F fsn skrev:
Ditt största bekymmer är att du inte kan räkna som en vuxen människa. Du har ett stor trovärdighetsbekymmer där och det är så korkat att jag inte ens kan inbilla mig att nån är så dum så du måsta alltså vara nåt annat..
Det var dock bara personangrepp.

Och sådant verkar Jonatan79 också gilla.
Saklighet står inte högt i kurs hos er i alla fall.
 
F
D daVinci skrev:
Det var dock bara personangrepp.

Och sådant verkar Jonatan79 också gilla.
Saklighet står inte högt i kurs hos er i alla fall.
Precis, du gör det igen. alltid trycka bort fokus från sakfrågan, att du medvetet vaskar svårbesvarade frågor och trummar på med en lite hemmasnickrad ekonomisk lösning där obekväma, men uppenbara delar medvetet utelämnas.
 
D daVinci skrev:
Det var dock bara personangrepp.

Och sådant verkar Jonatan79 också gilla.
Saklighet står inte högt i kurs hos er i alla fall.
Inga personangrepp vad jag ser, antingen är du lättkränkt eller tolkar inlägg mellan raderna med stor fantasi.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci

Jag upprepar först det jag skrev i inledningen till mitt inlägg förra inlägg #1 853
Ja, vad gör du det för? det är onödigt. Dels har jag redan läst det. Dels innehöll det ingen information.

M Martin Lundmark skrev:
De största procentuella förlusterna i våra elnät är inte i transmissionsnäten från t.ex. Harsprånget.
Var är då effektförlusten för 700 W distribuerat till mig från
A) en granne 30 m bort
B) Harsprångets kraftstation. (Jag bor i Stockholm).
(Jag kan räkna så du kan inte luras här).
M Martin Lundmark skrev:
(Div prat om att ström går genom kablar i olika dimensioner och genom transformatorer)
Ja, det är ju riktigt att det går ström genom kablar och transformatorer och att spänningsfall uppstår.
Men det säger inget om att något behöver åtgärdas pga några solpaneler.
Du behöver bli konkret.
M Martin Lundmark skrev:
Och sedan, så kommer notan (kostnaden) för de åtgärder som nätbolagen är tvungna att genomföra för att kunna ta emot alla solcellsinstallationer i sina elnät (byggda för bara en effektriktning) att hamna hos de som är anslutna till distributionsnäten.
Ja, men vilka åtgärder har man då gjort. Och varför var de nödvändiga.
Du skriver ett långt inlägg, men det är helt tomt på konkretisering i den aktuella frågan.

Jag ställde också en fråga om vilken kabel som behöver bytas ut och varför. Men det är helt tomt på svar om det.

M Martin Lundmark skrev:
Rimligen så kommer energimarknadsinspektionens utspel om att den som orsakar en kostnad på distributionsnäten även skall ta den kostnaden, att i detta fallet kostnaden hamnar på de som installerar solceller på sina hus. Möjligen i form av inmatningsavgifter för elenergi.
Om min lokala nätägare behöver göra något, så hoppas jag (och tror) att dom i alla fall vet varför dom gör något.
Och vet vad det beror på. Och tar ut en avgift för just detta.

Som jag påtalade finns det effekter som såväl driver upp som ned nätavgift. (Eller om det tas ut på annat sätt).

En uppgradering i transformatorn borde kunna tas ut av producenterna av el. (Solpanelsägarna). Samtidigt som dom också får ersättning för "nätnytta".

Blir det för dyrt med produktion av el lokalt så lär panelägare köpa mer batterier (billiga natrium jon) och lagra från dag till natt. Och på så vis leverera mindre. Och ha 0 i förbrukning så länge panelerna och batterierna klarar den egna förbrukningen. På så vis minskar produktionen under soliga dagar. Men vad som sker i slutändan beror på vilka kostnader det handlar om.
 
O
Nätets kostnader är i huvudsak fasta och om man med solceller och batterier inte betalar för nätet några månader om året men sen på vintern använder lika mycket effekt som de som inte har celler och batteri. Samma totalsumma per år måste in för nätet ändå.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En uppgradering i transformatorn borde kunna tas ut av producenterna av el. (Solpanelsägarna). Samtidigt som dom också får ersättning för "nätnytta".
Har du några exempel på vad såna uppgraderade transformatorer består i skulle jag gärna vilja ha lite mer info från dig. Svara gärna jag ska inte göra narr av din ev okunskap det vore som sagt intressant och något jag skulle kunna ha nytta av IRL.
 
F
O OMathson skrev:
Nätets kostnader är i huvudsak fasta och om man med solceller och batterier inte betalar för nätet några månader om året men sen på vintern använder lika mycket effekt som de som inte har celler och batteri. Samma totalsumma per år måste in för nätet ändå.
Tittar man på vad Eon delade ut till ägarna i år så tas det ut rätt mycket mer än så.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
O OMathson skrev:
Nätets kostnader är i huvudsak fasta och om man med solceller och batterier inte betalar för nätet några månader om året men sen på vintern använder lika mycket effekt som de som inte har celler och batteri. Samma totalsumma per år måste in för nätet ändå.
Branschen plågas av ohälsosamma övermarginaler, det är ju alltid en risk att det fina samarbetet med tillsynsmyndigheterna påverkas, detta skulle kunna vara ett sätt att lösa problemet.
 
D daVinci skrev:
Ja, vad gör du det för? det är onödigt. Dels har jag redan läst det. Dels innehöll det ingen information.

Var är då effektförlusten för 700 W distribuerat till mig från
A) en granne 30 m bort
B) Harsprångets kraftstation. (Jag bor i Stockholm).
(Jag kan räkna så du kan inte luras här).
Ja, det är ju riktigt att det går ström genom kablar och transformatorer och att spänningsfall uppstår.
Men det säger inget om att något behöver åtgärdas pga några solpaneler.
Du behöver bli konkret.
Ja, men vilka åtgärder har man då gjort. Och varför var de nödvändiga.
Du skriver ett långt inlägg, men det är helt tomt på konkretisering i den aktuella frågan.

Jag ställde också en fråga om vilken kabel som behöver bytas ut och varför. Men det är helt tomt på svar om det.

Om min lokala nätägare behöver göra något, så hoppas jag (och tror) att dom i alla fall vet varför dom gör något.
Och vet vad det beror på. Och tar ut en avgift för just detta.

Som jag påtalade finns det effekter som såväl driver upp som ned nätavgift. (Eller om det tas ut på annat sätt).

En uppgradering i transformatorn borde kunna tas ut av producenterna av el. (Solpanelsägarna). Samtidigt som dom också får ersättning för "nätnytta".

Blir det för dyrt med produktion av el lokalt så lär panelägare köpa mer batterier (billiga natrium jon) och lagra från dag till natt. Och på så vis leverera mindre. Och ha 0 i förbrukning så länge panelerna och batterierna klarar den egna förbrukningen. På så vis minskar produktionen under soliga dagar. Men vad som sker i slutändan beror på vilka kostnader det handlar om.
Hej daVinci

När jag upprepande gånger skriver till dig; ”Det hade varit mindre bekymmersamt… om din beskrivning hade stämt med den fysikaliska verkligheten.”

Så svarar du ”Ja, vad gör du det för? det är onödigt. Dels har jag redan läst det. Dels innehöll det ingen information.”

Du verkar vilja skapa en egen verklighet, som är fri från den fysikaliska verkligheten” (fysikens lagar). Där du själv kan bestämma resultatet av införandet av solceller i distributionsnät avsedda för en effektriktning.

Enligt dig så ökar bara fördelarna desto mer solceller som införs i distributionsnät avsedda bara för en effektriktning;
D daVinci skrev:
Det som händer då är att effektförlusterna minskar drastiskt.
Jag får el från grannen istället för från Harsprånget. Elen går några meter i kabel istället för i 80 mil. Och förlusterna i alla transformatorer minskar. Eller hur?
Den lokala produktionen ger således stora fördelar i minskade förluster. Och därav kan hushållen betala lägre nätavgift. Eller hur?

Blir det nu fler som skaffar solpaneler så sker en överproduktion i området och man kan försörja grannområdet. Då minskar effektförlusterna i distributionen än mer. Nu är det två områden som inte behöver kraftmatas från Harsprånget. Då kan man sänka nätavgiften än mer.
Varsågod, skapa en egen verklighet, fri från den fysikaliska verkligheten (fysikens lagar), och lev i den, valet är ditt.

Själv tänker jag fortfarande hålla mig till den fysikaliska verkligheten (fysikens lagar) som möjliggör att elnäten och elkraftförsörjningen faktiskt fungerar.

Jag avser nu, att avsluta dialogen här med dig.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Jag bortser från alla försök till exakta kalkyler och alternativa placeringar och tänker att även om en investering i solceller i dagsläget inte är en klockren sparbössa så finns det ju ett antal andra uppsidor som gör att vi funderar på solenergi. Känslan att inte vara lika beroende av elbolaget, möjligheten att ladda nästa bil i princip gratis under sommarmånader och i förlängningen eventuellt batteri för lagring av billig el att nyttja på dyra timmar är ju nog så tunga argument som ekonomi, i alla fall för mig.

Men en fråga som dyker upp så här i slutet av sommaren är hur känsliga är en solanläggning för åskväder? Är de på något sätt skyddade från direkta nerslag eller elektriska fält som kan uppstå?
 
Kan summera mitt första år med solceller. Bor i SE4, 70-talshus på110 m2 + 100 m2 uppvärmd källare. Värme mha bergvärme. Beställde solceller solceller 13,3 kWhp februari-2022 och de installerades juni-2022 samt de driftades sent september -2022 vilket gjorde att jag "missade" de höga elpriserna sommaren 2022 (tack för det EON 😢).
Kostnad för installation var 133 000 SEK och jag har sparat (el jag inte har behövt köpa, el jag har sålt samt 60-öringen) 18 999 SEK det första året (egentligen 50 veckor) dvs en pay-back på 7 år vilket jag tycker är bra. Jag ser detta som en "risk fri"" investering på samma sätt som bergvärme och 3-glas fönster osv som man gör med huset.
 
  • Gilla
t3o och 4 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Kan summera mitt första år med solceller. Bor i SE4, 70-talshus på110 m2 + 100 m2 uppvärmd källare. Värme mha bergvärme. Beställde solceller solceller 13,3 kWhp februari-2022 och de installerades juni-2022 samt de driftades sent september -2022 vilket gjorde att jag "missade" de höga elpriserna sommaren 2022 (tack för det EON 😢).
Kostnad för installation var 133 000 SEK och jag har sparat (el jag inte har behövt köpa, el jag har sålt samt 60-öringen) 18 999 SEK det första året (egentligen 50 veckor) dvs en pay-back på 7 år vilket jag tycker är bra. Jag ser detta som en "risk fri"" investering på samma sätt som bergvärme och 3-glas fönster osv som man gör med huset.
Hej uplj

Jag beklagar att du fick vänta men vi har idag ont om de elkraftingenjörer som behövs bl.a. för att elnätsbolagen kan säkerställa att elnäten som villaägare är anslutna till, klarar av att vi även ansluter solcellsanläggningar.

13,3 kWhp är ca 19 A max i inmatning. Behövde du säkra upp eller hade du tillräckligt abonnemang (säkringsstorlek)?

Berättade EON något om orsaken till din väntetid, behövde de till exempel förstärka elnätet?

Jag skrev i bl.a. i inlägg #1 313, #1 790 och #1 852 om problematiken med förstärkning av befintliga distributionsnät, och att vi får vara beredda på framtida ökade kostnader för elnäten, om många distributionsnät måste byggas om (förstärkas) i förtid.

Hur stora kostnaderna blir ser vi inte än, utan de ser vi framöver när elnätsbolagen börjar debitera ut för de kostnader de redan har haft, för ombyggnad/förstärkning.
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej uplj

Jag beklagar att du fick vänta men vi har idag ont om de elkraftingenjörer som behövs bl.a. för att elnätsbolagen kan säkerställa att elnäten som villaägare är anslutna till, klarar av att vi även ansluter solcellsanläggningar.

13,3 kWhp är ca 19 A max i inmatning. Behövde du säkra upp eller hade du tillräckligt abonnemang (säkringsstorlek)?

Berättade EON något om orsaken till din väntetid, behövde de till exempel förstärka elnätet?

Jag skrev i bl.a. i inlägg #1 313, #1 790 och #1 852 om problematiken med förstärkning av befintliga distributionsnät, och att vi får vara beredda på framtida ökade kostnader för elnäten, om många distributionsnät måste byggas om (förstärkas) i förtid.

Hur stora kostnaderna blir ser vi inte än, utan de ser vi framöver när elnätsbolagen börjar debitera ut för de kostnader de redan har haft, för ombyggnad/förstärkning.
Kan dom verkligen debitera retroaktivt? Lite som att åka på fortkörning två år senare när dom skyltat om vägen från 90 till 70.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej uplj

Jag beklagar att du fick vänta men vi har idag ont om de elkraftingenjörer som behövs bl.a. för att elnätsbolagen kan säkerställa att elnäten som villaägare är anslutna till, klarar av att vi även ansluter solcellsanläggningar.

13,3 kWhp är ca 19 A max i inmatning. Behövde du säkra upp eller hade du tillräckligt abonnemang (säkringsstorlek)?

Berättade EON något om orsaken till din väntetid, behövde de till exempel förstärka elnätet?

Jag skrev i bl.a. i inlägg #1 313, #1 790 och #1 852 om problematiken med förstärkning av befintliga distributionsnät, och att vi får vara beredda på framtida ökade kostnader för elnäten, om många distributionsnät måste byggas om (förstärkas) i förtid.

Hur stora kostnaderna blir ser vi inte än, utan de ser vi framöver när elnätsbolagen börjar debitera ut för de kostnader de redan har haft, för ombyggnad/förstärkning.
Hej,

Ja, jag säkrade upp till 20 A och nej de gav ingen förklaring till förseningen.

/U
 
F fsn skrev:
Tittar man på vad Eon delade ut till ägarna i år så tas det ut rätt mycket mer än så.
Vilket inte alls medför att det Omathson skrev är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.