nikasp nikasp skrev:
Svartvit laser. Min första HP LaserJet 6L dog inte trots att den rullat 14 år. Bytte till en billig ny LaserJet för typ 1200 spänn som nu också tjänat bra många år. Originaltoner är dyr men räcker hur länge som helst. De som sitter i är ibland inte fullkapacitetstoners.
Jag har en sån som är inne på 19:e året nu. Används inte så ofta nuförtiden, men funkar perfekt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Om du har plats så rekommenderar jag en liten mfp Oki. Dessa såldes mestadels till företag och inte till konsumenter men har en helt annan kvalitet och är billiga i utskrift. Jag köper återfyllda toner för några hundralappar vart 5:e år... Sök på Oki mc så hittar du dem på företag som säljer begagnad IT-utrustning.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
HP har ju en skön inställning mot kunder :) Har en stämningsansökan mot sig i USA nu för att de låser sina Multiskrivare (scanner,fax, printer) så att de andra delarna inte heller går att använda om printern har slut på färg. Istället för att lösa ”problemet” gör de sitt bästa för att få målet avskrivna som att säga att stämningen inte är giltig för att personen inte exakt utrett i varför det inte går att skriva ut (Att deras mjukvara slänger upp en popup som säger att det inte går för att toner nivån är låg duger inte), säger att stämningen borde vara ogiltig för att serienummer på printern inte är med utan bara modellbeteckningen, anser att den kommentar där en supportpersonal på deras forum förklarar att mjukvaran är konstruerad så att detta inte går inte representerar HP i detta fall då det på forumet står att alla åsikter som uttrycks är personernas egna och inte nödvändigtvis representerar HPs värderingar osv. Turligt nog tyckte domaren att detta var BS och godkände målet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Haft 3st laser i både privat och jobb och haft problem med alla 3 vad gäller trumman och avtryck/toner som ger avtryck på återkommande ställen. Varit en hel del underhåll på det. Samsung, Brother och en Epson.

Har även en Canon bläck som stått i 2år och skulle skriva ut ett foto. Trodde aldrig det skulle komma en droppe mer ur den skrivaren men provade ändå.
Första fotot nästan felfritt och andra var perfekt.
Kunde satsat stora pengar på att den var slut.

Köpte en ny Brother A3 som pumpar från patronerna till tank och blev positivt överraskad. Första sidan på 5 sekunder i normal kvalitet. Dock lite seg om man ska upp i dpi
 
G
Vet inte hur det är nuförtiden, men förr smetades bläckutskrifter ut när de blev fuktiga.
Det problemet finns inte i samma utsträckning med laserutskrifter.
 
Microkatten
Sällar mig till alla de som föredrar laser.

Har haft några HP bläckstråleskrivare som mest förbrukade bläck vid rengöring istället för utskrifter, tog lång tid i uppstart, fick konstiga fel som gjorde att man till slut fick köpa en ny, täta patronbyten o.s.v.

Har nu en Brother färglaser som har snabb kallstart och har krånglat noll gånger sen den inköptes för kanske fem-sex år sedan. Den enda ev nackdelen mot bläckstråleskrivare är den något sämre färgfotoutskriften, om man har det behovet. Och så är laserskrivaren lite större.

Någon mer bläckstråleskrivare blir det inte här. Inte laserskrivare heller verkar det som, eftersom nuvarande laser bara går och går utan problem...😃
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Canon bläck som stått i 2år…nästan felfritt och andra var perfekt
Instämmer, har en Canon MG3500 på landet som inte använts på tusen år, hade besök som ville skriva ut och jag sa att vi kan ju prova men bläcket lär ju torkat. Helt perfekt direkt. Så det där med bläck som torkar verkar åtminstone Canon fått styr på. Minns dock inte om den slutar skriva ut/scanna när bläcket är slut.

Och instämmer i kören om Brothers laserskrivare, har en sån svartvit i stan. Den bara funkar.
 
C
FemTummar FemTummar skrev:
Kort och gott --- utskrifter för husbehov.
Om jag skall vara lite krass. Ingen av de saker du nämner måste skrivas ut i färg.
Förstår definitivt att man villhöver en färgskrivare, men om man är budgetmedveten och ute efter ett enklare liv är svart/vitt en dröm...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om jag skall vara lite krass. Ingen av de saker du nämner måste skrivas ut i färg.
Förstår definitivt att man villhöver en färgskrivare, men om man är budgetmedveten och ute efter ett enklare liv är svart/vitt en dröm...
Frugan håller inte med dig. När hon skriver ut sömnadsmönster så finns det ofta flera storlekar utskrivna på samma mönster och de skiljs bara åt av färgen på linjen... Dessutom ser det mesta trevligare ut med färg, annars är s/v ett givet val.

När det gäller alla laserförespråkare så är det självklart mitt primära val också, men eftersom inköpspriset är högre vill jag undvika att välja ett märke jag senare ångrar. Jag är därför tacksam till alla som gett sina åsikter om vilka tillverkare som sköter sitt jobb.
HP går tyärr bort idag, jag blir fortfarande lyckligt nostalgisk när jag tänker på min gamla 5L, men idag är inte HP samma företag. Grundläggande support kostar extra (visserligen för servrar, osäker på om skrivardivisionen tänker likadant) och deras försök att låsa ned utrustningen man köpt bemöter jag med att vända mig till andra tillverkare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
FemTummar FemTummar skrev:
Det är dags att köpa ny skrivare. Tillverkare av skrivare är på goda grunder ett hatat släkte, så min fråga lyder:

Finns det idag någon skrivartillverkare som tillverkar skrivare som:
* kan skriva ut i svart/vitt trots att den röda patronen är tom
* inte vägrar skriva ut för att man använder piratbläck
* fungerar trots att man inte har internetuppkoppling
* inte kräver att man registrerar sig för att skrivaren ska fungera
* inte tar ockerpriser för enkla serviceoperationer
* klarar att stå avstängd ett par veckor utan att torka ihop
Nej!
FemTummar FemTummar skrev:
Frugan håller inte med dig. När hon skriver ut sömnadsmönster så finns det ofta flera storlekar utskrivna på samma mönster och de skiljs bara åt av färgen på linjen... Dessutom ser det mesta trevligare ut med färg, annars är s/v ett givet val.

När det gäller alla laserförespråkare så är det självklart mitt primära val också, men eftersom inköpspriset är högre vill jag undvika att välja ett märke jag senare ångrar. Jag är därför tacksam till alla som gett sina åsikter om vilka tillverkare som sköter sitt jobb.
HP går tyärr bort idag, jag blir fortfarande lyckligt nostalgisk när jag tänker på min gamla 5L, men idag är inte HP samma företag. Grundläggande support kostar extra (visserligen för servrar, osäker på om skrivardivisionen tänker likadant) och deras försök att låsa ned utrustningen man köpt bemöter jag med att vända mig till andra tillverkare.
HP jag skulle inte köpa någon av deras produkter. Det var svårt att få fram drivrutiner, fick till slut det från England. Dock fungerade varken skrivare och skanner problemfritt. Sonen fick en dator genom arbetet, det tog inte många månader innan den fick bytas utantill annat märke.
Vi har idag skrivare med märkena Canon och Brothers, än så länge fungerar de felfritt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Erfarenheterna är olika.
Vi har två st 11 år gamla färglaser Hp 4025 enterprise-skrivare. Samma fina funktionalitet som när dom var nya.
Skriver ut högupplösta etiketter och liknande med en fantastisk upplösning.

Men det kan hända att kvalité och support försämrats.
 
C
M MagHam skrev:
Vi har två st 11 år gamla färglaser Hp 4025 enterprise-skrivare. Samma fina funktionalitet som när dom var nya.
Misstänker dock att en skrivare i den klassen ligger lite utanför TS prisnivå...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H HEM2121 skrev:
HP jag skulle inte köpa någon av deras produkter. Det var svårt att få fram drivrutiner, fick till slut det från England.
Jag har ingen större erfarenhet, men den här delen förstår jag inte riktigt. Drivrutiner är ju samma i alla länder och hämtas normalt från leverantörens hemsida. En sökning med Google på "drivers HP <modell>" borde ge ett antal alternativ att välja på?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen större erfarenhet, men den här delen förstår jag inte riktigt. Drivrutiner är ju samma i alla länder och hämtas normalt från leverantörens hemsida. En sökning med Google på "drivers HP <modell>" borde ge ett antal alternativ att välja på?
Det är några år sedan, då fanns det inte på websidorna. Det var inga problem med andra märken utom med HP.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen större erfarenhet, men den här delen förstår jag inte riktigt. Drivrutiner är ju samma i alla länder och hämtas normalt från leverantörens hemsida. En sökning med Google på "drivers HP <modell>" borde ge ett antal alternativ att välja på?
Eller finns det ett program man laddar ned för att hantera skrivaren, inställningar, problem, uppdateringar, etc. Har svårt att se att inte också HP har det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.