1,6 m i Stockholm??? Jag har räknat med att 70-80 cm räcker mer än väl här i Stockholm. För mig är 1,6 m någonstans långt upp i Norrland.

Tänkte inte att du skulle behöva någon mutter utan enbart genom att borra exakt lagom storlek på hålet i dagvattenröret skulle du kunna gänga in PEM-kopplingens R-gänga. Råkar hålet bli aningen för stort kan man linda gängan med eltejp, men det måste lindas åt rätt håll.

Edit: Det verkar som anvisningarna avseende frostfritt djup har skärpts en del sedan jag höll på med detta för mer än 15 år sedan. Kanske har det med avsaknaden av snötäcke här numera att göra så frosten går djupare ner i backen? Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Stockholm har annars höjts från -16,2 °C till -13,5° senaste 10 åren med allt mildare vintrar under 1991-2020.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
1,6 m i Stockholm??? Jag har räknat med att 70-80 cm räcker mer än väl här i Stockholm. För mig är 1,6 m någonstans långt upp i Norrland.

Tänkte inte att du skulle behöva någon mutter utan enbart genom att borra exakt lagom storlek på hålet i dagvattenröret skulle du kunna gänga in PEM-kopplingens R-gänga. Råkar hålet bli aningen för stort kan man linda gängan med eltejp, men det måste lindas åt rätt håll.
Aha, då förstår jag din tanke.🙂 vanlig hålsåg är väl att föredra?

Ang tjäldjupet så googlade jag ”tjäldjup tabell” och kom över denna.
 
  • Karta över Sverige som visar numeriska värden vid städer, troligtvis klimat- eller demografiska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, hålsåg med rätt diameter borde passa bra.

Intressant karta! Finns nog många gamla rör som inte riktigt uppfyller detta i södra halvan av landet. Men i Norrland har man alltid vara duktiga på att gräva ner rören djupt.
 
Du har ju en skarv blottlagd där, ta isär rören och lägg in ett Y och dra avloppsrör till plattan.

Önskar jag gjorde mitt fundament själv istället för byggarna..

Och pumpen ska blåsa ut från fasaden
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du har ju en skarv blottlagd där, ta isär rören och lägg in ett Y och dra avloppsrör till plattan.

Önskar jag gjorde mitt fundament själv istället för byggarna..

Och pumpen ska blåsa ut från fasaden
Stämmer att det är en skarv där men då hamnar kondensröret bara 0,4 under jord. Känns lite risky.
 
D
Lägst till höger röstar jag på, snacka med grannen innan bara.
 
S
K KimWilgot skrev:
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?
Jag tar ingen ställning i den här frågan men ditt argument är verkligen helt värdelöst. Så du menar att om din granne skulle dra igång en dieselkanon o värma huset med hela vintern och avgaserna sprids i kvarteret. Så skulle det vara helt OK, för man måste få värma huset precis hur man vill?

Återigen, jag tar ingen ställning till luftvattenpumpens vara eller icke vara i ditt hus, jag säger bara att ditt resonemang är helt åt helvete.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Min LVVP-utedel hörs knappt, bara ett svagt susande när man står intill den och fläkten går.
Thermia Atria.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min LVVP-utedel hörs knappt, bara ett svagt susande när man står intill den och fläkten går.
Thermia Atria.
Min hörs det också bara ett svagt sus när den går med normalfart.
Mycket stor fläkt som snurrar sakta.
Nibe 2120-12

Jag söker info om vad TS har skaffat sig för maskin. För skillnaden i ljud är ENORM mellan en tyst och en bullrig. ( oftast billigare )
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
K KimWilgot skrev:
Stämmer att det är en skarv där men då hamnar kondensröret bara 0,4 under jord. Känns lite risky.
Det beror ju på om du ska ha värmekabel eller inte.. Ska du ha avlopp ÄR värmekabel att rekomendera. Då spelar frostfritt föga roll. Värmekabeln är tillräckligt lång och hindrar isbildning när maskinen kör avfrostning.

Ett vattenlås som vissa rekommenderar här inne är inte heller bra eftersom du är på utsidan av huset. Har du däremot avrinningen på insidan av huset är vattenlås bra för att slippa susande ljud osv.
 
U
Vad är anledningen till vattenlås i detta fallet?
Jag förstår annars, när man vill förhindra lukt, men dagvatten luktar ju inte.
 
I gamla bostadsområden kan dagvatten och spillvatten dela samma kommunala avlopp...
 
U
Jo fullt medveten om det. Men nu har ju TS bara en lövsil för stupröret till befintligt dagvattet, så lukt verkar inte vara ett problem. Vad är då idéen med vattenlås?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KimWilgot skrev:
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?
Det är faktiskt ingen självklarhet. Om du köper en utedel som låter mycket, och det påverkar grannen med ej tillåtna nivåer, så kan du definitivt få problem. Grannen kanske säger nu att det är inga problem. men sen om det kommer en maskin på 65db så kan det bli ett helt annat resonemang. Och då kan kommunen sätta stopp för användning. Du skall klara 40db vid grannens tomtgräns. Det kan bli svårt även med en tystgående utedel när den placeras så nära. IVT AI X som utger sig för att vara bland de tystaste, har på sina tystaste 47dbA i silent, dvs inte full effekt, och 55db i fullt. SÅ ingen av dessa är egentligen acceptabelt mot en granne med de korta avstånd du har. Har du inte valt en modell av denna typ eller motsvarande, och har en dimensionering för att kunna köra i silent, så är risken stor att grannen störs ordentligt med tanke på att det verkar vara en öppen uteplats hos grannen.

Jag har en nibe 2030-9 Den skall också vara mycket tyst, med 37/45dbA vid 2m. Jag har den utanför köksfönstret, så även omd en hörs vid tex avfrostning mm, så skulle jag säga att jag inte störs någonting inomhus. Jag skulle dock inte ens överväga att ha en utegrupp 2 m i från den.

Så mitt råd för både din och grannens skull. Kolla att du valt en tyst variant. Om inte se om det går att ändra om inte leveransen kommit för långt. Det är enorm skillnad mellan fabrikat. Har varit en del trådar med infekterade grannfejder, där avstånden varit betydligt mer mellan fristående hus. Räkna lite grovt med att med höger placering har du ljudnivån som står på pappret hos grannen. Har för mig att nivån normalt sjunker 6db med en fördubbling av avståndet. Så efter 2m, borde man då tappa 6db mot spec. Det verkar motsvara vid granens bord. Sen är det mest en fråga om hur känsliga dom är.

Du kanske kan bygga en ljuddämpande inneslutning åt deras sida om det blir problem.


Får man råga vilken pump du valt??
 
A
K KimWilgot skrev:
Vad ska man göra när man bor i kedjehus? Leva med direktverkande el utan kompressorer för att inte störa grannar?
Man flyttar! eller tar grannfejden!
Kola med kommun de kan ha åsikter oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.