J jocke31 skrev:
Och ingen växelspak eller vred. Allt sker via skärmen. Precis som vindrutetorkarna.
Det är det jag gillar med min bil (av annat märke), att den fortfarande känns som en bil och inte som att spela Fortnite. 🙂
Man använder inte skärmen för vindrutetorkarna. Man använder knappen på ratten..
 
E
J jocke31 skrev:
Jag ogillar inte heller Tesla egentligen. De är bäst på vissa saker, t ex mjukvara och uppdateringar, laddning, dog och sentry mode m m. Medan vissa andra saker stör. T ex ingen blinkersspak.
Men, detta är ju tillval. Du är inte tvingad till att köra utan. Eller har jag missat något väsentligt?
 
E enoch85 skrev:
speciellt folk som inte har en aning om elbilsägande.
Vilka elbilsalternativ finns det om man behöver lastutrymme som en skapligt stor kombi. Typ Volvo, Passat och liknande. Finns det någon Tesla med stort bagage?
 
E
E enoch85 skrev:
Men, detta är ju tillval. Du är inte tvingad till att köra utan. Eller har jag missat något väsentligt?
Jag hade fel

 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka elbilsalternativ finns det om man behöver lastutrymme som en skapligt stor kombi. Typ Volvo, Passat och liknande. Finns det någon Tesla med stort bagage?
Model Y.
 
  • Google-sökresultat för Volvo XC90 bagageutrymme, anger volym i liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Google-sökning för Tesla Model Ys bagagevolym, 2158 liter med nedfällt baksäte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
I princip halva grejen med elbil är ju möjligheten till laddning i direkt anslutning till där man bor / spenderar natten. Utan den möjligheten så blir långvarigt ägande ganska omständligt. En hotellnatt, inga problem. En månad på hotell? Brukar finnas laddning i P-hus.

Med dagens räckvidd på bilarna så är det inte längre en fråga om hur långt man kommer, utan snarare möjligheten till laddning enligt ovan (för laddning på resa är inte heller ett problem). Men som @Alfredo säger så byggs ju den möjligheten ut, och vill man verkligen, så går det ändå. Har sett verkliga exempel på förlängningssladd genom fönstret...

Att aldrig någonsin behöva tänka på att tanka (i början är man skadeglad åt det höga fossildrivmedelspriset iofs) eller ladda är en känsla som man bara vet hur den känns om man har det så. Laddning hemma eller på jobb gör detta möjligt - påstår jag.
Det var betydligt längre än en natt. Inga som helst problem att köra förbi laddstationen och ladda ca 20 minuter. Under tiden surfa på telefonen. Det låg ett café och två snabbmatsställen bredvid om kan hade velat gå dit. Eller så hade jag kunnat gå till hotellet om laddningen tagit längre tid. Varför skulle jag ställa mig i ett P-hus och ladda över natten. Teslan laddar snabbt med supercharger.

Priset är lägre om man laddar hemma (nåja beroende på abonnemang och elpriset och tid på dygnet och efter break even på installation av laddaren) men visst går det att ladda publikt. Inte konstigare än att tanka bensin på en mack. Man laddar ju inte varje dag. Jag körde några mil om dagen men inte mer än tio, vilket nog är ganska normalt, så fullt batteri räckte i flera dagar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka elbilsalternativ finns det om man behöver lastutrymme som en skapligt stor kombi. Typ Volvo, Passat och liknande. Finns det någon Tesla med stort bagage?
Model Y och Enyaq har riktigt bra lastutrymme.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G
J jocke31 skrev:
Om det vore så enkelt ändå. Människor är vanedjur och ogillar ofta förändring även om det innebär en förbättring.

”När vi åker till fjällen med familjen så brukar vi alltid stanna och tanka i Leksand i 10 minuter”. ”Nu måste vi istället ladda i Borlänge i 30 minuter och äta lunch”.
(Däremot så laddar vi för 6 kr/mil och tankningen kostar 15 kr/mil, vi måste serva dieselbilen för 8000 kr/år och betala 4000 kr i skatt per år fast elbilen kostar 360 kr, vi kan ladda hemma för 3 kr/kWh och betalar 25 kr/l för dieseln vilken dessutom släpper ut en massa avgaser).
Enligt senaste numret av Vi Bilägare kostar det ofta mer med elbil än bensin. Människor kanske inte är "vana" att det ska vara så dyrt med bil? Är dyrare en förbättring?
För de som kan ladda hemma, pendlar lagom långa sträckor, brukar köpa nytt är det ofta billigare med elbil.
 
Storsockret
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model Y och Enyaq har riktigt bra lastutrymme.
Antalet liter säger inte allt heller, som exempel så konstaterade vi i vårt letande att Enyaq har nästan 20 cm grundare bagage innanför hundgrindar än vår Passat. Det skojar man inte bort. Och då är väl det en av de elbilarna som har störst bagage.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Storsockret Storsockret skrev:
Antalet liter säger inte allt heller, som exempel så konstaterade vi i vårt letande att Enyaq har nästan 20 cm grundare bagage innanför hundgrindar än vår Passat. Det skojar man inte bort. Och då är väl det en av de elbilarna som har störst bagage.
Enyaq är väl typ 20 cm kortare än MY, men typ 10 cm brrdare, MY har rätt likt bagage med Kodiaq bortsett från den sluttande luckan då.
Men funkar för vår barnvagn och hundbur(liten).
 
E enoch85 skrev:
Teslaförare ja... Vi är nog lite speciella, eller kanske man skulle kunna säga "smarta" i val av elbil?

Som ett exempel så kommer jag själv från Mercedes E300de, och visst, jag saknar komforten, men det absolut mest självklara valet av just elbil måste väl ändå vara Tesla? Det jag menar är att Tesla har byggt sin bil från grunden på el, medans andra måste konvertera till elbil (vet inte om det var på detta forum jag såg ett klipp där ett gediget fossilbilaföretag beskriver utmaningen). Det blir ju självklart så att man då tappar mycket av finesserna - som t.ex. laddnätverk, mjukvara, och annat som gör det enklare att äga - på vägen. Ta random bil utan tillgång till Teslas superchargers, gud vad omständligt - att ens behöva fundera på var man ska ladda, eller fundera på Ampere, eller att inte ha Netflix inbyggt i bilen, eller ett i övrigt kasst och laggigt system (jag vet inte men gissar, jag vet hur kasst Merca var på infotainmentsystemet så sent som 2020).

Man får kanske komfort i en EQS, men priset och osmidigheten gör att den går helt bort, och oavsett om det hade varit samma pris hade jag också valt bort den. Elbilsägande är golden i en M3/MY med hemmaladdning. Just nu väldigt bra pris också!
En sak som är säker är att ni är ego (ni som gått för långt och smickrar er själva)
Id serien är väl ändå byggd på elbilsplattform? Opel var inte det.

Det finns noll superchargers vid mitt körmönster, så den hade varit lika omständig som vilken bil som helst, precis lika som det är lika enkelt att snabbladda när jag kör förbi en snabbladdare nån gång då och då (aldrig använt snabbare än 50)

Har man inte tillgång till att slänga dit en laddare på sin egna tomt så är alla bilarna omständiga. Det var precis det jag ville komma till, och att den enda jag sett sitta och ladda i flera timmar i byn är teslaförare som verkar vara lite dumma (turister) och inte köra in till stan och få lite snabbare laddning.
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Restvärde är klart svårt att räkna på, Tesla model Y ligger bra till och verkar bara tappa runt 5% per år vid 1500mil/år. Men du sparar en hiskelig massa bara på bränsle och skatt
5%/år? Elon sänkte ju andrahandsvärdet själv med det tredubbla när han sänkte nybilspriset på model Y med 17,5%. Du får gärna visa hur din ekvation ser ut! För 150.000kr så kan man köpa ganska mycket soppa om man valde en fossildriven bil istället!
https://elbilen.se/nyheter/kraftigt-sankta-priser-pa-tesla-model-3-och-model-y/
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Varför har man elbil?

1. Är det för man ska "rädda världen"? (Det om något är väl "hippie"?)
2. Diggar att barnfamiljer i fattigare länder gräver miljöfarliga ämnen utan någon skyddsutrustning, så man själv kan må bra av att äga en "miljövänlig" bil?
3. Hoppade på nästa fluga?
4. Gillar att åka mellan trasiga laddstationer i hopp om att man kanske får ringa bärgaren även idag när batteriet dött?
5. Är rädd för ljudet från motorn i en fossilbil?

Du nämnde att man inte skulle bry sig om ägandekostnaden men den är nog så viktig för oss alla som har en budget att gå efter.

Man kan inte säga att milkostnaden är lägre än en fossilbil (att det ska vara drivande i valet av byte till elbil). I milkostnaden får man räkna in allt, värdeminskning, inköpspris, slitage, service...
(Hur länge håller batteriet och vem betalar hur mycket när det väl behöver bytas?)

Bara inköpspriset på en elbil är så mycket högre.

Hyundai i10 2023
Pris 164 900 kr


Fiat 500e 2023
Pris 349 900 kr

Batteribyte vanlig fossilbil: 2 000 - 6 000kr
Batteribyte elbil: 200 000 - 300 000 kr?

Nej jag ser inget skäl till att byta till elbil, jag tror inte jag kommer vare sig rädda världen om jag gör det eller spara pengar.
Var sa du oljan kom från nu igen?
Elpriset idag ligger på 10öre /kwh(totalt under 1 kr per kwh)
Högt räknat drar min elbil 2kwh per mil... det kostar alltså under 2kr per mil....
 
M Markarbetaren skrev:
5%/år? Elon sänkte ju andrahandsvärdet själv med det tredubbla när han sänkte nybilspriset på model Y med 17,5%. Du får gärna visa hur din ekvation ser ut! För 150.000kr så kan man köpa ganska mycket soppa om man valde en fossildriven bil istället!
[länk]
Fast en ny fossilbil tappar väl också mycket i värde... Så varför ska en elbil alltid vara bäst på alla punkter?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu passar inte laddhybrid för alla, och elbil inte för alla - olika krav helt enkelt.
Men det där med att "bensinmotorn" skramlar igång när man trycker på gasen: Ja i vissa- men de är inte aktuella för mig.
Mitt krav på en elhybrid är att man kan använda den helt som elbil så länge laddning finns.
KIA/Huyndais laddhybrider tex går bort: Dom har inte klimatiesering på batteriet (från app) och dom drar igång bensinmotorn i tid och otid (iaf de modeller jag kört fram till 2022).

Jag har en BMW 330e - man kan köra helt på el, elleri hybridläge, eller på bensin: I elläge accelererar den 0-100 på ca 10 s och går upp till130. I Hybrid så kan man köra 110 på el, och stämplar man "plattan i mattan" drar den i gång bensinsmotorn (tuan skrammel, bara en diskret vibration och mer kraft).
I Sportläge har jag nästan 300hk och 0-100 på strax under 6sekunder - om man nu vill ha det.

Klimatiseringen (framförallt för hundarnas skull) kan jag köra så länge batteri finns kvar i 30 min åt gången - så ofta sparar jag lite batteri (vilken man gör med en snabb knapptryckning) om man behäver in och handla på vägen eller liknande.

Enda begräönsningen är om det är under -15 C - då vill den gärna dra igång bensinmotorn, troligen för att den skall kunna vara tillräckligt varm för att snabbstarta i senare läge. Men om jag förklimatiserar bilen så behövs inte det - då funkar den som vanligt. Och det gör man gärna på vintern då räckvidden på el går ned kraftigt (liksom för rena elbilar)
För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.

Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.