Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan är om loggboken kan vara behjälplig som bevis alls. Svårt att säga just nu med den info vi har.
Det håller jag med om, och jag skrev redan i mitt första inlägg att jag trodde att frågan skulle vara svår att nå framgång i. Men ett bevis är det likafullt, oavsett dess tyngd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag med om, och jag skrev redan i mitt första inlägg att jag trodde att frågan skulle vara svår att nå framgång i. Men ett bevis är det likafullt, oavsett dess tyngd.
Och som det oftast brukar varnas för i samband med frågan om en tvist ska ske eller ej, de enda vinnarna är oftast ombuden/advokaterna…
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D
TS kan förslagsvis driva en fråga om ersättning direkt till säljaren utan att blanda in någon juridisk tomte. Kan ju vara bra att ha någon tredjepart inblandad, kanske mecklaren. Så det inte blir något av en utpressningssituation, eller tolkas så.

Säg som det är att energideklarationen avviker från verkligheten samt att det finns en loggbok som bevisar det.
 
  • Gilla
TedM
  • Laddar…
T TedM skrev:
Hade det varit så, så hade jag varit helt OK med det.
Nu är det deras egna siffror för förbrukningen som jag använt, och siffrorna går inte ihop med de som finns i energibesiktningen. Det står "Uppgift om total faktisk förbrukning för ovan angiven period var 5,5 ton
pellets." när jag har deras egna loggar som säger att de hade bränt den mängden på 2/3 av den tiden.

Det är helt rimligt att vi gör av med mer energi än två pensionärer, och det hade vi räknat med innan köpet.

Nä, rubriceringen Dolt fel har jag också insett att den var förhastad.

Se ovan. Jag har alltså deras egna siffror från 2022/01 till 2022/08, och de motsvarar vad de själva angett som konsumption för 2021/09-2022/08 i energideklarationen. Hade de kompletterat pelletsen med ved/olja/elpatron (alla de möjlgheterna finns i huset) så hade de ju behövt ange det.

Men ja, du har helt rätt i den juridiska frågeställningen. Jag vet inte hur detta påverkat köpeskillingen.
Artikel som påvisar skillnad i faktisk förbrukning och energideklaration gäller pellets.
https://bioenergitidningen.se/pelle...nergi-deklaration-for-byggnader-missar-malet/
 
C Carl Johansson skrev:
Hade pellets tidigare och anläggningens matarskruvar, pumpar och fläktar förbrukade uppåt 1000 kWh per månad. Så skönt att slippa allt arbete med hantering.
Fast att det fanns en loggbok kan ju också göra att det tillsammans med undersökningsplikten gör att det inte kan vara ett dolt fel.

Edit: @Carl Johansson. Har ingen aning om varför du blev citerad i inlägget😳. Verkar inte gå att redigera bort.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det jag tänker på är att samtliga uppgifter kommer från säljaren. Varav det ena är deras egna anteckningar. Folk för anteckningar på olika sätt. Känns lite oseriöst+
Jag skulle inte dra för stora växlar på det hela.
Oavsett kan det vara dags att se över värmekällan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Och förstår du inte skillnaden på det och det jag skrivit så må det så vara.
Skillnaden på vad? Jag säger ju bara att TS ska lugna sig, tills han/hon vet hur mycket pellets som går åt. Du säger ju själv att det är okej om det går åt 5.5 ton. Även om det råkar stå mer i några anteckningar. Det är ju som sagt ingen som vet vad säljaren gjort med sin pellets, förutom att elda den.
 
H
Vart i landet ligger huset.
Hur varmt har ni inne samt hur länge duschar ni.
170 kvadrat ×150 = 25 500 kwh = uppvärmning
Plus hushållsel 6000 kwh.

Det är siffrorna som ett normalt hus förbrukar i TS storlek. Det stämmer ganska väl med vad säljaren uppgav dessutom.

OBS när ni räknar energin i pellets så måste ni räkna med effektförluster ut igenom skorstenen också.

Räkna med 4000 kwh per ton i stället för 4800 kwh per ton.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar men deklarationen är väl på årsbasis. Nån kanske har räknat på vinterns pelletsförbrukning och sen slagit ut det per månad. Då blir det ju lite missvisande.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TedM skrev:
Fast det här handlar ju inte om att jämföra föregående ägares förbrukning av varken el eller värme med min egen, jag har ju bara bott i huset två månader.
Problemet är att föregående ägares uppgift vid försäljning motsägs av hans egen loggbok över förbrukningen. De säger de har gjort av med X ton pellets, loggen visar att det nog är närmre X*1,5 ton pellets.
Hur långt tilbaks går loggen ?
Är det bara något enstaka år så är det nog svårt att säga något: Det kan ju varit ett kallt år.
Du kan ju absolut ta upp det, men jag tror att om totala energiföärbrukningen på huset är "rimlig" så har du inget att komma med juridiskt.

Vilket bevisvärde har loggen ?
Är den underteckand osv eller är det en hög med handskrivna sidor ?
Har du flera år tillbaka eller bara ett enstaka ?
Enstaka månadersäger ju inte så mkt om helheten heller, även oim man kan misstänka en högre förbruknign om du har säg nov, dec,jan,feb , mars (då övriga månader normalt torde ligga lägre). Saknar du någon av vintermånadera så kanske dom var borta eller eldade i kaminen/elvärme osv, så du kan ju inte förutsätta att det är lika mkt varje månad då.

Men framförallt: har du frågat säljarna: Vad säger dom ?
 
Om inte de siffror på ed är korrekt. Hur kan man då veta att dessa siffror är korrekta som finns i anteckningarna? Jag är skeptisk

Om ts nu väljer att gå vidare med detta så ha mäklaren ingenting med detta att göra. Och troligen ingen kunskap heller för den delen.
Affären är avslutad därmed även mäklarens ansvar.
Vad som ska göras är att kontakta säljarna. för att därefter diskutera fortsättningen. Antingen går de med på kraven och alla är nöjda. eller så är inte alla nöjda, Då är nästa steg att stämma säljarna. Hur det slutar det vet ingen.
Mäklaren har ingen magisk plånbok

Men jag skulle kontaktat en jurist för att diskutera saken och eventuellt få hjälp att skriva brevet. Ibland har en jurists brevpapper en lite skrämmande effekt.

En fundering jag har det är om man kanske bör informera säljarna om problemet. Men att ni återkommer efter vintern. Tanken är att man måste informera säljarna så fort ni är medvetna om problemet.
När ni bort där en vinter så kan ni ha större säkerhet att siffrorna stämmer absolut inte. Eller så stämmer siffrorna hyffsat med er förbrukning. Försök att separera matningen av ström till värmeanläggningen. Då kan man enkelt se exakt förbrukning av el.
Tänk på att anteckna alla säckar med pellets du förbrukar.
kanske några punkter inomhus där du kan mäta temperaturen. Sen anteckna allt. Då har du bra bevis i rätten. Mycket jobb? Så är det ibland.

Men Tänk på att i rätten gäller andra regler. Men det finns två huvudregler Det är att det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. Den viktigaste är Det finns bara en garanterad vinnare. Det är juristerna.
Allt annat är frågetecken
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vilken temperatur har de gamla ägarna haft innan? Siffrorna i Energideklerationen kan ha normaliseras till 21 grader innertemperatur om föra ägarna har haft högre.

Våra föra ägare hade 24 grader inne och vi sänkte direkt till 22.

[länk]
Jag gjorde bara nån liten justering.
Bytte bara ut den gamla elvärmen och skaffade luft/vatten. liiiiten 😋
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Därför är det bästa att det finns en egen mätare över det som har med uppvärmning att göra
Det är svårt att särskilja vad som gått åt till drift och vad som är ren förbrukning för andra saker.
Sen är det väldigt olika beroende på vem som bor i huset och deras förbrukning
De kanske medvetet valde en lägre inomhus temp och duschade kanske inte så länge och frekvent som ni.
 
T TedM skrev:
Nu har jag spenderat några lediga stunder med att googla, och har hittat några lovande resultat som verkar stödja min tes att det är något som går att utkräva ansvar av (förmodligen) säljaren för.

Gammal tråd i forumet där säljaren angett fel kostnad, fick ersättning av FRN 2015

Annat beslut från FRN 2020 där uppenbart fel driftskostnad gav skadestånd

Sida som berättar om dom 2018 i liknande fall, dock utan hänvisning till domnummer

Dessa domar gäller dock alla driftskostnaden, vilken i obkektsbeskrivningen i vårat fall var angiven som ca en tredjedel av vad det verkar som det kommer kunna kosta att faktiskt värma huset.

Någon som har någon juridisk vägledning att komma med ang. detta? Det vankas ju åtminstone samtal till mäklaren på måndag...
Ett dolt fel är svårt att driva. För att de ska ge dig rätt till skadestånd så ska felet också, förutom att det objektivt ska klassas som ett dolt fel, ha påverkar marknadsvärdet på fastigheten. Det är inte en enkel sak att visa och det är du som ska bevisa marknadsvärdespåverkan. Felet ska heller inte vara marginellt utan ska ha nämnvärd påverkan på marknadspriset.

Det du istället ska undersöka om det är ett garantifel. Har säljaren lämnat en preciserad uppgift som är att se som en utfästelse, eller en faktisk uppgift om ett förhållande? Om det är ja så gäller inte rekvisitkraven för dolt fel utan säljaren svarar för den faktiska kostnaden för felet. Sen ska ni kunna visa en rimlig beräkning för den faktiska kostnaden. Kanske är det en nuvärdesberäkning på extra pellets under resterande tid av pannans ekonomiska livslängd eller kanske kostnaden för att byta panna till en som har den uppgivna prestandan, eller vad det kostar att under 10 år täcka upp energiunderskottet med el?

Jag kan inte avgöra det, men det finns det folk som kan. Dock är det du som påstår något som ska bevisa det och det ska vara rimligt nog för att en domstol ska hålla med dig.

Räkna först it vad det gäller för pengar, men rikta INTE in dig på dolt fel utan på garantifel. Kan du inte visa garantifel så skulle jag släppa det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.