i alla fall gå över till att växla manuellt om jag vill, och det tycker jag personligen är ett lyft gentemot tidigare automatlådor även om jag främst använder det för att motorbromsa i nedförsbackar. Men visst, även på vanliga automatlådor går det ju för det mesta att dra ner spaken till 2 eller 1 istället för D. På min gamla Galant satt det en knapp på växelväljaren för att koppla ur "overdrive" (d.v.s. högsta växeln). Nuvarande bilen går även att ställa om mellan "Economy" och "Sport".
Ja, men det är ju ändå de lägen som biltillverkaren gett dig. En power user vill givetvis ha möjlighet att ändra utväxlingen helt efter eget huvud. 😉
 
N Nerre skrev:
På min bil med DSG-låda kan jag i alla fall gå över till att växla manuellt om jag vill, och det tycker jag personligen är ett lyft gentemot tidigare automatlådor även om jag främst använder det för att motorbromsa i nedförsbackar. Men visst, även på vanliga automatlådor går det ju för det mesta att dra ner spaken till 2 eller 1 istället för D. På min gamla Galant satt det en knapp på växelväljaren för att koppla ur "overdrive" (d.v.s. högsta växeln). Nuvarande bilen går även att ställa om mellan "Economy" och "Sport".
Trestegs automat hade jag på en bil från 1973. Nu har jag 8 växlar på automatlådan och kan växla manuellt om jag vill. Detta har funnits iaf 10 år. Låter som du beskriver en amerikansk polisbil när du skriver om växellådan 😁
 
Jag har två växlar: en framåt och en bakåt. Som de flesta elbilar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har två växlar: en framåt och en bakåt. Som de flesta elbilar.
Ingen overdrive? Bara racingväxeln?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, måste vara därför elbilar är så populära i Norge. Bara en vanlig växel och räcerväxeln!
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, måste vara därför elbilar är så populära i Norge. Bara en vanlig växel och räcerväxeln!
Vad händer om man kastar in räserväxeln i Teslan på motorvägen?
Kanske ännu ett skäl att det bara är dåligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har två växlar: en framåt och en bakåt. Som de flesta elbilar.
Skall man vara noga så är det väl på de flesta elbilar bara en växel både för fram och back. Man reverserar motorn i stället för att ha en separat backväxel. Är det någon som har provat hur fort man kan backa med en elbil?
 
A Avemo skrev:
Skall man vara noga så är det väl på de flesta elbilar bara en växel både för fram och back. Man reverserar motorn i stället för att ha en separat backväxel. Är det någon som har provat hur fort man kan backa med en elbil?
En Daf? Lika fort som framåt
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
En Daf? Lika fort som framåt
En bekant till mig provade med en automatväxlad Volvo 343 hur fort det gick att backa på en stor plan. Han viste inte hur fort det gick när han helt förlorade kontrollen. Men han trodde att den skulle volta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall man vara noga så är det väl på de flesta elbilar bara en växel både för fram och back.
kan något ha bara en växel, eller har det ingen växel då? 🤔
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
kan något ha bara en växel, eller har det ingen växel då? 🤔
En. växel blir det väl rent tekniskt, en utväxling som är fast. Direktdrift utan växel kanske är ingen växel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
kan något ha bara en växel, eller har det ingen växel då? 🤔
Enväxlad och oväxlad eller växellös är olika saker. Vad gäller elbilar tror jag att de oftast är enväxlade. Oväxlad skulle den vara om en motor direkt driver en drivaxel så att båda har samma varvtal.
 
Fairlane Fairlane skrev:
En power user vill givetvis ha möjlighet att ändra utväxlingen helt efter eget huvud.
Då ska du ha en remjohan! Nu skulle jag personligen dock till och med föredra en batteribil... 😉😂

Svartvit bild på en klassisk Volvo 360 framför vattenfall, med fokus på steglös växellåda, retro bilintresse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.