S Saxdaling skrev:
Konstig reaktion. Var och en som skriver inser ju att den som läser kan vara precis vem som helst, kanske till och med den arkitekt som ritat sopcontainern i Påvelund.
Men om man nu på fullaste allvar inte kan ta den designen på allvar, utan anser att det måste ha blivit nåt knas så spelar det väl ingen roll hur mycket själ och engagemang som inblandade har lagt ner?
Om resultatet blir så anskrämligt så måste man väl få uttrycka det? Vad ska vi annars ha forumet till? Åsiktscensur?
Bara tanken att kommunen tillåter en sådan utsikt för alla grannar är ofattbar. Mitt förra inlägg blev raderat, antagligen för att jag antydde att byggnadsnämnden inte kan ha godkänt denna byggnad utan någon form av jäv. Det är en gissning, inget påstående. Men det finns ingen annan förklaring.
Du kanske uttryckte dig för burdust, det finns forumregler som gäller alla. Annars kan jag rek Fäjsbåkk, där nästan allt är tillåtet, fullt av dårar där tyvärr :(
 
P
S Saxdaling skrev:
Bara tanken att kommunen tillåter en sådan utsikt för alla grannar är ofattbar. Mitt förra inlägg blev raderat, antagligen för att jag antydde att byggnadsnämnden inte kan ha godkänt denna byggnad utan någon form av jäv. Det är en gissning, inget påstående. Men det finns ingen annan förklaring.
Byggnadsnämnden kanske insåg att det är viktigare att den som bygger kommer trivas med sitt bygge än att grannarnas inskränkta åsikter om estetik tillgodoses?

Jag tycker, som sagt var, inte heller att tillbyggnaden är speciellt vacker (snarare tvärtom) men det skulle aldrig falla mig in att klaga på den som granne.

Likriktning är tråkigt, men om vi accepterar mångfald så får vi även acceptera att alla inte har samma åsikt om vad som är vackert eller fult.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Byggnadsnämnden kanske insåg att det är viktigare att den som bygger kommer trivas med sitt bygge än att grannarnas inskränkta åsikter om estetik tillgodoses?

Jag tycker, som sagt var, inte heller att tillbyggnaden är speciellt vacker (snarare tvärtom) men det skulle aldrig falla mig in att klaga på den som granne.

Likriktning är tråkigt, men om vi accepterar mångfald så får vi även acceptera att alla inte har samma åsikt om vad som är vackert eller fult.
Visst tycker vi alla olika. Men byggnadsnämnden har ett stort ansvar att värna boendemiljön. Hur ofta har inte någon fått nobben att måla sitt hus i snygg färg, men en färg som inte anses passa in i omgivningens färgskala. Även rätt löjliga estetiska synpunkter förekommer att kommunen driver. I Stockholm krävde man för rätt många år sedan att varje tillbyggnad måste dras in minst en decimeter från huvudbyggnaden, för att markera att det är en tillbyggnad och inte en del av huvudbyggnaden. Bara onödiga estetiska krav.

Jag hade som granne aldrig accepterat det här utan överklagat så långt det går. Jag tycker inte att det är byggherrens ensak hur man bygger. Värdet på mitt hus hade ju sjunkit med minst 30%. Varje anständig människa tar hänsyn till sina grannar.

Bygg gärna en sådan tillbyggnad om huset står ensamt med ingen granne inom 100 meters avstånd.
 
P
S Saxdaling skrev:
Visst tycker vi alla olika. Men byggnadsnämnden har ett stort ansvar att värna boendemiljön. Hur ofta har inte någon fått nobben att måla sitt hus i snygg färg, men en färg som inte anses passa in i omgivningens färgskala.
Anses av vem? Det finns definitionsmässigt inga objektiva åsikter.
S Saxdaling skrev:
Även rätt löjliga estetiska synpunkter förekommer att kommunen driver. I Stockholm krävde man för rätt många år sedan att varje tillbyggnad måste dras in minst en decimeter från huvudbyggnaden, för att markera att det är en tillbyggnad och inte en del av huvudbyggnaden. Bara onödiga estetiska krav.
Ja, mycket fånigt. Ett oestetiskt krav, tycker jag.
S Saxdaling skrev:
Jag hade som granne aldrig accepterat det här utan överklagat så långt det går. Jag tycker inte att det är byggherrens ensak hur man bygger. Värdet på mitt hus hade ju sjunkit med minst 30%. Varje anständig människa tar hänsyn till sina grannar.
Jag hade inte brytt mig för fem öre. Även om jag tycker att den här aktuella tillbyggnaden är ganska ful (exteriört) så välkomnar jag mer sånt. Det gör att den konformistiska synen på hur det ska se ut i villaområden kommer att erodera och därmed kommer också utseendet på grannarnas hus att spela allt mindre roll för värdet på ens eget hus.
S Saxdaling skrev:
Bygg gärna en sådan tillbyggnad om huset står ensamt med ingen granne inom 100 meters avstånd.
Jag är rätt glad över att jag inte ser ett enda av mina grannars hus när jag sitter på min uteplats. Inte för att något grannhus är fult utan för att jag inte behöver störas av hur de ser ut om de skulle råka göra något som inte faller mig i smaken. Att ha mycket liten insyn (och därmed också mycket liten utsyn) är mycket värt. Därför är jag förbryllad över att svenska byggnadsnämnder generellt är så stora motståndare till insynsskydd.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S Saxdaling skrev:
Visst tycker vi alla olika. Men byggnadsnämnden har ett stort ansvar att värna boendemiljön. Hur ofta har inte någon fått nobben att måla sitt hus i snygg färg, men en färg som inte anses passa in i omgivningens färgskala. Även rätt löjliga estetiska synpunkter förekommer att kommunen driver. I Stockholm krävde man för rätt många år sedan att varje tillbyggnad måste dras in minst en decimeter från huvudbyggnaden, för att markera att det är en tillbyggnad och inte en del av huvudbyggnaden. Bara onödiga estetiska krav.

Jag hade som granne aldrig accepterat det här utan överklagat så långt det går. Jag tycker inte att det är byggherrens ensak hur man bygger. Värdet på mitt hus hade ju sjunkit med minst 30%. Varje anständig människa tar hänsyn till sina grannar.

Bygg gärna en sådan tillbyggnad om huset står ensamt med ingen granne inom 100 meters avstånd.
"rätt löjliga estetiska synpunkter" och
"Jag hade som granne aldrig accepterat det här".
Du verkar sakna självinsikt.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Olika är bra...

Samma stil kan bli bra men då hänger det på detaljerna och det är inte många som klarar av det, antingen proportioner, takvinklar. grund, fönstersättning osv.

I mitt tycke hemska utbyggnader som man ofta ser, bifogat nedan

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dem där är hemska! Helt förkastliga!
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"rätt löjliga estetiska synpunkter" och
"Jag hade som granne aldrig accepterat det här".
Du verkar sakna självinsikt.
Rätt ologisk kommentar. Det är just min självinsikt som gör att jag vet hur jag skulle reagera om jag blev utsatt för det som grannarna i det här fallet har blivit.
 
P pmd skrev:
Anses av vem? Det finns definitionsmässigt inga objektiva åsikter.

Ja, mycket fånigt. Ett oestetiskt krav, tycker jag.

Jag hade inte brytt mig för fem öre. Även om jag tycker att den här aktuella tillbyggnaden är ganska ful (exteriört) så välkomnar jag mer sånt. Det gör att den konformistiska synen på hur det ska se ut i villaområden kommer att erodera och därmed kommer också utseendet på grannarnas hus att spela allt mindre roll för värdet på ens eget hus.

Jag är rätt glad över att jag inte ser ett enda av mina grannars hus när jag sitter på min uteplats. Inte för att något grannhus är fult utan för att jag inte behöver störas av hur de ser ut om de skulle råka göra något som inte faller mig i smaken. Att ha mycket liten insyn (och därmed också mycket liten utsyn) är mycket värt. Därför är jag förbryllad över att svenska byggnadsnämnder generellt är så stora motståndare till insynsskydd.
Det är lätt att sitta i ett hus utan att behöva se en enda grannes hus och samtidigt ha starka synpunkter på vad vi som bor i en tätare bebyggelse ska acceptera. Känns inte seriöst.
 
  • Gilla
Box of rain
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det är lätt att sitta i ett hus utan att behöva se en enda grannes hus och samtidigt ha starka synpunkter på vad vi som bor i en tätare bebyggelse ska acceptera. Känns inte seriöst.
Känsliga själar kan plantera en hög häck, case closed!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
S Saxdaling skrev:
Det är lätt att sitta i ett hus utan att behöva se en enda grannes hus och samtidigt ha starka synpunkter på vad vi som bor i en tätare bebyggelse ska acceptera. Känns inte seriöst.
Det är lätt var man än befinner sig, och det skulle vara ännu lättare om inte byggnadsnämnderna vore så korkade att de mer eller mindre förbjuder effektiva insynsskydd.

Om man retar sig på att hus är fula så bör man nog ta itu med det och fundera lite på vad den underliggande orsaken kan vara.

Javisst kan jag tycka att en del hus är fula, men än sen då? Det är bara hus, och andra kanske tycker att de är vackra. Låt dem tycka det.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jättefint! Gillar den ljusa stående panelen och de smäckra staketen.
Och sen jättepraktiskt att ha så nära till återvinningscentralen.
 
  • Gilla
Saxdaling och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är coolt att man vågar göra något annorlunda. Det står i artikeln att husen i området redan är varierande, så det bryter nog inte mot områdets ”karaktär”.

Vad man än gör kommer någon att tycka att det är fult och någon att tycka det är fint, så då kan man lika gärna göra det man själv gillar 🙂
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Men finns det någon som utifrån tycker detta är bra? Allktså visuellt då.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
N Nils2018 skrev:
Men finns det någon som utifrån tycker detta är bra? Allktså visuellt då.
Ja.
 
  • Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Detta har inte med huset överhuvudtaget, men jag reagerar negativt på ord som "tuff", "smart" och liknande. Så konservativ är jag !
 
  • Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.