Hej.
Vi ska få installerat en vattenluft och jag ska nu gjuta fundamentet för utedelen (125x55x15cm). Vet dock inte riktigt var jag vill placera den.

(Rören kommer gå in vid altanen till vänster.)

Egentligen vill jag placera utedelen så långt till höger som möjligt för att rädda markfönstret till barnrummet. Försämras uppvärmningen då av att rören går längs fasaden ganska långt?

Var råder ni mig att placera utedelen estetiskt och funktionellt? Längst till vänster, mitten eller längst till höger?
 
  • Ett blåsvart hus med vita fönsterluckor, grå himmel, grönt gräs, trädgårdsslang och regnrännor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst till höger men inte så det krockar med stupröret och blir svårt med service i framtiden. Fast grannen kanske inte blir superglad. Välj en modell som har en erkänt låg ljudnivå om möjligt. Finns modeller med olika form som t.ex. är mer stora uppåt snarare än breda. Då döljs källarfönstret mindre. Sätt på bra hårt skal på rörisoleringen så inte fåglarna hackar bort allt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Längst till höger men inte så det krockar med stupröret och blir svårt med service i framtiden. Fast grannen kanske inte blir superglad. Välj en modell som har en erkänt låg ljudnivå om möjligt. Finns modeller med olika form som t.ex. är mer stora uppåt snarare än breda. Då döljs källarfönstret mindre. Sätt på bra hårt skal på rörisoleringen så inte fåglarna hackar bort allt.
Tack för snabbt svar. Så det påverkar inte funktion och effekt att rören går utanpå fasaden så långt?
 
Nej det ser inte ut att vara någon längre sträcka. Man brukar prata om max 15 m mellan ute- och innerdel. Visst tappar man lite grann effekt per meter men det är bara lite.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej det ser inte ut att vara någon längre sträcka. Man brukar prata om max 15 m mellan ute- och innerdel. Visst tappar man lite grann effekt per meter men det är bara lite.
Ok. Placeras den till höger skulle det bli cirka 6 meter rör mellan inner och ytterdel.
 
Det är en högst normal sträcka.
 
Hade inte velat haft dig som granne med en utedel precis utanför huset. Sätt den någonstans där den inte stör någon annan.
 
  • Gilla
SueCia och 3 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Hade inte velat haft dig som granne med en utedel precis utanför huset. Sätt den någonstans där den inte stör någon annan.
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
En annan sak, glöm inte dräneringen för kondensvattnet som blir på vintern. Rör med plats för slang med värmekabel i ner till frostfritt djup och anslutning till husets dräneringsrör.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
K
K KimWilgot skrev:
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?
Tänk på att det finns krav på Max buller (decibel) i varje kommun. Om du överstiger det så kan grannen klaga och då måste du stänga av/ta bort den. Om jag inte minns fel så mäter man ute och inte inne (ljudet).
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
K KimWilgot skrev:
Hej.
Vi ska få installerat en vattenluft och jag ska nu gjuta fundamentet för utedelen (125x55x15cm). Vet dock inte riktigt var jag vill placera den.

(Rören kommer gå in vid altanen till vänster.)

Egentligen vill jag placera utedelen så långt till höger som möjligt för att rädda markfönstret till barnrummet. Försämras uppvärmningen då av att rören går längs fasaden ganska långt?

Var råder ni mig att placera utedelen estetiskt och funktionellt? Längst till vänster, mitten eller längst till höger?
Det finns värmepumpar där utedelen (förångaren) är helt ljudlös (ingen fläkt) - de ser rätt häftiga ut. Någon slags stavar vari kylmediet cirkulerar i för att fånga upp värme till innedelen. Vet dock ej hur effektiva de är ....
 
J Josth skrev:
En annan sak, glöm inte dräneringen för kondensvattnet som blir på vintern. Rör med plats för slang med värmekabel i ner till frostfritt djup och anslutning till husets dräneringsrör.
Vad söker jag på för att få fram en beskrivning på detta?
 
K KimWilgot skrev:
Vad söker jag på för att få fram en beskrivning på detta?
Du gjuter in ett avlopp som kopplas in på dagvattnet
 
  • En byggarbetsplats utomhus med verktyg och material för betongarbete intill en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Du gjuter in ett avlopp som kopplas in på dagvattnet
Är man helt safe för alla modeller om man gjuter röret i mitten?
D Danne213 skrev:
Du gjuter in ett avlopp som kopplas in på dagvattnet
har du någon mer bild på hur detta kopplas ihop under mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.