Henningelvis Henningelvis skrev:
Absolut. Köp den här [länk till valfritt Festool-verktyg]. Glöm inte att göra en projekttråd här i forumet.
Glöm inte att fråga flera företag om offerter, minst 10 olika offerter.
 
Hej Byggahus!

Jag har ett par tvingar liggande hemma som heter Irwin. De är jättesnygga när de hänger på väggen i min vinkällare men nu har jag av en vän sagt att jag måste ha smidda Bessey.

Tydligen kan vinkällaren, som vaktas av en arg balrog, bli sned om jag inte uppgraderar till Bessey som har ett större kraftspann på 1000-9000N. Är dock rädd för att den värme som kan utvecklas gör att vitlimmet då muterar och blir svartlim och likt epoxi. Jag menar att tryckkraften kan bli för stark och vill därför anbefalla Parksides kvalitetstvingar som bibehåller vitlimmets viskositet länge nog för att undvika färgskiftning i känsliga fogar.

Men jag blir lite orolig nu, har de enhandsgrepp för vänsterhänta?
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Hej Byggahus!

Jag har ett par tvingar liggande hemma som heter Irwin. De är jättesnygga när de hänger på väggen i min vinkällare men nu har jag av en vän sagt att jag måste ha smidda Bessey.

Tydligen kan vinkällaren, som vaktas av en arg balrog, bli sned om jag inte uppgraderar till Bessey som har ett större kraftspann på 1000-9000N. Är dock rädd för att den värme som kan utvecklas gör att vitlimmet då muterar och blir svartlim och likt epoxi. Jag menar att tryckkraften kan bli för stark och vill därför anbefalla Parksides kvalitetstvingar som bibehåller vitlimmets viskositet länge nog för att undvika färgskiftning i känsliga fogar.

Men jag blir lite orolig nu, har de enhandsgrepp för vänsterhänta?
Ja, din vän har rätt.
 
Düsseldorff
S Saelen skrev:
Hej Byggahus!

Jag har ett par tvingar liggande hemma som heter Irwin. De är jättesnygga när de hänger på väggen i min vinkällare men nu har jag av en vän sagt att jag måste ha smidda Bessey.

Tydligen kan vinkällaren, som vaktas av en arg balrog, bli sned om jag inte uppgraderar till Bessey som har ett större kraftspann på 1000-9000N. Är dock rädd för att den värme som kan utvecklas gör att vitlimmet då muterar och blir svartlim och likt epoxi. Jag menar att tryckkraften kan bli för stark och vill därför anbefalla Parksides kvalitetstvingar som bibehåller vitlimmets viskositet länge nog för att undvika färgskiftning i känsliga fogar.

Men jag blir lite orolig nu, har de enhandsgrepp för vänsterhänta?
Japp, helt riktigt. Det är fan grundläggande!
 
R Robert-san01 skrev:
(Vad blir OT i denna tråd? 🤔)

Får jag byta mitt tak från plåt till Eternit?

Skulle det vara ett dolt fel om taket inte syns från marken?
Aspest!!
Akta dig.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Aspest!! Akta dig.
Blir vi al drig av med dig? 😂
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Jag är spekulant på ett hus ute i skogen, off grid, vedspis och allt sånt. Lugnt läge utan grannar. Det är ett dödsbo och inte besiktat, så ingen vet så mycket om det. Kan ni hjälpa mig att reda ut några detaljer?

- Väggarna är av någon sorts brun lite skör skiva. Nästan som kex. Kan det vara eternit?
- Knutar och fönsterfoder är vita och jag upptäckte vid visningen att de blir klibbiga vid regn. Jag antar att de behöver målas om, men vilken sorts färg ska man använda? Är det dyrt?
- Hela huset doftar kryddigt, lite som garam masala, antagligen från matlagning. Kan man få bort lukten med ättika och bakpulver?
- Det sitter stora klumpar i olika färger på taket. Kan det vara mossa? Rödalger? Hussvamp? Hur farligt är det?
- En av väggarna har stora gnagmärken. Någon sorts skadedjur? Bör jag ta in besiktningsman från Anticimex innan jag lägger bud?
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M mrsnhp skrev:
Jag är spekulant på ett hus ute i skogen, off grid, vedspis och allt sånt. Lugnt läge utan grannar. Det är ett dödsbo och inte besiktat, så ingen vet så mycket om det. Kan ni hjälpa mig att reda ut några detaljer?

- Väggarna är av någon sorts brun lite skör skiva. Nästan som kex. Kan det vara eternit?
- Knutar och fönsterfoder är vita och jag upptäckte vid visningen att de blir klibbiga vid regn. Jag antar att de behöver målas om, men vilken sorts färg ska man använda? Är det dyrt?
- Hela huset doftar kryddigt, lite som garam masala, antagligen från matlagning. Kan man få bort lukten med ättika och bakpulver?
- Det sitter stora klumpar i olika färger på taket. Kan det vara mossa? Rödalger? Hussvamp? Hur farligt är det?
- En av väggarna har stora gnagmärken. Någon sorts skadedjur? Bör jag ta in besiktningsman från Anticimex innan jag lägger bud?
Försäkra först, elda upp sen.
 
  • Gilla
  • Wow
Foxpaint och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Försäkra först, elda upp sen.
Experten har talat! 👍
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag och min fru har precis köpt vårt första hus, nu tittade vi in i krypgrunden och hittade en sån här: En eldig dragon som vrålar, omgiven av flygande glödande aska och hetsigt röda och orangea toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara husbock? Ska vi vara oroliga eller är det bara att stänga lucka och sova lugnt?
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan det vara husbock? Ska vi vara oroliga eller är det bara att stänga lucka och sova lugnt?
Husbocken är du själv! Det där är en äldre form av bergvärme. Lever ofta i grottor men kan även installeras i krypgrunden. Somna om bara!
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Rev sekelskifteshuset och byggde en modern och nyskapande konstruktion i stål.

Sliten, rostig fraktcontainer med trasig dörr på flakbil under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
antett och 20 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Rev sekelskifteshuset och byggde en modern och nyskapande konstruktion i stål.
Ingen balkong??? 😮
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Jag hade jätte fin havsutsikt från vårt vardagsrum och var så lycklig, sedan kom min granne och frågade om vi var ok med att de byggde en liten tillbyggnad på sin bastubrygga, var visserligen inte säker på varför han frågade då bryggan ligger bra mycket mer än 4.5m från vår tomt men tror jag skulle frågat om ritning först. Kan jag överklaga nu så här i efterhand. Det var inte riktigt så jag tänkte att han skulle göra.
Kryssningsfartyg på havet med vattenrutschbanor, pooler, solstolar och många däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS jag vill inte starta bråk med grannen för dom är oftast väldigt vänliga, men nu är jag lite orolig att det kommer bli stökigt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
4774 och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Blir vi al drig av med dig? 😂
[Raderat inlägg]

😇
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.