1 466 906 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Felet är ju att jämföra något dyrt som i princip aldrig inträffar med något mycket billigare som faktiskt inträffar relativt ofta. Man kan ju fundera på vad batterikostnaden normalt blir över bilens livstid. Det dyrare elbilsbatterier som aldrig byts eller det billigare 12V batteriet som byts i fossilbilen.R Rkarlsson skrev:
Eller så kan vi jämföra priset på byte av kamrem/kamkedja. På en fossilbil blir det en rätt stor summa över bilens livstid. På elbilen är kostnaden noll.
Eller så är det kanske lämpligare att jämföra totalkostnaden?
Det inträffar sällan, men aldrig aldrig.Fairlane skrev:Felet är ju att jämföra något dyrt som i princip aldrig inträffar med något mycket billigare som faktiskt inträffar relativt ofta. Man kan ju fundera på vad batterikostnaden normalt blir över bilens livstid. Det dyrare elbilsbatterier som aldrig byts eller det billigare 12V batteriet som byts i fossilbilen.
Eller så kan vi jämföra priset på byte av kamrem/kamkedja. På en fossilbil blir det en rätt stor summa över bilens livstid. På elbilen är kostnaden noll.
Eller så är det kanske lämpligare att jämföra totalkostnaden?
Precis som med en motor, eller en bränsletank. Det inträffar väldigt sällan.
Ungefär lika sällan som majoriteten inte köper en helt ny bil och kommer få en dyrare bil om de köper en elbil.
Vw:s service var tydligen dyr, låg den inte på runt 5000 kr för en id3.
Mycket av den ja. Men inte allt. Och då är det onödigt att generaliserande kalla det trams.J jocke31 skrev:
Jag har just erfarit att det kan skilja mycket mer än 20 minuter. Och även om fördelarna överväger för dig och mig är det inte säkert att så är fallet för alla. Till exempel de som gör en 60-milsresa många gånger om året kanske inte håller med.J jocke31 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Att jämför delkostnader på en elbil mot en avgasbil är ungefär lika meningslöst som att göra detsamma mellan en avgasbil och häst & vagn. Ja, den nyare tekniken är dyrare i inköp, men den gamla skitar ner så mycket att man ändå vill/ville fasa ut den.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 439 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 439 inlägg
Har man inte batteri för hela resan så vill man välja fossil juice för de delar med högst hastighet och el för lågfarten. Det gör rätt stor skillnad faktiskt. Man kan tycka att en hybrid från 202x borde lösa det på egen hand om man anger destination på navigatorn. Det är en funktion jag saknar.Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Och när jag ändå rantar:
Jag tycker inte att man är en bakåtsträvare för att man tycker att elbilar är för dyra eller gör ens liv mer omständligt eller sämre. Men när avgasbilarna försvaras med att man minsann kan byta tank, motor, kolvringar, kamrem eller någon annan av de tusentals delar som är specifika för avgasbilarna då bör man nog fundera på om man inte mer vill värna sin egen expertis än fokuserar på hur man bäst tar sig fram.
Jag tycker inte att man är en bakåtsträvare för att man tycker att elbilar är för dyra eller gör ens liv mer omständligt eller sämre. Men när avgasbilarna försvaras med att man minsann kan byta tank, motor, kolvringar, kamrem eller någon annan av de tusentals delar som är specifika för avgasbilarna då bör man nog fundera på om man inte mer vill värna sin egen expertis än fokuserar på hur man bäst tar sig fram.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag ska kanske inte svara för andra, och särskilt när jag inte kan något om ämnet (hybrider).Jonatan79 skrev:
Men jag gissar att ifall jag hade en hybrid så skulle jag kanske i vissa resor se att den helst går på bensin på landsvägen, så det finns el kvar i batteriet när man sen ska köra i stan.
Bilen kan nog aldrig gissa lika bra som jag själv, vart jag ska köra, var jag ska köra, hur länge och hur.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Kamrem/kamkedja då?R Rkarlsson skrev:
Jag skulle tro att att tar man 1000 elbilar och räknar samman deras kostnad för batteribyte och sen tar man 1000 fossilbilar och räknar samman deras kostnad för byte av kamrem/kamkedja så förlorar fossilbilen den jämförelsen. Anledningen är att under samtliga fossilbilar lär ha behövt minst ett byte under sin livstid, ofta flera, medan troligen ingen av de 1000 elbilarna har behövt ett nytt batteri.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 439 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 439 inlägg
Ja, det var faktiskt ett av de säljande argumenten att gå från häst och vagn till bil, att det var så mycket renare.Nötegårdsgubben skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 439 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 439 inlägg
I princip inte skulle jag säga. Mer av en mellanlandning.Nötegårdsgubben skrev:
Men med tanke på inköpspris på en elbil när jag köpte hybriden och det faktum att jag åker till och från jobbet och dit igen om jag vill på batteri så är det en billig bil för mig. Idag skulle jag öht inte överväga en hybrid för egen del.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, mängden hästskit och -piss som släpptes ut på exempelvis Londons gator på 1800-talet är helt bisarr.F fsn skrev:
Så mycket miljöförbättringar kan vi nog inte hoppas på med elbilar, men kanske rimligt stora klimatförbättringar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jo, jag har varit i liknande räkneövningar som ledde till två hybridbilar före elbilen. Möjlighet till dragkrok och räckvidden var förvisso också faktorer på 10-talet, men priset var långt ifrån oviktigt.F fsn skrev:
Idag har jag väldigt svårt att förstå dem som fortfarande väljer nya hybrider, men de finns ju – jag känner minst två som köpt nya hybrider i år.
Jag var väldigt, väldigt skeptisk till Tesla efter några månaders ägande (åsikter om komfort främst), men nu har jag insett hur andra har det (iom att jag börjat intressera mig), och det har lärt mig att generellt sett så har andra det sämre på mer basala funktioner.R Rkarlsson skrev:En sak som är säker är att ni är ego (ni som gått för långt och smickrar er själva)
Id serien är väl ändå byggd på elbilsplattform? Opel var inte det.
Det finns noll superchargers vid mitt körmönster, så den hade varit lika omständig som vilken bil som helst, precis lika som det är lika enkelt att snabbladda när jag kör förbi en snabbladdare nån gång då och då (aldrig använt snabbare än 50)
Har man inte tillgång till att slänga dit en laddare på sin egna tomt så är alla bilarna omständiga. Det var precis det jag ville komma till, och att den enda jag sett sitta och ladda i flera timmar i byn är teslaförare som verkar vara lite dumma (turister) och inte köra in till stan och få lite snabbare laddning.
Har inte provkört eller ägt ID.x, och gillar VW generellt, men det verkar ju vara massa gnäll i denna tråden från dess ägare.